Voorjaarsreis 2017 : Duitsland, Oostenrijk, Slovenie, Kroatie, Istrie, Italie, Oostenrijk, Duitsland

7 juni 2017 - Gorinchem, Nederland

EINDELIJK WE KUNNEN OP PAD !!

Donderdag 11 mei 2017 : Het is zover. Na enige voorbereidingen vertrekken we in de zeer vroege ochtend van 11 mei om 04.00 uur met de camper vanaf de stallingsplaats uit Woudrichem. We hadden de navigatie ingesteld op het Beierse Woud in het zuiden van  Duitsland. Ongeveer 800 km ver over de duitse autobanen. Het ging geweldig goed. Lekker regelmatig gestopt. We wilden vanwege het wat mindere weer zo zuidelijk mogelijk komen en aan het einde van de dag kwamen we in Spiegelau aan. Het was een lange rit, maar wat hebben we genoten de eerste dag. Alles liep lekker, behalve het allerlaatste stukje naar de camping gaf een weggetje een stijging percentage van 15% aan. Dus even omgereden. Aangekomen op de camping van het nationale park een leuk plekje gezocht. De camping http://www.camping-nationalpark.de/  was heerlijk, erg bosrijk, schoon, netjes verzorgd en ruime plaatsen. Echt Tsjechische invloeden, heerlijk Zwijn gegeten bij de openhaard en de nodige bier op. Broodjes voor de volgende ochtend besteld en na het ontbijt de volgende dag weer verder.

OP WEG NAAR OOSTENRIJK

Vrijdag 12 mei 2017: In de ochtend afgerekend bij de camping  en zijn we via Passau doorgereden. Geen autobaan meer genomen, heerlijk rustig binnendoor, ook Oostenrijk was geweldig om de binnenwegen te berijden. Soms wat nauw met tegenliggers over de smalle wegen. De sneeuw regelmatig zeer dichtbij gezien. Uiteindelijk zijn we gestopt op een camperplaats in Ebensee aan het meer de Traunsee. We hebben de tweede camperplaats gepakt want daar sta je geweldig, maar wel betaald. Wat een uitzicht tussen de bergen en de besneeuwde toppen. Gewoon parkeergeld betalen en je kon staan waar je wilde. Lekker zelfvoorzienend. De hengel nog even uitgeprobeerd, maar niets gevangen, met de hondjes aan het meer gewandeld, lekker in het zonnetje gezeten en een biertje/wijntje. Stonden zeer rustig, in de avond nog een paar campers erbij.  Ons is Oostenrijk zeer goed bevallen zo in het voorjaar.

OP WEG NAAR SLOVENIE

Zaterdag 13 mei 2017: Lekker vroeg wakker geworden, de camper van de blokken gereden en na een heerlijk ontbijtje op pad. De bedoeling is om helemaal binnendoor zonder de snelweg te rijden naar Maribor in Slovenië, waar we een leuke camping vlak bij de stad op het oog hebben. De wegen binnendoor smal, soms een beetje haarspeldjes en soms wat steil, maar liep fantastisch. In de middag aangekomen in Maribor, een zeer goed engels sprekend campingechtpaar die ons een hele leuke plek gaf onder aan de rodelbaan. Zeer schone nette camping. Jammer dat het weer tegenzat, alleen dat merkten we pas toen we met de bus naar Maribor wilden. Voordat we bij de bus waren, waren we drijf doorwater nat, dus terug naar de camper. De middag en de avond bij de camper doorgebracht en de tv lekker aan. Zondag is het Moederdag en wat is er nu mooier dan een lekker ontbijt in Maribor aan de rivier de Drava in de oude stad. De camping waar we verbleven: http://cck.si/dobrodosli/ wederom een aanrader.

OP WEG NAAR KROATIE

Zondag 14 mei 2017: ​Moederdag. Bewust niet ontbeten en de camper op orde gemaakt en in alle vroegte het korte ritje naar Maribor gereden. 15 minuutjes. Via de mooie oude brug de oude stad ingereden en daar de camper kunnen parkeren aan de rivier. Wat rond gewandeld in deze oude studentenstad. Zeer leuk stadje met de beroemde oudste wijndruivenrank. Een restaurantje gevonden waar we een lekker Moederdag ontbijt hebben genoten op het terras aan de rivier in het lekkere ochtend zonnetje. Na dat ontbijt zijn we rond 11.00 uur vertrokken richting Kroatië. Ons doel was een camping in Duga Resa aan een snel stromende rivier. Weer genoten van de wegen. Wat ons opviel was dat de binnendoor wegen in Slovenie super goed waren. Onderweg hebben we bij een boer aardbeien gekocht. De man bood ons zelfs aan om daar de camper te stallen en te overnachten, een varken aan het spit te doen en aan het bier te gaan. Supervriendelijk maar gezien de hygiëne maar niet gedaan. Wel lekkere aardbeien trouwens. In de middag aangekomen op camping http://www.campslapic.hr/nl/. We konden zelf plek uitzoeken. Was zo rustig dat we een heel veld aan de rivier voor ons zelf hadden. Hier blijven we twee nachten staan. Lekker uitrusten van de eerste dagen. Met de fiets een boodschapje gedaan, alleen de supermarkt was 15km verderop. Op de camping een lekker restaurant waar we ons tegoed hebben gedaan aan een visschotel. Allerlei zoetwatervis zoals karper, katvis enz. bijzonder maar wel lekker.

OP WEG NAAR PLITVICE EN NAAR DE KUST

Dinsdag 16 mei 2017: ​In alle vroegte gaan rijden want we hadden een lange toer voor de boeg. We zijn naar de Plitvice meren gereden. We hebben ingang en parkeerplaats 1 genomen en het was nog lekker rustig toen we om 09.00 uur aankwamen. Zeer goed en bewaakt onze camper geparkeerd, eerst een bakkie gezet en vervolgens de rugzak gevuld, de hondjes mee en het park in. Wat een wereldwonder. We hebben ongeveer 5 uur rondgewandeld, met de boot mee en het treintje gedaan. Moe maar voldaan en nooit willen missen. Nu nog door naar de kust. Nu zie je pas wat een oorlog hier geweest is. Links en rechts nog de kogel en mortiergaten in de huizen en vooral de kerken. Hoe dichter naar de kust hoe minder het oorlogsgeweld. Vlak voor de kust nog een aardige bergpas over. Onderweg hebben we nog heerlijke kaas gekocht. Einde van de dag aangekomen op de camping in Starigrad. Eindelijk de ZEE en wat een heerlijk weer. Jammer genoeg geen plekje rechtstreeks aan het water maar ook de tweede rij was goed. Veel dikke Duitsers die hier drie maanden blijven hangen. Een lekkere camping voor een paar nachtjes. https://www.bluesuncamping.com/nl/autocamping-paklenica.aspx​ Deze dagen lekker aan het strand gehangen, de hondjes laten zwemmen en ook nog gevist. Veel kleine visjes gevangen. Zeewater was nog behoorlijk koud.

OP WEG NAAR KRK

Donderdag 18 mei 2017: ​Lekker bij gebruind van het mooie weer werd het weer tijd om verder te trekken. Gek het begint na een paar nachtjes toch al weer te kriebelen om weer mooie dingen te bekijken. We zakken de zeer leuke kustweg af naar het eiland KRK. Vroeg opgebroken en ontbijtje onderweg gedaan. Leuk plekje gevonden aan een oud haventje, bakkertje gezocht en met vers gebakken broodjes en een bakkie koffie de inwendige mens verzorgd. Wat een camperleven hebben we toch. De kustweg is echt genieten, wat een uitzichten. De vele eilanden langs de zeer bochtige maar wel veilige weg, leuke tunneltjes en steeds het lekker zonnetje. Ja hoor in de verte de tolbrug naar het eiland Krk. Vroeger als kind daar gestaan, toen nog met de pont over. In de middag aangekomen op campinghttps://www.camping-adriatic.com/nl/camping-krk-politin Wat een luxe camping, weer eens wat anders. Jammer genoeg de voorste rij helemaal bezet, maar vonden helemaal aan de linkerzijde van de camping een leuk plaatsje op de 2e rij, vlakbij de honden uitlaatplek waar je lekker met de hondjes konden wandelen. We hebben genoten van de luxe, maar wat zal het hier hoogzomer druk zijn. Lekkere zwembaden, hondenstrand met zelfs een douche voor de honden. Toiletgroepen zeer luxe met een leuk loungemuziekje op de achtergrond als je zit te poepen. Vaatwassers noem maar op. Hier een paar dagen genoten. Leuke maar verhitte wandeling met de hondjes gemaakt naar het oude stadje Krk, leuke winkeltjes, kraampjes en eettentjes. Kortom een leuk havenstadje. Herinneringen van een jaar of 50 geleden kwamen boven van het leuke eiland.

OP WEG NAAR ISTRIE

Zondag 21 mei 2017: ​Het eiland Krk verlaten, we hebben geluk want de tol hoefde op de terugweg niet betaald te worden. We zijn rustig naar het schiereiland Istrië gereden. Heel leuk binnendoor en het landschap veranderde. In de middag kwamen we aan bij camping http://www.campingrovinjvrsar.com/nl/campings/valkanela_vrsar

We vonden hier een heel erge leuke plek direct aan het water. Wel even steil het plekje op, maar wat een uitzicht en lekkere privacy hier. Ook hier hebben we weer een paar heerlijke dagen verbleven. Lekker gefietst om een ontbijtje te doen in Vrsar. Jeetje wat een rit met de Ebike. Warm, hondjes achterop mee en in de 1e versnelling niet boven te komen. Alleen verder op de camping de fietsen gebruikt en daarna besloten de fietsen achter op de camper te houden en pas thuis er weer af te halen. Ook deze camping had weer heerlijke broodjes. Vaak de skottelbraai aangehad. Kortom een paar heerlijke dagen met mooi weer met een geweldig uitzicht op de zee.

OP WEG NAAR VENETIE

Donderdag 25 mei 2017: ​We gaan Kroatië verlaten en op weg naar Italië. Via de kust dwars door de hele mooie oude stad Triest op weg dwars door de druivenvelden naar Venetië. We gingen naar een camping tegenover Venetië, zodat we vanaf daar met de boot de oude stad konden bezoeken, maar Marco reed verkeerd en ja hoor de bruggen op naar de stad en in Venetië pas draaien met de camper, stress was eigenlijk helemaal niet nodig. We noemen het een rondje van de zaak. Daarna de goede weg gevonden naar de camping. De camping op zich niet zo veel bijzonders, maar we vonden toch nog net een leuk plaatsje aan het water. We hadden uitzicht in de verte op het oude Venetië en wat ook leuk was, dat er verschillende grote schepen langs voeren. We hadden nog net een lekker plekje in de zon en hebben lekker met een glaasje wijn zitten genieten. Gelijk tickets gekocht voor de volgende ochtend. Op een 100 meter afstand van de camping konden we de taxi/bus/boot op die ons direct in hartje Venetië bracht. Goedkoper dan een parkeerticket en lekker makkelijk. De hondjes konden gewoon mee aan boord. Het was trouwens echt warm geworden, aar het briesje aan boord gaf verkoeling. We hadden een vroege boot uitgezocht en zaten dan ook om 10.00 uur aan onze eerste cappuccino in Venetië. Daarna de gehele dag met de hondjes door Venetië geslenterd. Een mooie leren rugtas gekocht en bijna alle bezienswaardigheden gezien. Ook hier waren we 40 jaar geleden een keertje geweest. Toch blijft Venetië ook weer een geweldige stad die je in je leven gezien moet hebben. Moe en voldaan met de boot terug naar de camper. Daar nog effe een lekker flesje wijn opengetrokken om de volgende dag weer door te reizen. http://www.campingfusina.it/en/camping.aspx

OP WEG NAAR TOSCANE

Zaterdag 27 mei 2017:  ​In de vroege ochtend weer door want Venetië wel gezien en ook Toscane stond nog o het programma. Eerst door een saai stukje en een zeer lange rechte weg, onderweg eerst boodschappen gedaan natuurlijk bij de Lidl en dan door in de richting van Florence.  We hebben weer helemaal binnendoor gereden en hadden een heuse pas onderweg. Niet wetende dat de Italiaanse gekke motorrijders het weekeinde gebruiken om ook hun pas te rijden al dan niet door de binnen bochten hetgeen best wel af en toe een schrikmoment gaf. Ook de nodige foto's van omgekomen motorrijders onderweg gezien en ook de politie druk bezig om motoren van deze kamikaze piloten in beslag te nemen. In de middag aangekomen vlakbij Florence op de heerlijke camping http://www.campingilpoggetto.com/nl/  We hebben hier twee nachten verbleven. Heerlijk zwembad, heerlijk restaurant met terras en geweldig uitzicht. Lekker broodjes. Het was erg warm, maar we hadden een heerlijke schaduwrijke plek aan het uiteinde van de camping. Zeer ruim en niet afgebakend. Het was te warm voor ons om met de hondjes Florence te bezoeken, dus dat doen we de volgende maal wel. Een camping om nog eens terug te komen in een mooie omgeving. Echt hier het gevoel in Toscane te zijn.

OP WEG NAAR SAN GIMIGNANO EN SIENNA

Maandag 29 mei 2017: ​Het is al vroeg warm en wordt langzaam ook heet. We hebben het idee opgevat om lekker te gaan rijden met de airco aan en eerst naar San Gimignano te rijden om daar het wereldberoemde ijs van de wereldkampioen te gaan eten. Ze noemen het niet voor niets het Manhattan van Toscane. Een zeer oud stadje met de meeste torens. Alleen de navi niet goed ingevoerd, had de ruïne van het stadje ingevoerd en we reden dus de stad voorbij. Verdikkeme weer een pas, zo smal dat de personenauto's ons niet konden passeren en achteruit konden. Uiteindelijk toch bij het stadje uitgekomen. Vlakbij niet te parkeren, dus een achteraf parkeerplaats voor campers gevonden en tickets voor de pendelbus. In een poep en scheet in het oude stadje en veelvuldig de politieauto langs de parkeerplaatsen. In het stadje op het oude plein heerlijk zitten lunchen wat rondgewandeld een leuk hoedje gekocht en natuurlijk een enorme toeter van het meest lekkere ijs dat we ooit gegeten hadden. Na de koffie naar de camper en door naar Siena. Daar een echte stadscamping gevonden omdat we de volgende dag ook wat cultuur wilden snuiven en met de bus de stad in wilden. Alle campings die we hebben bezocht waren met de ACSI card nooit duurder dan 17 of 19 euro maar deze was onwijs duur en foei lelijk. We het voordeel dat we de camper  morgens onder stroom op de parkeerplaats gratis konden zetten en de ochtend door Siena konden struinen. Een busrit met de lokale bus bracht ons midden in het oude Siena. Zeer mooie stad. We waren zo vroeg dat we op het bekende plein hebben zitten ontbijten. Tussen de middag terug bij de camper om weer verder te reizen.  http://www.sienacamping.com/en

OP WEG NAAR PISA EN SARZANA

Dinsdag 30 mei 2017: na de lunch vertrokken naar Pisa om daar eens de toren terug te gaan duwen. Weer heerlijk van het Toscaanse landschap genoten onderweg en net voordat we de scheve toren in de verte zagen liggen stak er een enorm stom Italiaans mens met de auto de weg over en konden we ter nauwer nood een aanrijding voorkomen door krachtig te remmen en uit te wijken. Met de schrik in de benen verder en ja hoor in de verte de toren. Wat een klein ding, je verwacht er veel van, maar viel wat tegen in de buitenwijk van Pisa. Eerst een plekje zoeken om te parkeren en dat is makkelijker gezegd dan gedaan met 7 meter lengte. De Noord Afrikanen in de buitenwijken hebben allemaal een eigen wijk om de toerist te bedonderen met hun parkeertickets. Gewoon een grote mond opzetten dat je zelf wel op je camper let met je camera en druipen ze wel af. Irritante lui. En kwartiertje lopen en aangekomen in het park waar de kerk en de toren staat. Wat een Japanners bij elkaar zeg. Ze struikelden bijna over elkaar om de foto te maken. Na het schieten van wat foto's en te zien dat de toren bijna omvalt na twee uurtjes weer verder gereden. We zijn aan het einde van de dag gestopt bij een camping aan een jachthaven van Sarzana puur om te overnachten. Heerlijk wijntje gedronken op het terras. Wilden een hapje eten maar de keuken was dicht dus we kregen allerlei zoutjes voorgeschoteld. Daarna bij de camper nog wat lekkers gemaakt.http://www.marina3b.it/en/homepage

OP WEG NAAR HET GARDAMEER

woensdag 31 mei 2017: ​We gaan weer op pad. Nu is ons doel het Gardameer. We gaan aan de westkant van het meer een camping zoeken. Dat is het rustigste deel. De bedoeling is Moniga del Garda. Een leuke binnendoor weg gezocht op de kaart. De weg was schitterend maar ook zo slingerend dat er een gemiddelde van 35 km per uur werd gehaald en de weg was op sommige plaatsen zo slecht dat het badkamerkastje met een knal uit elkaar viel. Na een paar uur wilden we toch wat door kunnen rijden en hebben het laatste stuk snelweg gepakt. Einde van de middag kwamen we aan op camping https://piantelle.nl/  We zullen hier verblijven tot 3 juni. Bij de receptie sprak men zowaar Nederlands. We dachten een mooi plaatsje te kunnen krijgen met de camper, maar de camping was volgeboekt voor het komende weekeinde. Er was een lang weekeinde en de Duitsers en Italianen kwamen. Uiteindelijk bleek er toch een XXL plaats vrij te zijn. We konden blijven tot zaterdag. Wat een zalige camping en bleek dat we de grootste plek van de camping hadden met ruim 200m2. Lekker wandelen langs het meer, de hondjes konden naar hartenlust zwemmen en we hebben met volle teugen genoten. Heerlijk gegeten, regelmatig aan de Aperol spritz met lekkere hapjes. Mooie uitzichten, ook het achterland met zijn bergen. Ook dit plekje aan het Gardameer blijkt een aanrader. We hadden heerlijk weer, soms wat mistig, maar dat betekende dat het weer goed bleef. We dachten massatoerisme te vinden maar viel 200% mee. Jammer het einde van onze vakantie begint in zicht te raken en gaan langzaam op weg naar het noorden.

OP WEG NAAR OOSTENRIJK

Zaterdag 3 juni 2017: De camper geleegd, vuilwater eruit, toilet leeg, voldoende schoon water mee en weer op pad. Lekker helemaal de kustweg langs de westkant van het meer, leuke smalle wegen en natuurlijk de vele tunneltjes. Alles verliep goed totdat het noodlot toesloeg. Ongeveer halverwege het meer in een stadje moest een scooterrijder remmen voor een stilstaande auto. Hij kwam uit tegenovergestelde richting, kwam ten val en schoof met scooter en al onder het linker voorwiel van onze camper. De man stond gelukkig op, scooter total loss en wij schade aan de camper. Verderop de papieren ingevuld en we konden met bumperschade verder rijden. De schrik er goed in wat een domme spaghetti vreter. Wat is het Gardameer mooi en wat een leuke stadjes langs het eer. Aan het uiteinde van het meer hebben we gestopt en gegeten om vervolgens Italië uit te rijden. We hebben eens de Brennerpas genomen. Ging super, niet steil en goed te rijden. Weer de nodige sneeuwtoppen gezien. We zijn aan het einde van de dag gestopt in Kramsach bij camping http://www.camping-stadlerhof.at/de/ De camping is zeer netjes. De recreatie rond het meer aan de overkant van de camping is voorgoed gesloten. De camping heeft een heerlijk terras een restaurant en een zwembad. Een geweldig uitzicht vanaf de camping en heeft speciale camperplekken voor 1 nacht. Alleen een verschrikkelijk eigenaresse die ook letterlijk alles in de gaten hield. Broodjes en een eitje morgens te koop, maar niet normaal wat een prijzen. 0,40 euro voor een eitje. Maar ja we hadden een lekker plekje met geweldig uitzicht.

OP WEG NAAR HUIS

Zondag 4 juni 2017: ​ We wilden romantisch afsluiten. We hebben besloten om in Duitsland eens niet de autobaan te pakken, maar op een gegeven moment de Romantische Srasse te rijden. Was erg leuk om te doen, allerlei leuke dorpjes en stadjes tegen gekomen.  We zijn gestopt in Ellwangen en hebben daar gestaan op de camping http://www.azur-camping.de/nl/campings/ellwangen Omdat er niemand was en de receptie gesloten was hadden we ons zelf een plekje toebedeeld aan de voorzijde van de camping en hadden ons geïnstalleerd. Toen later de receptie open was kreeg ik een hele discussie met de beheerster. Ik mocht op de camperplaats blijven staan, maar onder geen enkel beding gebruik maken van de toiletten, zelfs niet als ik zou bijbetalen voor het normale campingtarief. We wilden blijven staan omdat de slagboom van het campinggedeelte pas laat in de ochtend open ging en wij vroeg wilden vertrekken. De camping is wel zeer gunstig gelegen, want een korte wandeling langs de rivier de Jagst bracht ons in het gezellige centrum van het stadje. Daar lekkere biertjes. Niet te laat naar bed want de volgende ochtend wilden we vroeg wegrijden om in ieder geval Nederland te bereiken.

OP WEG NAAR NEDERLAND

Maandag 5 juni 2017: ​Zoals gezegd zijn we vroeg vertrokken om terug naar Nederland te rijden. De route was mooi, af en toe een prachtig kasteel te zien langs de weg. In de middag hebben we besloten om lekker een nachtje nog door te brengen in ons eigen Limburg. We hadden een camping opgezocht in Gulpen. Deze stond goed aangeschreven en lag verscholen in het groen direct aan de Geul. Wat niet beschreven was, was de toegangsweg. Zo smal en geen enkele uitwijkmogelijkheid, zodat de (gelukkig weg te poetsen) krassen op de zijkanten van de camper zaten. Maar ja keren was geen optie. Aangekomen op de camping leek wel of we op een Amerikaans kamp terecht gekomen waren, mensen met leren korte broeken, geiten wollen sokken en wandelschoenen. De alternativiteit straalde eraf. Je moet er van houden, wij niet. We dachten wat te eten op de camping omdat ze een pizzeria hadden. Bleek dat je opgewarmde Dr. Oetker Pizza kon bestellen voor 8 euro. We hebben zelf wat gebrouwd. De beheerder aangesproken op het niet vermelden van de problematische toegangsrit. Zegt hij gewoon: Anders krijg ik gene klanten. Moet zeggen de camping was wel erg mooi gelegen en verouderd sanitair maar kraakhelder en heerlijke warme douches.http://www.gronselenput.nl/de-gronselenput/camping-en-verhuuraccommodaties-in-zuid-limburg/camperplaatsen-camping-de-gronselenput/camperplaatsen.aspx We hebben ons zelf beloofd om de volgende ochtend om 07.00 uur te vertrekken om geen tegenliggers

NAAR HUIS

Dinsdag 6 juni 2017: ​Vroeg weggereden om maar geen tegenligger tegen te komen en ja hoor halverwege de beheerder met zijn auto die broodjes was gaan halen. Hem achteruit laten rijden. Echt nu Nederland, files en regen en nog eens regen. Tussen de middag thuis gekomen bij de stalling. en de auto hadden ze netjes buiten gezet. Spullen overgeladen en naar ons huis toe.

Het op pad gaan met de camper is in ons bloed gaan zitten. We hebben een schitterende vakantie gehad en heel veel gezien en ondernomen. De kneepjes van het camper vak onder de knie gekregen en onze camper is ons erg goed bevallen. Zeer zuinig 1 op 11 gereden gemiddeld en geen druppel olie bij hoeven te gooien. Sterk in de bergen, makkelijk te manoeuvreren en niet te hoog. Ook niet windgevoelig. Echt ons huisje op wielen geworden die we niet meer willen en kunnen missen. De campings die we bezochten waren voornamelijk allemaal met de ACSI kortingskaart en we betaalden gemiddeld 17 euro per nacht.