Najaar 2017 met de camper naar Frankrijk Spanje Portugal

26 september 2017 - Gorinchem, Nederland

Het is weer zover: ​We gaan ons weer voorbereiden op een nieuw avontuur met onze camper. Dit keer hebben we een trailer achter de camper met daarop de Smart van Bea. We wilden de camper wat vaker laten staan en dan de steden en omgeving gaan bezoeken met de Smart. Zo zijn we mobieler, maar wel 13 meter lang. Maar we gaan het proberen.

Vrijdag 1 september 2017: ​We vertrekken weer in alle vroegte vanaf onze stalling in Woudrichem en starten onze reis. Ons doel is weer de eerste dag een flinke klap te maken en willen uitkomen bij een leuke kasteel camping. Het rijden met de camper en de aanhanger met auto is even wennen, maar de lekkere sterke Renault motor heeft er geen enkel probleem mee. Op de snelweg gewoon tegen de 100km/h en de binnenwegen de 80km/h. Ook nu weer halen we de 1:10. Aan het einde van de middag belanden we op een Municipal camping in La Chapelle-d'Angillon​. We hebben er dan ongeveer 700km opzitten zonder een cent tol te betalen. Wat een genot deze camping, makkelijk bereikbaar, zeer ruim en super voor een Municipal. Kost bijna geen drol en de eerste camping waar we dus met de aanhanger achter de camper kunnen overnachten. Schitterend aan een meer gelegen met aan de overzijde van het meer een heus romantisch Kasteel.https://www.camping-paradis-nature.com/home/

Zaterdag 2 september 2017: Het voordeel van zo te staan is dat je ook weer snel wegrijdt. Na een broodje en een kopje koffie, lekker douchen rijden we weer verder. Heerlijk door de Dordogne in de richting van de Pyreneeën. Het is een ruime 500 km die we nu afleggen. Echt heel mooi binnendoor door met name de Dordogne. We komen uit bij een hele leuke Municipal camping in Meilhan aan de Garonne en het Canal du Midi. Zelf de sleutel zoeken om binnen te komen en een plekje te zoeken op de camping. Ook hier hebben we het geluk van een super goedkope en zeer schone en leuke camping waar we de aanhanger weer achter de camper kunnen laten hangen. We hebben hier lekker een wijntje gedronken aan het Canal du Midi bij de vele leuke schepen die er door heen varen. https://www.zoover.nl/frankrijk/aquitaine/meilhan-sur-garonne/municipal-de-meilhan-sur-garonne/camping

Zondag 3 september 2017: We vertrekken vanuit de Garonne en rijden Spanje binnen. We pakken niet helemaal de binnenweg door de Pyreneeen maar rijden via San Sebastian het Spaanse Baskenland binnen. De tocht van ruim 500 km gaat weer door een prachtig landschap. Een mengeling van Spanje en Oostenrijk. We stoppen in de Rioja streek in het plaatsje Nuvilla. Een lelijke camping gevonden, het is maar voor een nachtje en zowaar de derde camping waar we de aanhanger niet hoeven af te koppelen. We stonden achteraan op de camping en hier heel veel Spanjaarden die hun vakantie afsloten. De volgende dag snel verder. De camping was: http://campingelrobleverde.com/en/

Maandag 4 september 2017: ​Na een lekker stokbroodje gehaald te hebben in de vroege ochtend weer verder. De bedoeling is nu Salamanca aan te doen. Een plek waar we een extra nachtje blijven om deze geweldige stad te gaan bezoeken. De reis van ongeveer 400 km verloopt goed. Het landschap wordt ruiger en droger. De temperatuur gaat lekker omhoog. We hebben regelmatig gestopt en van het landschap genoten. Diverse wijnstreken doorkruist en steeds weer lekker binnendoor gereden. We komen in de middag aan op een camping aan de zuid kant van de stad Salamanca. Camping: https://www.campingcard.nl/spanje/castilie-en-leon/salamanca/cabrerizos/camping-don-quijote-100921/

Leuke ontvangst. De aanhanger kon niet op de plek staan, maar afgekoppeld en de auto eraf. De aanhanger op slot op de parkeerplaats en de auto op de plek naast de camper. Plek zat. Leuke camping met een goed restaurant, lekker broodjes voor de ochtend en een leuke omgeving aan de rivier. Er loopt een fietspad langs de rivier naar Salamanca, maar we hebben de auto gepakt en de stad en de streek verkend. Dit is genieten. Heerlijke camping. Nog net tv satelliet ontvangst hier.

Dinsdag 5 september 2017: ​Deze dag benutten we om de omgeving en de stad Salamanca te bezoeken. In 1 woord geweldig, wat een mooie oude stad. Persoonlijk vind ik het één van de mooiste steden van Spanje. Het echte Spanje waar tijd heeft stilgestaan. Heerlijk zitten lunchen met allerlei soorten tapas en biefstukjes. Wat heerlijk op zo een leuk pleintje. Een dag dat je helemaal bijkomt en weer opgeladen om de volgende dag naar Portugal af te reizen.

Woensdag 6 september 2017: Het wil niet vlotten. De camper vroeg gewassen, water ververst en de toilet geleegd en de aanhanger erachter gebonden. De eerste keer weer de auto op de trailer, maar het liep niet lekker. Laat weggereden en reden ook nog eens 50km rond. Even de navigatie vervloekt, maar op een gegeven moment weer de route opgepakt naar Portugal. Weer een schitterende route, behalve het laatste stukje naar Portugal. Een rechte weg zonder stopplaatsen en dat 150km lang. Toen we een bordje P zagen en parallel aan de weg de Parkeerplek zochten liep deze dood. Toen terug achteruit op een smalle slingerende weg. Dat met deze combinatie! Dat heeft ons drie kwartier gekost en het nodige vloekwerk in 40o. Vervolgens door naar de camping in het midden van Portugal. Heel veel door het binnenland van Portugal gereden en de bosbranden van afgelopen zomer die zoveel mensenlevens hebben gekost waren nog te zien. Maar dichter bij de camping werd het toch wat groener. Uiteindelijk na vele kleine bergweggetjes gereden te hebben kwamen we bij de camping aan. Eerst de goede toegang vinden want er zijn twee heel smalle toegangswegen die niet geschikt waren voor onze combi. Dit wordt de uitvalsbasis voor de komende dagen om het midden van Portugal te bezoeken en Lissabon .http://www.cerejeira.com/nl/camping_in_portugal.php

Donderdag 7 september 2017: Wat een heerlijke camping hier, lekker rustig de eigenaar liet ons een mooi plekje uitzoeken onder de amandelbomen. De auto en de trailer konden bij de camper. De eigenaar zorgde iedere ochtend voor verse broodjes. Er was ook een heerlijk zwembadje voor de nodige afkoeling. Het was soms 40 graden, dus was wel nodig. We hebben lekker genoten op de camping, wat gewandeld en vooral lekker geluierd, gezwommen en bij de camper gehangen, skottel aan, wijntje biertje. Genieten van midden Portugal en voorbereiden op de tocht van morgen met de Smart naar Lissabon. Ook even de directe omgeving bij het stuwmeer gekeken, wat ons wat tegenviel.

Donderdag 8 september 2017: In alle vroege met de Smart en de twee teckels op pad naar Lissabon. We dachten met de Smart?, maar we zagen meer Smarts rijden dan Mercedes. Rond 10.00 uur zaten we al aan een heerlijk bakkie in de mooiste Starbucks die we ooit gezien hebben. Wat een prachtig pand en een goed begin om de stad te bezoeken. We hebben de hele binnenstad bekeken, lekker geluncht op één van de pleinen en in de middag via het mooie klooster nog naar het beroemde Sintra gereden naar het kleurrijke kasteel. Het Smartje deed het goed op de steile weg omhoog. Daarna terug naar de camping, het was een lange maar zeer mooie dag.

Vrijdag 9 september 2017: Weer een dagje met de Smart op pad. We zijn naar de kust gereden naar het schilderachtige Nazaré, waar de grootste en hoogste golven ter wereld aan land kunnen komen. We troffen het niet, het water was er kalm en rustig. Het is een waar surfers paradijs. Lekker rond gezworven, het plaatsje zelf in geweest en op de terugweg hebben we het bedevaartsoord Fatima aangedaan. Wat een drukte daar van mensen die denken dat je hier weer beter wordt. Aan het einde van de middag weer lekker terug op de camping. Nog een boodschap gedaan in de plaatselijke supermarkt.

Zaterdag 10 september 2017: ​Weer een dagje rust gepakt op de camping en langzaam de boel op orde gebracht omdat we zondag weer door gaan naar de Algarve. We bekijken de route en de bedoeling is ongeveer in het midden van de Algarve uit te komen om daar vandaan de hele kustlijn te bekijken.

Zondag 11 september 2017: ​We zeggen de camping in midden Portugal gedag. We hebben er een heerlijke ontspannen tijd gehad en vertrekken dwars door Portugal naar de Algarve. Onze eindbestemming is de kustplaats Olhao en gaan daar een camping zoeken. De weg is schitterend. Onderweg nog een bus met toeristen tegen gekomen, waar een Nederlands echtpaar uitstapte en zich verwonderden hoe we met zo een camper en een trailer met auto erachter helemaal uit Nederland kwamen. Dat hadden ze nog nooit gezien?? Het laatste stuk dachten we de toeristische groene route te nemen, maar dit bleek een zware tocht te zijn met ontelbare bochten en wat behoorlijke klimmen erin. We hebben nog nooit zoveel kurkeiken bij elkaar gezien. Portugal lijkt te bestaan uit kurkeiken en olijfbomen. Maar aan het einde van de dag na een ruime 400km bereiken we dan de camping

Aangekomen op deze camping zagen we wel dat er veel vervallen caravans met name Engelse stonden die hier de hele winter bleven hangen. We vonden een aardig plekje voor de camper. De Smart parkeerden we op een tweede plek en de trailer tegenover ons. We hadden zo de ruimte. We hadden schaduw en dat was nodig. Ook hier nog echt warm. We hebben de eerste avond goedkoop en redelijk op de camping bij het restaurant gegeten. We blijven hier een paar daagjes om de Algarve eens te bezoeken.

Maandag 12 september 2017: We bezoeken met de Smart eerst het deel dat richting de Spaanse grens loopt. We hebben eerst wat strandjes bezocht en lekker aan een strand gelegen. Het is hier echt ongerept en leuke stranden. Lekker verbrand. We zijn blij dat we donkere folie hebben laten plakken op de achterruit van de Smart. De hondjes zaten lekker koel in de auto. Daarna door naar Tavira, ze noemen het Venetië van Portugal, wel overdreven die benaming, maar leuk stadje. Trouwens daar heerlijke oesters zitten eten met een heerlijk glas wijn erbij. Tegen de avond eerst Olhao doorgereden en weer terug naar de camping.

Dinsdag 13 september 2017: Vroeg op pad met de Smart, we hebben hem niet voor niets meegenomen. We gaan de andere kant van de Algarve op naar het uiterste puntje in het zuiden. We pakken de doorgaande weg op de heen weg en bezoeken de prachtige beroemde rotskusten aldaar.  We rijden de gehele kustweg terug en doen de plaatsen zoals Lagos, Albufeira, Faro aan. Onderweg bij een idyllisch vissersdorpje Ferragudo  lekker vis zitten eten als lunch.Tussendoor nog aan een heerlijk strand gelegen bij Benagil. Daar ook weer wat gewandeld en langzaam de kust weg terug naar de camper. Hier is de Algarve zoals die moet zijn.

Woensdag 14 september 2017: Relaxdagje. We bezoeken het stadje nabij de camping Olhao en bekijken dit eens wat beter. Lekker zitten lunchen, stadje bewandeld en bekeken, oude panden, geveltjes, lijkt wel Cuba. Trouwens vlakbij de visafslag hadden we een geweldig visrestaurant gevonden waar ze een giga schotel met allerlei soorten vis voor ons serveerden. Af geserveerd terug naar de camper. De volgende dag staat er weer een reis op het programma richting Sevilla. Viva España.

Donderdag 15 september 2017: Alles op orde, auto op de trailer en klaar voor vertrek. Op de camping bij het supermarktje de combinatie neergezet en op het terrasje een heerlijk ontbijtje gedaan. Stokbroodje, croissantje, cappuccino en heerlijk uitgeperste sinaasappels. Hoe kan je beter aan je reis beginnen. Een kort ritje van ongeveer 200 km voor de boeg, dus we doen lekker rustig aan vandaag. We gaan naar het nationaal park de Donana waar we een camping hadden gevonden. Onderweg velden met de beroemde Spaanse pepers. Het is trouwens hier hort droog en loei heet overdag. De camping is mooi maar ligt er erg verlaten bij. We dachten dat de camping dicht was zo rustig, maar we waren één van de weinigen. We hadden een giga camperplek waar de auto en trailer bij de camper konden blijven staan. We blijven een paar dagen op deze camping om de omgeving te bezoeken en natuurlijk Sevilla op een half uurtje rijden met de Smart. Camping: http://www.donarrayan-park.com/en/index.html De camping heeft een heus zand strand aan de zwembaden. In de zomer zal het hier druk zijn.

Vrijdag 16 september 2017: We gaan de omgeving met de Smart bekijken en rijden naar El Rocio. Als je aan goede wegen denkt dan ben je hier aan het verkeerde adres. Er zijn heer helemaal geen wegen. Alleen maar zand. Een pelgrimsdorp waar 1x per jaar een miljoen mensen op af komen. Hier hebben alle broederschappen wel een onderkomen. Echt de tijd stil gestaan. Lijkt Mexico wel. Alles met het paard of paard en wagen. Indrukwekkend hier. We hebben de ochtend hier doorgebracht en natuurlijk kaarsjes gebrand voor alle dierbaren die we verloren zijn. In de middag de kust opgezocht en uitgekomen op een heerlijk strandje aan Playa Rompeculos in de buurt van Mazagon. We hebben een hele toer gemaakt via Huelva weer terug naar de camping. Een heerlijke dag!

Zaterdag 17 september 2017: Dit wordt een mooie maar vermoeiende dag naar de prachtige stad Sevilla. In de vroege ochtend het Smartje gepakt en midden in het centrum van Sevilla een ondergrondse parkeergarage vlakbij de oude Arena. We laten ons verleiden om een bustour te maken in zo een Hop on Hop of open bus. Gvd wat heet werd het boven in die open bus. De temperatuur gaf om 10.00 uur al 30o aan, maar volgehouden. De tour van 2 uur viel ons tegen en na de tour zijn we door de stad gaan slenteren. Natuurlijk lekker zitten lunchen en de prachtige bezienswaardigheden te voet bezocht. Kapot moe maar voldaan bereiken we de auto weer en rijden rustig terug naar de camper. Gelukkig koelt het in de avond af en gaan we een wijntje drinken bij het restaurant van de camping. Daar een Engels stel ontmoet dat ons vertelde dat Nerja zo mooi was, want daar woonden ze.

Zondag 18 september 2017: We rijden vroeg weg en willen de kust een stuk afrijden langs Malaga zo verder terug om een stuk van Andalusie en van de Sierra Nevada te gaan bezoeken. We willen eens echt de bergen in. Het is trouwens onze trouwdag. 36 jaar getrouwd!! Dat gaan we vieren. Maar eerst de reis. We hebben nog geen idee waar we naar toe rijden. Mogelijk naar Nerja. Eigenlijk geen bestemming en we stoppen uiteindelijk in Salobrena. De camping die we in Nerja op het oog hadden was de toegangsweg te steil en te smal en moeilijke bochten, dus verder gereden. Solobrena is een schilderachtig wit stadje op een berg aan de zee met een kasteel helemaal op de bergpunt. We zoeken een camping aan de uitgestrekte maar lelijke stranden. We belanden op camping http://www.campingplayadeponiente.com/?lang=nl

De smart wordt van de aanhanger gereden, want de weggetjes en paden op de camping zijn smal. De trailer gaat achter slot en grendel achter op de camping en de smart wordt bij de camper geparkeerd. Hier blijven we weer even hangen. De avond zijn we op zoek naar een restaurant gegaan. Alles dicht. Dan maar naar Salobrena, ook niets kunnen vinden, uiteindelijk via de smalste straatjes die je kan bedenken naar boven gereden. Ja hoor een restaurant die open is, maar je kon er niet pinnen. Toch lastig als je geen contact geld bij je hebt en weer kronkelend terug moet om te pinnen. Net dat we weg wilden gaan zag Marco een deur open staan en achter die deur een geweldig restaurant en daar hadden we een romantische avond met zeer geweldig eten en live Spaanse muziek en dans. Kon niet beter op onze trouwdag.http://restaurantelatraviesa.es/ Geweldig stadje: https://youtu.be/nO5EotON89U. Heerlijk terug naar de camper.

Maandag 19 september 2017: We trekken de Sierra Nevada door en in met de Smart. Een volle tank, want we gaan een lange dag op pad. We rijden eerst naar Granada, waar we het Alhambra van een afstandje bekijken, want we hebben onze honden bij ons dus komen we er niet in. We rijden wat rond in de oude stad Granada. We vonden het niet zo heel bijzonder. Maar we hadden de Pueblos Blancos of te wel de witte dorpen in de bergen nog op het programma. Wat een schitterende ruig berglandschap en wat een hoogtes. Het Smartje moest er af en toe aardig aan trekken, maar met het kleine autootje de smalle wegen, bochtjes ging verder prima. We zijn uiteindelijk het stadje Pampaneira ingegaan. Erg leuk met allerlei stroompjes water door de straten. Daarna weer kronkelend naar beneden en terug naar de kust naar de camper.

​Dinsdag 20 september 2017: We vertrekken vanaf de kust. In eerste instantie hadden we nog gedachte de kust af te zakken naar de Pyreneeën, maar we kozen er toch voor om langs de Sierra Nevada via Granada en Jean door de hoogvlakte richting Madrid te rijden. Geweldige vlaktes, soms saai, maar ook weer hele mooie stukken. Bij Val de Penas zijn we de weg afgegaan en zijn we naar de Lagunas de Ruidera gereden. Een zeer mooi natuurgebied van een vijftien meren die met watervalletjes met elkaar zijn verbonden. We hebben er een heerlijk menu bij een restaurantje zitten eten, een Skype gesprek gehouden en onze kleinzoon weer eens gezien en we hadden een heerlijke plek aan het meer om eens "wild" te overnachten. Nog even naar jeu de boules gekeken en daarna vroeg gaan slapen.

Woensdag 21 september 2017: We vertrekken vroeg, we rijden binnendoor en voor Madrid pakken we de gratis autosnelweg. Madrid hebben we verder niet aangedaan, maar je doet er een uur over om deze gigant van een stad omheen te rijden. We trekken door en de bedoeling is de stadscamping in Burgos te bereiken. De weg en de omgeving wordt mooier en zowaar het weer wordt ook lekkerder. Aan het einde van de middag komen we in Burgos aan. We kunnen aangekoppeld blijven staan. Een leuke stadscamping aan de rivier en op loopafstand van de stad.http://www.campingburgos.com/01_principal.php Daar hebben we al onze wassen gedraaid en gedroogd en heerlijk even bijgekomen.

Donderdag 22 september 2017:  We trekken weer verder en de bedoeling is om de Pyreneeën via de grote weg te doorkruisen en ergens bij St Jean de Luz nog een paar dagen te blijven staan aan de Atlantische kust. We vonden daar een hele leuke Municipal camping en konden een leuk plekje krijgen, maar was wel lastig met de aanhanger, door de vele terrassen op de camping. Maar we hadden een leuk plekje en we konden nog een puntje zee zien. We stonden op camping http://www.camping-saintjeandeluz.fr/en/the-campsite/photo-gallery/ Het was een heerlijke camping vlak aan de zee, lekker relaxt en veel surfers hier. We blijven hier weer een extra dagje staan en we pakken de vrijdag nog even een heerlijk dagje strand mee. We hadden nog geweldig weer. De eerste avond wat gedronken aan het strand en de vrijdag hebben we aan dagje aan het strand gelegen. De honden vonden het heerlijk.

Zaterdag 24 september 2017: We rijden weer verder, we rijden binnendoor richting Bordeaux. Denk je op te schieten wordt je drie keer geflitst onderweg op 1 dag. Gelukkig later maar 1 boete op de mat. We hebben doorgereden via een hele leuke route naar Limoges en hebben daar op een stadscamping gestaan aan een groot meer. Het was camping https://www.campingcard.nl/frankrijk/limousin/haute-vienne/limoges/camping-duzurat-103738/ Een goede ontvangst, broodjes reservering en we kregen een heerlijk plekje achter op de camping waar we weer lekker ruim stonden met de aanhanger gekoppeld achter de camper. Het is maar een nachtje want de volgende dag rijden we richting Nederland.

Zondag 25 september 2017: na de lekkere broodjes die de eigenaar was gaan halen zijn we na het ontbijt weggereden. Het regende. De voorbodes om naar Nederland terug te gaan? We hebben weer helemaal binnendoor gereden naar Soissons en vonden daar een leuke Municipal camping. Eerst gegeten bij een Buffel Grill restaurant vlakbij Soissons, maar dat viel tegen. Zou er niet een tweede keer gaan eten.

https://www.eurocampings.nl/frankrijk/picardie/aisne/soissons/camping-municipal-du-mail-103933/ In tegenstelling tot sommige reviews, was het een heerlijke rustige Municipal camping met ook nog een super schoon sanitair. Je krijgt de sleutel voor de toiletten zodat er geen ongenode gasten kunnen komen. Zeer ruime plek waarbij weer de aanhanger achter de camper kon blijven hangen.

Maandag 26 september 2017: Vanuit Soissons naar huis gereden. Aan het einde van de middag kwamen we thuis na een zeer geslaagde vakantie. Bijna 7000km met de camper gereden en ongeveer 1500km met het Smartje. Het is ons goed bevallen de Smart achter de camper. Zeker ook op de campings. Ruimte genoeg en mooie ritten gemaakt en weer heel veel gezien en meegemaakt.

We gaan de winter maar eens dromen van een reis door Zweeds Lapland naar Noorwegen.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade