Najaar vakantie ZWEDEN en FINLAND 2021

23 november 2021 - Gorinchem, Nederland

Onze reis naar Zweden en Finland (Lapland) herfst 2021.

We hebben onze 40jarige bruiloft achter de rug en we gaan weer een mooie reis van 4 weken maken. Hoe noordelijk we gaan komen weten we nog niet. Alles afhankelijk van het weer en hoe de reis verloopt. We hebben speciale winterbanden onder de camper laten zetten want je weet het maar nooit. We hebben ons ook voorbereid om zoveel mogelijk waar het kan om vrij te staan en zo min mogelijk op campings. We hebben genoeg boodschappen ingeslagen.

We willen de Indian Summer zien evenals het Noorderlicht.

Maandag 20 september 2021:

Het is maandagochtend 20 september 2021 en we vertrekken rond 07.00 uur en we kijken hoever we gaan komen. De eerste dag willen we altijd km's maken door Duitsland. Zowaar bij Bremen en Hamburg loopt het op rolletjes. We eindigen de dag al helemaal in Denemarken in de buurt van Haderslev. We stoppen op een camperplaats in Tinglev en hebben vandaag 630km gereden.

De camperplaats is te vinden in Campercontact:

We maken wat leuke opnames met de drone en staan mooi aan het meertje. De CP heeft heel strak geschoren gras en de wifi is uitstekend en we kunnen streamen via de wifi. In de avond komt de eigenaar nog langs met eitjes en eigen jam. Echt een leuk plekje. https://www.campercontact.com/nl/denemarken/tinglev/11557/stefan-christiansen

Dinsdag 21 september:

We gaan weer verder en willen vandaag in Zweden aankomen. We maken voor de eerste keer gebruik van de Brobizz om de beide bruggen over te gaan en Zweden te bereiken.  We hebben LPG aan boord voor de kachel en het koken en de koelkast. We tanken de beide tanken vol in Zweden, want dan heb je 95% propaan dat niet kan bevriezen.

We hebben er redelijk weer op. Een waterig zonnetje en een graad of 14 en het is droog. De reis loopt goed en ook hebben we geen controle aan de Deens Zweedse grens. In Denemarken gooien we de camper nog vol met diesel, want in Zweden zijn de prijzen net omgekeerd 1.90 de Diesel en 1.50 de benzine. We gaan richting Gotenborg om daarna bij één van de vele meren omhoog naar het noorden te trekken. We belanden op een vrije camperplaats aan het Sjonevadssjon meertje. We stoppen rond 15.00 uur.  De Camperplaats is te vinden in Campercontact: https://www.campercontact.com/nl/zweden/hallands-lan/sjonevad/78932/sjonevadssjonWe staan aan een schitterend meertje en hebben geweldig uitzicht. We staan er samen met een jong Duits stel die er al twee dagen stonden. Het is hier heerlijk wandelen en in de avond wordt het al behoorlijk koud. We zijn benieuwd hoe de Lpg zich houdt.

We hebben vandaag 512 km gereden.

Woensdag 22 september:

Wat is dit toch mooi wakker worden. De mist komt over het water op en heel langzaam wil het zonnetje doorkomen. Het kacheltje snort lekker. Het is een graad of 6. De buren hebben de achterdeuren open en kijken vanuit hun bed over het meer.  We doen een lekker ontbijtje op ons gemakje en genieten van het uitzicht. Luna strekt haar pootjes en Marco pakt het fototoestel en maakt wat mooi plaatjes. We rijden op ons gemakkie weg. Het is al een uurtje of 10. Wat maakt het uit. We hebben toch vakantie. We merken dat we de telefoonlader zijn vergeten dus kijken waar we er eentje kunnen aanschaffen. We gaan op pad. De bedoeling is om in de richting van Göteborg te rijden en vervolgens langs het Vanernmeer aan de westzijde omhoog te gaan. In Göteborg parkeren we bij de Mediamarkt en wordt een nieuwe reislader gekocht en vervolgens is het een schitterende route omhoog naar het Vanernmeer. We rijden vandaag totaal 310km.

We stoppen aan een klein meertje ten westen van het grotere Vanernmeer in het plaatsje Fengersfors op een camperplaats uit de Campercontact: https://www.campercontact.com/nl/zweden/vastra-gotalands-lan/fengersfors/81821/fengersfors-stallplatz . Het is eigenlijk een klein dorpje met maar 375 inwoners en de woningen horen bij de oude papierfabriek. Het is er nu heel stil. Af en toe iemand die hier de hond komt uitlaten. We staan hier weer helemaal gratis met een schitterend uitzicht op het meertje.

We wandelen wat rond bij de camper op de camperplaats en er staan schitterende rood met witte stippel paddenstoelen. We maken een wandeling met Luna door het bos langs het meer. Wat een helder water hier zeg. In de avond begint het wat te regenen. We vinden de rood met witte paddenstoelen. We eten lekker en we kijken in de avond lekker tv. De volgende ochtend is het ook hier weer frisjes.

Donderdag 23 september 2021:

We rijden weer niet te vroeg weg en gaan weer verder noordelijker rijden. De bedoeling is immers de Wildernisroute te gaan rijden. We tanken onderweg de diesel en vullen ook de eerste lpgtank met Zweeds propaan. Dat is beter dan de Nederlandse lpg die hoofdzakelijk uit butaan bestaat. Deze blijft vloeibaar ook bij de lage temperaturen en bestaat voor 95% uit propaan.. We koken, skottelen, draaien de kachel en de koelkast allemaal op lpg. Dat is wel een dingetje van het is achter op een industrieterrein in Karlstad bij een BBQ winkel, maar er wordt keurig gevuld via de buitenvulopening. Daarna rijden we noordelijk naar een camping. De bedoeling is een camping aan een riviertje. Maar wat blijkt, de camping is moeilijk te bereiken. De doorgaande weg afgesloten. Wat nu. We worden omgeleid via een onverhard weggetje van stenen, kuilen en gravel. Het is “maar 18km” denken we. We doen er een half uur over. Het zal zoals later blijkt niet het laatste stukje onverharde weg zijn in Zweden.  We komen uit bij de Bjorkebo camping in Stollet in de streek Varmland. Deze camping is te vinden op Campercontact :

Het is een mooie camping met veel Stugas. Er zijn niet veel mensen op de camping. De plekken kunnen we uitkiezen. De keuze is reuze. Het is nog steeds schitterend weer zoals de hele dag al. We zetten de camper wat verhoogd neer aan de rivier naast een stuga. We pakken snel de stoelen eruit en ook Luna heeft een heerlijke middag in de zon. Marco gaat wat met de drone spelen aan de rivier. We genieten volop en de skottel gaat in de avond aan. Lekker buiten koken. We genieten volop van de rust en de natuur om ons heen. Het blijft lang lekker weer totdat de zon ondergaat. Dan wordt het snel donker en fris. De route die we gereden hebben was erg mooi en was 230km

Vrijdag 24 september 2021:

Het is voor ons doen nog vroeg. Het is 08.30 uur. We ont zorgen de camper, legen het vuile water, verschonen het toilet en gooien de boel helemaal vol met vers water. Toch ruim 100 liter vuil en schoon water. We spuiten de camper een beetje schoon want hij ziet eruit met al dat stof en dergelijke van de onverharde wegen. Gelukkig hoeven we niet weer langs de wegwerkzaamheden en gaan noordelijker rijden richting de enige echte Wildernis van Europa. We treffen het nog steeds met het weer.

We rijden een schitterende route omhoog naar het noorden en willen in de richting van Ostersund. Wat is Zweden toch mooi. Het weer veranderd wat in regen en dan weer zonnetje, schitterende luchten en we stoppen regelmatig op mooie plekjes. Eindelijk de eerste twee rendieren voor de camper. Wat blijven het toch mooie dieren. Er zit een hele witte bij. Omdat het weer wat minder is besluiten we door te rijden, zodat we zaterdagochtend aan de Wildernis route kunnen beginnen. We hebben weer pech en krijgen weer een onverharde weg voor de kiezen. Uiteindelijk belanden we op een vrije camperplaats aan een waterkrachtcentrale. Wel een kunstmatige waterval aan een stuwmeer, maar wat een geweld. We installeren ons met zicht naar het meer en wat uit de wind achter een grote schuur. We staan hier rustig en alleen.  We hebben vandaag 450 km gereden.

Deze plaats staat in de door ons veel gebruikte app Stellplatz.de en heet de Kattstrupeforsen. Voor ons een goede plaats om te overnachten en zaterdag de Wildernis in te gaan. We zien net geen ondergaande zon meer in het water want ineens begint het te bewolken. https://www.google.com/maps/@63.3254904,14.580602,3a,75y,213.18h,85.57t/data=!3m6!1e1!3m4!1s8s572NNYWhbyRRaTW4dLcA!2e0!7i13312!8i6656

Zaterdag 25 september 2021:

Ja hoor we gaan beginnen aan iets wat we altijd op ons programma hadden staan. Het is geweldig weer. Frisjes, maar strakblauwe luchten. Geweldig. We rijden naar Stromsund. De brug bij Stromsund is afgesloten dus we moeten rondrijden. Hoe is de weg?? Weer zoveel kilometers onverhard. We komen in Stromsund en tanken onze camper kneitervol met diesel, want wie weet wanneer we de volgende benzinepomp open en wel tegenkomen. We komen steeds meer campers tegen die ook allemaal voor die geweldige herfstkleuren komen. Echt de Indian Summer zoals men het noemt. Als uit een boekje of National Geographic.

We rijden een stuk de wildernisroute in, maar gaan nog niet zover, want we willen vandaag genieten van het prachtige weer. We zien gelijk de route veranderen, smallere wegen, weinig bewoning en een en al natuur. We herinneren ons het voorjaar 2018 toen we 30 km de route inreden en niet verder konden van de sneeuw. We zoeken een natuurcamping op die helemaal gratis is en eigenlijk alles heeft behalve douche en elektra. Goede reviews. We zien de bordjes natuurcamping en rijden een heel smal weggetje in. We worden door de bordjes gewaarschuwd voor loslopende beren!!!!   We belanden lekker vroeg rond een uur of twaalf op natuurcamping, welke staat in Campercontact:

We hebben maar 150km gereden en net twee uurtjes

Wat een genot en een natuur hier. We staan met nog een paar campers. We plaatsen de camper lekker in de zon en uit de wind. Het is een koude wind maar prachtig zonnig. Er is hier alles en gratis en voor niks, een vuurstookruimte binnen met uitzicht op het meer, banken, tafels, droogtoilet, slaapgelegenheid voor vissers, bronwater tappen, BBQ plaatsen noem maar op. Dit alles wordt onderhouden door vrijwilligers uit de omgeving. Het ligt er verzorgd bij. We wandelen wat en bekijken de omgeving. Berenspray mee. We maken praatjes met mede camperaars in het Frans en in het Duits en ook Zweden zelf staan hier. Er is zelfs een keukentje met keukenspullen. Hout en vuur en koken maar.  Tegen de avond gaat lekker de kleine BBQ aan en gaat er een grote tomahawk op de BBQ.  Biertje erbij. Wat is Zweden toch mooi en je kan lekker buiten leven ook al is het koud. Na het eten nog even lekker rondgewandeld. Dit zijn camperplaatsen zoals het hoort in Zweden.

Zondag 26 september 2021:

Al aardig vroeg wakker en de een na de ander gaat verder. Na een gesprekje met één van de vrijwilligers waaruit blijkt dat de Stekenjokkpas waarschijnlijk al volgende week dicht gaat besluiten we verder te trekken. Er schijnt sneeuw aan te komen en het gaat kouder en wat onstuimiger worden en we willen toch die route van de hele wildernis rijden en dat is rond de 500km. We stoppen geld in de stalen buis. Dit is een vrijwillige bijdrage en schrijven ons belevenissen in het gastenboek.  We ontzorgen de camper en vullen de schoonwatertank met zuiver bronwater. Bij de supermarkt betaal je per liter. We gaan verder en rijden weer een prachtige route. Het ene meer voorbij en de volgende dient zich alweer aan. Het verveelt niet. We rijden westelijker en gaan een stukje verderop van de hoofdroute af en komen op de “Berenweg” We gaan tientallen km's onverhard rijden met onze grote camper en rijden in een niemandsland. Wat gaaf hier. Hier zouden we de meeste kans hebben op beren te spotten. Maar we zien ze niet. We komen uit bij de hoogste waterval van Zweden, wat een watergeweld zeg. We filmen en maken foto's om vervolgens nog een stuk onverhard te rijden. Ik denk alles bij elkaar 80km maar o zo mooi en je komt op de wonderschone plekken die Zweden heeft. We krijgen zowaar bebouwing en komen uit bij Gaddede. Het is een klein stadje. We rijden de 342 een klein stukje terug in oostelijke richting want daar hadden we een wezenloos mooi plekje gezien. Zomaar weer helemaal vrij.

De plaats vonden we op de Campercontact en de naam is camperplaats Hakolt: https://www.campercontact.com/nl/zweden/jamtlands-lan/gaddede/82348/hakolt

Wat is het toch mooi hier. We hebben hier met de drone weer prachtige opnames gemaakt.

We hebben niet zover gereden, maar een van de mooiste routes. 100km

Maandag 27 september 2021:

We staan vroeg op en Marco gaat met het mooie ochtendzonnetje droneopnames maken. Nu blijkt dat we hier zo mooi staan. We kijken elkaar aan, knijpen in de armen, dromen we, we zijn pas een week onderweg en hebben al zoveel moois gezien in de natuur. We hebben nog 3 weken te gaan. We gaan een stukje oostelijker rijden. Het is nog geen uurtje. We gaan naar een camping. Niet voor de gezelligheid, maar ook eens om de was te draaien na een week, zodat we weer een tijdje vooruit kunnen. De camping is een viscamping en Marco gaat daar proberen een visje te vangen in het meer.  We komen uit bij Jormvattnets Fiskecamp in het gelijknamige dorpje.

We vinden de camping in Campercontact:

We hebben vandaag maar 65 km gereden. Ook wel eens lekker

We zetten ons lekker achterin op een vlakke plekke en Bea draait 2 keer een was en idem drogers. De camping heeft eigenlijk alles een sauna, BBQ plaats, vismogelijkheid en een hele leuke ruimte boven het water. Schone douches en toiletten. We maken in de avond gebruik van alle faciliteiten. Overdag zitten we buiten de camper lekker in het zonnetje.  Marco vangt niks waar we hebben toch een forel op de BBQ en een grote sparerib. (van uit huis) Heerlijk buiten op het vuur keutelen en Bea maakt de bijgerechten. De volgende dag willen we de Stekenjokk over. Het grote bergplateau aan de Noorse zijde en hopelijk spotten we rendieren en of elanden. In de avond zitten we nog heerlijk met een bakkie koffie in de ruimte boven het water.

Dinsdag 28 september 2021:

We vertrekken in de ochtend na alles weer ontzorgd te hebben en alles gevuld. De wasjes zijn weer schoon en het weer ziet er aardig uit. We gaan de vlakte over langs de Noorse grens. Het landschap wordt ineens ruiger, de bomen verdwijnen en het gaat over in een soort van steppenlandschap. Heel erg mooi. We stoppen regelmatig onderweg en maken de mooiste foto's Op het hoogste punt van de wildernisroute stoppen we op de Stekenjokken eten een boterhammetje. Wat geweldig hier. Koud en mooi tegelijk in de verte spotten we een hele grote kudde rendieren. Jammer zo komen niet dichterbij. We rijden verder en komen bij de bekende Trapwaterval uit. We drinken een bak koffie en maken mooie drone opnames van de waterval. We rijden langs de Klimpfjall  ook weer een schitterend natuurwonder. We gaan een slaapplek zoeken, maar ineens ziet Marco een schitterende plek aan een meer. Tussen de dorpjes Lovnas en Rannos. Langs het Malgomaj meer.

De plek is te vinden op google: https://www.google.com/maps/@64.8026423,16.0199777,3a,75y,314.95h,90.38t/data=!3m6!1e1!3m4!1sGc2VxyJj2l7CXeLkHwmqoQ!2e0!7i13312!8i6656

En https://www.google.com/maps/@64.8038417,16.0177612,3a,75y,34.17h,88.37t/data=!3m8!1e1!3m6!1sAF1QipMZVFmAFJjBmvhqE9MX5CwfwzgF8F-ckalBrZGR!2e10!3e11!6shttps:%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2Fp%2FAF1QipMZVFmAFJjBmvhqE9MX5CwfwzgF8F-ckalBrZGR%3Dw203-h100-k-no-pi-20-ya180-ro0-fo100!7i8500!8i4250

We settelen ons. Wat is het weer geweldig hier. Een grote camperplaats voor ons zelf. Marco gaat met Luna op pad en maakt een lekker wandeling.

We hebben vandaag een schitterende route van 150km gereden.

Woensdag 29 september 2021:

We verlaten een van de mooiste overnachtingsplekjes tot nu toe en gaan de wildernisroute verlaten. We rijden naar Vilhelmina. Drinken lekker een bakkie bij Bergmans visspecialiteiten en kopen daar de beroemde gerookte zalm en wat rendiervlees. We gaan noordelijker rijden, want we besluiten door te trekken naar Finland en willen een stukje van Fins Lapland zien en naar het dorp van de kerstman. Hoe noordelijker en hoe meer kans op het noorderlicht.

Want dat hebben we nog steeds niet gezien. De app begint wel eens nachts te piepen, maar de kans om het te zien was steeds onder de 20%

Dat hebben wij weer een weg op breking met verkeerslichten. Duurde wel 15 minuten en nog geen groen licht, Marco besloot door te rijden en ja hoor komen we bussen tegen op 1 rijstrook. Dan maar met de camper naar de andere strook waar net warm asfalt was gelegd. In de spiegel zien we de Zweedse wegwerkers schelden, maar Marco heeft in ieder geval zijn sporen achtergelaten. Doen de rendieren toch ook? Gebied afbakenen??

We rijden vandaag 254km en stoppen midden in het bos bij een oude zaagmolen op een Camperplaats uit de Campercontact https://www.campercontact.com/nl/zweden/norrbottens-lan/glommerstrask/56585/badplats-bad-sagen

Het is erg stil. Marco vindt nog een dode slang en tegen de avond gaat lekker de bbq aan.

De avond valt snel in het bos. Er worden hier regelmatig rendieren gespot, maar we hebben weer pech.

Donderdag 30 september 2021:

We rijden bijtijds weg want we hebben besloten toch Finland in te gaan en eens te gaan kijken bij het dorp van de Kerstman. Schijnt leuk te zijn, maar ook een beetje Eurodisney achtig. We gaan het meemaken, we komen weer noordelijker en de kans om het Noorderlicht te zien. We rijden een stuk langs de Botnische Golf en onderweg gooien we de lpg tanken nog even vol met propaan. De meter geeft 695 liter aan terwijl er maar 23 liter inging. Is en blijft een dingetje hier LPG tanken. De pomp is volgens mij Russisch. Vervolgens midden in de stad de grensovergang naar Finland. Dubbele controle. De coronacheck app, de paspoorten en gelukkig geen controle op de hond. Gelijk te zien dat Finland niet zo hoog scoort op netheid. Wel alles weer in euro´s en de diesel is een stuk goedkoper dan de 1.90 in Zweden. Uiteindelijk komen we in de middag aan bij het Dorp van de Kerstman in Rovaniemi.  Het is best grappig en we zetten de camper netjes neer op het terrein. Weer een gratis en beveiligde camperplek maar zelfvoorzienend. We doen een kop koffie in de lobby van het hotel bij de open haard. Het is koud. De nacht ligt rond het vriespunt. We halen een paar heerlijke pizza´s en peuzelen die in de camper op. We maken in de avond een leuke wandeling over de poolcirkel in het park. Alles is leuk verlicht. De volgende ochtend de souvenirwinkels in en posten via de kerstman echt kerstpost naar de kinderen.

We hadden vandaag totaal 406 km gereden.

We staan op de camperplaats uit de Campercontact https://www.campercontact.com/nl/finland/rovaniemi/18970/joulupukin-pajakyla-santa-claus-village

Vrijdag 1 oktober 2021:

We gaan Finland weer verlaten. Weer geen noorderlicht. De bedoeling is dat we de komende tijd op ons gemak de Botnische Golf, de Hoge kust en het eiland Oland afstruinen. We hebben nog tijd genoeg. Het bevalt ons nog steeds goed. In de ochtend niet te vroeg gaan rijden en dan maximaal tot 14.00/14.30 uur en dan stoppen. Dan verveelt het rijden ook niet. We rijden eigenlijk dezelfde weg terug en blijven bovenin de Botnische Golf in de bocht hangen en komen uit bij een natuurcamping bij een jachthaven. Het weer is omgeslagen en het is wind, regen, wolken en koud. De plek is werkelijk schitterend en uitzicht op de vele eilandjes in de Botnische zee.  In de avond rijdt de politie even langs. Jammer van het weer, maar de volgende ochtend gaan we weer verder. Echt een plekkie om een nachtje extra te blijven zo aan de zee.

We staan op een camperplaats genoemd in de Campercontact https://www.campercontact.com/nl/zweden/norrbottens-lan/ranea/28413/kangso-bathamn. We hebben vandaag  218 km gereden

Zaterdag 2 oktober 2021 en zondag 3 oktober 2021:

Het weer is nog niet super dus we gaan weer wat verder afzakken en volgen gewoon de kust. We doen onderweg een boodschap bij de Lidl en zorgen goed water vol te hebben en toiletje leeg, want willen het weekeinde eens over blijven staan. We gooien er nog eens wat LPG bij.  We komen uit bij een prachtige natuurcamping op een schiereilandje in de Botnische zee. Er staan nog een tweetal campers een Duitser met een eigenbouw en een vieze Zwitserse man die er kennelijk al langer staat. We zien hem in de camper pissen in een bakkie en weggooien in de bosjes. Gedver. Maar het is hier zo schitterend en prachtig weer. We settelen ons en gaan lekker aan het strandje wandelen met de hond. We besluiten eens om het hele weekeinde op deze plek te blijven. Het zonnepaneel doet zijn werk.

We staan op een geweldige camperplek uit campercontact :  https://www.campercontact.com/nl/zweden/vasterbottens-lan/lovanger/28175/naturreservat-bjuroklubb

Ook de drone maakt weer zijn vluchten.  We blijven hier de zondag ook lekker hangen en luieren de hele dag doen een wandeling met de hond en Marco gaat wat proberen te vangen met de hengel, maar weer niks. We hebben vandaag 224 km gereden.

Maandag 4 oktober 2021:

We vertrekken weer van de mooie camperplaats. Als we wegrijden rijdt de vieze Zwitser achter ons aan. Hij is alleen en zoekt kennelijk contact. We maken wat “schijnbewegingen” en raken hem gelukkig kwijt. We dachten dat hij met ons op wilde rijden en had ook gezegd dat hij zuidelijker ging. We rijden de kustweg af naar beneden en hebben een camperplaats gevonden in het inie minie havendorpje Berghamn. We gaan het meemaken. De kustweg is leuk om te rijden. Het weer is wat minder. We rijden vandaag 320 km. Het laatste stukje weer onverhard, maar schitterend.

We staan op een camperplaats via de Campercontact https://www.campercontact.com/nl/zweden/vasternorrlands-lan/berghamn/69012/berghamns-fiskelaget

Dinsdag 5 oktober 2021:

We gaan verder afzakken langs de Hoge Kust. We verlaten het lieftallige haventje en rijden weer even onverhard en daarna de kustweg af zuidelijker.  We rijden echt helemaal de kleinste weggetjes langs de Hoge Kust en rijden een echte berenroute. Dit is het kleinste kustweggetje, ook weer stukken onverhard, maar er zitten hier volop beren. We stoppen uiteindelijk op een heerlijk plekje dat op geen enkele site te vinden is en het is in het oude vissersdorpje Sörfjarden aan de Gistvallsvagen 31 Google:  https://www.google.com/maps/@62.0290402,17.4276735,3a,75y,222.4h,87.54t/data=!3m6!1e1!3m4!1sxJJIn4BcZPeRW9IW8RxbvQ!2e0!7i13312!8i6656

We reden vandaag 150km

Jeetje wat een mooi plekje zo aan het strand. Een hele mooie pier en een mooie inham waar leuke huisjes aan liggen. Het is geweldig weer en wandelen heerlijk over het strand. In de middag maar eens een flesje wijn opentrekken. We willen de oven aanzetten, die gedeeltelijk bleek losgekomen te zijn van de onverharde wegen. Een uurtje reparatie en de deur eruit halen en opnieuw plaatsen en het is weer gefikst. Er gaan een paar heerlijke pizza's in.

Woensdag 6 oktober 2021:

We vetrekken weer en besluiten om eens weer een camping te bezoeken om eens een paar keer een wasmachine te draaien. We besluiten Stockholm niet aan te doen en we zakken weer wat verder af en boven Stockholm trekken we weer eens wat het binnenland in. Het weer aan de kust blijft niet echt goed en wat meer in het binnenland is het in ieder geval droog. Dus het binnenland in. We rijden weer een schitterende route naar het dorpje Sater. De camping heeft een gelijknamige naam en wordt gerund door Nederlanders. We zijn de enige bezoekers. De mensen hebben de camping pas een half jaar en moeten nog aardig wat renoveren. De ligging is mooi aan een meertje. De wasmachine prima maar de droger is een soort van kast waar je je was in moet hangen. Het duurde echt een nacht voordat alles droog was.

We hebben vandaag 280km gereden en de camping is te vinden in Campercontact onder  https://www.campercontact.com/nl/zweden/dalarnas-lan/sater/79695/saters-camping

Donderdag 7 oktober 2021:

We zeggen de Nederlandse eigenaren gedag en rekenen in onze ogen best veel af. We geven de eigenaren nog wat tips mee van echte camperaars en dat was nodig.

We rijden niet zo vroeg weg en doen rustig aan. We rijden vandaag een stuk binnenland en weer een hele mooie route. Het is een groene route en wat is deze weer geweldig mooi om te rijden zeg. Wat een natuur.  De route is ongeveer 260km en stoppen op een rastplatz https://www.campercontact.com/nl/zweden/ostergotlands-lan/mjolby/52320/rastplats-albacken-e3

Is een leuke plaats. Het restaurant dat we wilden bezoeken ging al om 16.00 uur dicht. Er stoppen nog een paar campers. De plekken zijn mooi, maar wel de weg goed te horen. We zetten de skottel nog maar een keertje aan voor wat kippendijen. Het is nog steeds goed weer. We slapen toch rustig.

Vrijdag 8 oktober 2021:

We hadden al eens gelezen over het prachtige eiland Öland wat onder Stockholm ligt aan de kust en te bereiken is via een tolvrije lange brug. Het eiland is 136km lang en maar 16 km breed en is zomers het Texel van Zweden. Het is één geweldig natuurgebied en er zitten vele vogels en er zijn heel veel oude windmolens te zien. Het weer zou mooi worden aan die kant, dus het roer om en de richting van Oland op. We rijden na het bezoekerscentrum bezocht te hebben de brug op. We denken een prachtig uitzicht te hebben, maar wat een mist en geen handen voor de ogen te zien. We rijden het eiland op en gaan eerst de noordelijke kant bezoeken. We komen bij het schitterende Borgholms slot uit. We bezoeken het slot aan de buitenzijde. Kunnen niet naar binnen ivm een bruiloft aldaar. We maken prachtige dronebeelden. De mist is helemaal opgetrokken en het zonnetje schijnt.  Wat een mooi eiland is het zeg. Een beetje on Zweeds, maar echt mooi en mooie natuur. We zoeken een plekje en uiteindelijk belanden we ergens aan de Noordwestkust van het eiland onder Sandvik. We rijden helemaal verkeerd en komen weer op een smal onverhard kustweggetje uit. Maar we vinden een geweldig plekje. Er kunnen maar 2 campers staan en we staan er samen met een Zweed. Wat mooi hier. We denken de zon in de zee te zien zakken maar het begint jammer genoeg weer te misten.  We stonden een plekje dat we zomaar vonden op de kruising Gudesjovagen en de Horns Kustvag  Googlemaps: http:// https://www.google.com/maps/@57.1634284,16.9217372,3a,75y,163.66h,68.96t/data=!3m7!1e1!3m5!1s5_e1MmFuS52LXaw6Pqa7fA!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fpanoid%3D5_e1MmFuS52LXaw6Pqa7fA%26cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26w%3D203%26h%3D100%26yaw%3D67.25018%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100!7i16384!8i8192

We hebben vandaag 360km gereden.

Zaterdag 9 oktober 2021:

Wat een mist het gisterenavond was, hoe mooi het nu is en zien we echt hoe we staan. Wat een rust en zo vlak aan de zee. Marco maakt de nodige droneopnames en we kunnen het vaste land van Zweden zien liggen en de blauwe maagd in de verte. Een heel mooi eiland. Na een lekker ontbijtje gaan we nog een stukje de noordkant van het eiland bekijken. We stoppen regelmatig en wat is het eiland toch mooi. We hebben schitterend weer. Via de noordkant rijden we aan de oostzijde van het eiland naar beneden. We doen idyllische haventjes aan, kopen de lekkerste zalm gerookt met rozemarijn en sinaasappel, drinken een biertje op een terrasje, maken strandwandelingen en belandden uiteindelijk na prachtige oude molens bekeken te hebben in de middag op een camperplekje bij een openluchtmuseum midden op het eiland.  http:// http://olandsmuseum.com/information-english-german/

Google:http:// https://www.google.com/maps/@56.7401044,16.7112601,3a,75y,359.49h,85.45t/data=!3m7!1e1!3m5!1s2tlj-Ykmmpt137ExQKU56w!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fpanoid%3D2tlj-Ykmmpt137ExQKU56w%26cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26w%3D203%26h%3D100%26yaw%3D72.04497%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100!7i13312!8i6656

We zetten voor de verandering maar de BBQ aan. Wat is het heerlijk hier. We staan bij een oude molen.

We rijden vandaag slechts 100km.

Zondag 10 oktober 2021:

We pakken vandaag de zuidkant van het eiland en dat ziet er weer heel anders uit.

We rijden rond en langs de westkust omhoog en we verlaten vandaag in de middag via de brug het eiland weer. Het was een geweldig eiland en we hadden het niet willen missen. We gaan weer eens een stukje het binnenland in.  Nadat we eerst een camperplaats zochten die niet aan onze verwachting voldeed. De camperplaats voelde niet goed, te afgelegen in de bossen in een niemandsland en daarom kwamen we uit bij een gesloten camping genaamd Lessebo camping.

Het is een zeer nette camping waarvan het terrein gewoon geopend is, maar alle faciliteiten zijn dicht en we kunnen er gewoon op. Dit is geoorloofd volgens de bewoners. We staan voor de verandering weer eens aan een meer. Het weer is niet bijzonder, veel wind en er komt regen. We gaan maar niet onder de bomen staan.

We stonden op: https://www.lessebocamping.se/

We hebben vandaag 150km gereden

Maandag 11 oktober 2021:

We zijn alweer 3 weken onderweg. De tijd gaat snel als je het naar de zin hebt. We verlaten het stadje Lessebo en gaan nog een stukje kust opzoeken aan de Zuid Oost kant van Zweden. We zien wel waar we terecht komen. We rijden de 29 naar het Zuiden en belanden aan de kust. We komen bij een schitterende camperplaats aan de zee uit. We rijden eerst nog een paar verkeerde straatjes in en rijden ons klem. Maar oh wat een mooi plaatsje hebben we weer. Het is heerlijk zonnig weer en Marco gooit de hengel eens uit en maakt drone opnames. We kunnen heerlijk buiten zitten en we hebben hier zoveel paddenstoelen rood met witte stippen bij elkaar gezien. We staan vlakbij een oude groeve. De plek is niet te vinden op een site en is te vinden aan een doodlopende weg langs de steengroeve iets voorbij de Bladvagen in Karlshamn  https://www.google.com/maps/@56.1534941,14.8552637,311m/data=!3m1!1e3

We hebben vandaag 80km gereden

Dinsdag 12 oktober 2021:

We rijden weer op ons gemakje weg. We doen een boodschapje bij de Lidl in de omgeving en zoeken het gasstation op. Deze LPG verkoopplaats is bij een plaatselijk bouwbedrijf en voorziet ons weer van een volle tank Propaan LPG. Dit voor 0,90 euro de liter. We hebben niet zo veel zin om weer een eind te rijden. We rijden langs de kust en we nemen de E22 en vervolgens de 19 weer naar de kust naar Kivik.

Vandaag maar 100km

Dat zijn mooie afstanden. Het weer is heerlijk zonnig en we treffen het nog steeds met dat mooie weer, dus we gaan weer aan het strand staan. We komen bij een camperplaats uit in Vitemolla Havsbad en staat nog niet in de bekende apps. We staan op nog geen twee meter van een geweldig strand en een super schone zee. We maken weer eens een heerlijke strandwandeling. We staan hier met een stuk of zes andere campers. Marco laat de drone weer eens vliegen en er worden weer prachtige opnames gemaakt. Dit zijn toch steeds van die heerlijke vrijstaande camperplekjes. Juweeltjes zijn het.  We staan op op een mooi plekje te vinden op google: https://www.google.com/maps/place/Lejegatan+62,+277+32+Kivik,+Zweden/@55.6962652,14.2117992,315m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x46546af9737c0ccf:0xc67b1ea70254adcb!8m2!3d55.6968109!4d14.2120675

Streetview: https://www.google.com/maps/@55.6959157,14.2134583,3a,75y,30.89h,73.52t/data=!3m7!1e1!3m5!1sqtCoahBcAG7b8wrptLEqNA!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fpanoid%3DqtCoahBcAG7b8wrptLEqNA%26cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26w%3D203%26h%3D100%26yaw%3D215.63112%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100!7i16384!8i8192

Woensdag 13 oktober 2021:

Het begint een beetje te kriebelen, we komen langzaam in de richting van thuis. We willen rond het weekeinde thuis zijn. We worden langzaam wakker en we ontbijten. Doen nog een lekker strandwandelingetje en gaan dan op pad. We rijden de kust af en rijden op ons gemak Zweden uit. We rijden eigenlijk best een mooie route en komen uiteindelijk bij de bekende bruggen. We zien overal politie. Iedere op en afrit staan zwaarbewapende politiemensen. Blijkt dat er in Malmo een overleg is met allemaal zwaarbeveiligde personen. Uiteindelijk belanden we op een camperplaats bij een oude watermolen. We vinden een mooi plekje. Het is heerlijk rustig.

We hebben vandaag 268 km gereden. We staan op de camperplaats uit Campercontact:   https://www.campercontact.com/nl/denemarken/nyborg/14457/sulkendrup-mlle-jan-grnbk-anette-lyholm

Donderdag 14 oktober 2021:

We rijden bijtijds verder. We willen de camper ont zorgen is er een vergadering in de oude molen en alles staat vol geparkeerd, dus lastig bij de waterkraan te komen. We gaan weer op pad en rijden door Denemarken in de richting van Duitsland. We willen de laatste avond eens effe lekker uit eten en zoeken een camperplaats uit waar we bij een restaurant kunnen blijven staan. Dan hoeven we met het uitbuiken niet meer te rijden.  We rijden vandaag 336 km en komen uit op de camperplaats uit Campercontact:

Vrijdag 15 oktober 2021:

We worden wakker en kijken elkaar aan. Waar is de tijd gebleven. We rijden vandaag naar huis. Wat hebben we een heerlijke vakantie gehad. Zweden was geweldig wat betreft de natuur en zijn kleuren in de herfst. We hebben redelijk tot goed weer gehad. De wildernisroute was wel het mooiste maar ook de Botnische Golf kust, het eiland Oland, de Oostzeekust. We hebben totaal 7000kmgereden. We vonden het jammer dat we het noorderlicht niet hebben gezien. De volgende keer dat we weer Scandinavië aandoen gaan we een paar weken later en pakken we Noorwegen weer eens. Dan is het wat kouder, wat meer kans op sneeuw en zeker het Noorderlicht.

1. C van berg:
    30 november 2021
    Dat was denk ik een mooie reis denk ik dit zouden wij ook wel willen maar kunnen jullie de reis geven met de weg nrs er bij en zo ook de reis van 2018 van jullie daar zou ik dankbaar voor zijn als je dat lukt.
    Hgr Cor en Ina
  2. Marco en Bea:
    30 november 2021
    De wegnummers heb ik zo niet helemaal. Maar Zweden is heel makkelijk te rijden. Goede doorgaande wegen, behalve rond de wildernisroute zijn we stukken off road gegaan. Binnen enkele dagen staan wel de foto's van de laatste reis erbij. Moet ze nog in volgorde plaatsen.
  3. C van berg:
    1 december 2021
    oke bedankt voor de beantwoording.
  4. Marco en Bea:
    25 december 2021
    Hoi cor, ik heb de foto's allemaal bijgeplaatst inclusief alle gereden routes via google bewaard en ook gepubliceerd. Dus per dag de route staat er nu bij.
  5. Joop:
    29 december 2021
    Mooi verslag zeg. Wij gaan volgend jaar .Was het mogelijk om overal LPG te tanken in Finland?
  6. Marco en Bea:
    29 december 2021
    In Finland is geen lpg te koop. We tanken en Zweden en Noorwegen.
  7. M. Castel:
    29 december 2021
    Leuk verslag maar het zou nog leuker zijn als je wat foto’s van die prachtige natuur erbij zou doen. De foto’s van de campings zie ik ook in campercontact app staan. Hebben jullie onderweg niets van bezienswaardigheden bezocht? B.v. foto van dat Kerstman dorpje zou leuk zijn. Het valt me op bij de foto’s van campings dat het veelal plekken op gras zijn; geen problemen,zo in het najaar dat je vast slipt?
  8. Marco en Bea:
    29 december 2021
    Dag 11 staan de foto's van Rovaniemi het dorp van de kerstman. Het lijkt gras waar we staan, maar overal waar we stonden was verharding onder. Ons levelsysteem met poten op de grond die 3500 kg omhoog drukt werkte overal. Ik zal kijken wat ik nog aan natuurfoto's heb en zal ik komende week bijplaatsen.
  9. Wim Vermeulen:
    18 januari 2022
    Mooi verhaal. Ik heb nog een vraag.
    Ik lees dat in Finland geen LPG verkrijgbaar is. Hoe is de situatie in Zweden en Noorwegen? Kan je de volgdnde wrsite hiervoor gebruiken? https://www.mylpg.eu/nl/tankstations/noorwegen/#kaart Wij hebben sinds 18 maanden een camper. In februari komt daar een lpg set in met buiten aansluiting. Ik weet dat je voor Noorwegen en Zweden verloopnippels voor nodig heb. Wij willen de NKC route rijdennaar de Noordkaap.Eind mei vertrekken we. We zijn ca. 7 weken onder weg. Dus via Stokholm. Door Finland, naar de Noordkaap, naar de Lofoten, Trondheim, Atlantische weg, Grolsteiner, Geiranger, Dombass, Lillehammer, Oslo en weer naar huis. Ik heb de hele route in een Excelbestand gezet. Met Google maps de complete reis per dag uitgezet en een schermafbeelfing van gemaakt. Ik wil hier ook de LPG locaties en tankstations op vermelden. Dus nogmaals de vraag. Kan ik genoemde website hiervoor gebruiken?
  10. Marco en Bea:
    18 januari 2022
    Inderdaad die website hebben we ook gebruikt voor de lpg tankstations. Hoe noordelijker in Zweden, hoe minder lpg stations. Maar Noorwegen heeft er genoeg hoor. Finlandcheeft geen lpg dus aan de Botnische Golf voor Finland is de laatste pomp. De Italiaanse schotel aansluiting gebruiken. Onze ervaring is globaal de route uitzetten, maar stop zeker waar het mooi is. Fijne reis. Wij gaan dit jaar in oktober naar boven. Wat meer kans op sneeuw en noorderlicht.