HET ANDERE SPANJE VOORJAAR 2021

3 juli 2021 - Gorinchem, Nederland

HET ANDERE SPANJE

Ons avontuur naar en door Spanje.

Ja inderdaad Spanje staat voor ons Nederlanders nog steeds op oranje. Dat weten we. Ook welke risico's dit met zich mee kan brengen wat betreft verzekeringen als je corona gerelateerd iets krijgt. We zijn nu de eerste keer ingeent en hebben een pcr test laten afnemen en de uitslag direct gekregen zodat we vroeg kunnen vertrekken naar Spanje binnen de 72 uur en rekening houdende met de avondklok in Frankrijk.

Dinsdag 18 mei:
We vertrekken om 04.00 uur om de eerste dag kilometers te vreten. We rijden Maastricht, Luik, Luxembourg en de eerste stop is bij natuurlijk de goedkope benzinepomp in Luxembourg. We ontbijten lekker goed en de nodige koffie naar binnen. De hondjes hebben het vanouds naar hun zin in de camper. Na het ontbijt rijden we door. We pakken de autosnelweg en vanaf Nancy nemen we de N57 in de richting van Besancon. Na Besancon de N85 richting Poligny. We bezoeken een oude bekende, een leuke gratis CP achter de Marie bij Arc-et-Senans sidecode CC 12600 https://www.campercontact.com/nl/frankrijk/bourgogne-franche-comte/arc-et-senans/12600/aire-municipale
We staan er met nog vier andere campers, pakken even lekker een biertje, wat eten en vroeg gaan slapen. Het is een geweldige cp met gratis voorzieningen, er is geen electra. Zeer rustig geslapen.

Woensdag 19 mei:
We rijden weer bijtijds weg, want we zitten met de 72 uur van onze test en willen nog een stopje maken en we willen geen doodsaaie tol rijden. We starten om 07.00 uur en Volgen de D1083 en gaan bij Lyon de snelweg maar op. Geen zin in de drukte door en rond Lyon te rijden. We rijden de A7 tot aan Bollène en daar gaan we de snelweg af. We rijden langs het mooi Pont St Esprit en komen binnendoor bij een groot wijndomein uit. Ze hebben daar hele leuke gratis camperplekken met en zonder electra. Die met electra staan vol met semi bewoners maar we hebben een mooi plekje. We stoppen daar om 14.30 uur. We scoren natuurlijk wat heerlijke wijn in de wijnkelder. In de avond heerllijke verse hamburgers met huisgemaakte frieten gehaald in het dorpje bij de einge pizza/snackbar. Aanrader. Komen ook bezorgen. Het is nog lang lekker weer. De Camperplaats staat in CC onder site code 2429 https://www.campercontact.com/nl/frankrijk/occitanie/chusclan/2429/vignerons-de-chusclan

Donderdag 20 mei:
Om 07.00 uur rijden we weer weg want willen geen tegenslagen hebben en moeten tussen de middag de grens met Spanje over anders zitten we met de 72 uur. Je zal maar controle krijgen. We ontzorgen de camper en vullen weer bij en gaan rijden. Het laatste stukje tol maar gepakt. We krijgen de Pyreneeen in zicht en zien de sneeuw nog liggen. We denken gemakkelijk de grens bij La Junquera over te komen en nemen de hoofdpost over de tol en ja hoor controle aan beide zijden van de grens door de Gendramerie en de douane. Na vertoon van onze PCR testen in de engelese taal mochten we door. We hadden nog wat tijd over want de tijd van uitslag stond op de test en niet de tijd van testen. We blijven nog even op de autoroute en draaien bij Gerona de C25 op. We besluiten geen tol meer te nemen want we hebben nog een kleine vijf weken. Tranquilo. We rijden een prachtige route door het achterland van de Costa en de Pyreneeen. We rijden de Montserat  voorbij. https://www.barcelona-tourist-guide.com/nl/rondleiding/montserrat-spanje.html  Wat een bergketen zeg. Na de C25 even de A2 op in de richting van Lerida en we stoppen bij een heel mooi Spaans wijndomein. Zijn we nederlanders? Het is giga mooi en kost weer helemaal niets. Prachtige plek en schaduw onder de bomen, aan de stroom en de airco draait volop. Het is nog steeds mooi weer en het zal allemaal nog maar warmer worden. We douchen in de camper. We kopen heerlijke wijnen en een likeur in het domein.  De camperplaats staat in CC onder sitecode 55366 https://www.campercontact.com/nl/spanje/catalonie/arbeca/55366/vinya-els-vilars

Vrijdag 21 mei:
We verlaten het leuke wijndomein met een alleraardigste eigenaresse weer vroeg. We gaan een camping zoeken.  We willen naar wat Spanjaarden zeggen, de mooiste en oudst bewaarde stadje van Spanje nl. Albarracin. We rijden door de streek de Arragon. We rijden langs de steden Lerida en Zaragozza. http:// https://spaansesteden.nl/zaragoza-bezienswaardigheden.html We rijden nog een stukje A2 en vervolgens de NII. De NII is duidelijk een route voor vrachtauto's maar een mooie route om te rijden van mooie vergezichten met rotsformaties en dorre droge steppen. Veel ooievaren te zien die zich hebben genesteld in de hoogspanningsmasten. Wel duizenden. Gaan we weer opa en oma worden???? Om 13.00 uur bereiken we het mooie stadje Albarracin na de A23 gereden te hebben. Het is warm er zijn hele mooie plekken boven op de stadscamping van Albarracin  https://www.masspanje.nl/albarracin maar er staat nu te veel wind en we zoeken een plekje lager op. Heerlijk onder de bomen en ook lekker voor de hondjes. Hier kan ook de luifel uit want hier geen wind. We zoeken het leuke restaurant op van de camping en bestellen een kan van 1 liter heerlijke sangria met wat tapas. Het is een gewoonweg een heerlijke camping met een zeer net sanitair. De camping staat in CC onder sitecode 30367 https://www.campercontact.com/nl/spanje/aragon/albarracin/30367/camping-ciudad-de-albarracin

Zaterdag 22 mei:
We pakken in de ochtend de volgeladen fietsen uit de garage van de camper en gaan eens naar het het mooie oude stadje rijden. Het is wel een steile weg, maar de fietsen doen het prima in het bergachtige gebied. We zien de ommuurde stad al vanaf de camping liggen. Maar na een paar flinke cols belanden we in het oude centrum van Albarracin. Wat mooi is het hier, nog nooit zo een oud en in tact zijnd stadje gezien. We parkeren de fietsen op de Placa Major en drinken een koud biertje. We wandelen daarna het hele oude centrum door en bezoeken de gweldige mooie muur. Op de terugweg naar de camper en naar de hondjes (die lekker in de airco zitten) kopen we nog een paar heerlijke lokale producten waaronder de beroemde droge worst van ree en wat wijn en kaas.

Zondag 23 mei:
Het is de eerste wat regenachtige dag die we meemaken. De hele dag is het regenachtig en het is bijna niet droog geweest. We luieren die dag bij de camper en vermaken ons met wat tv kijken, netflixen en het zoeken naar nieuwe info uit de omgeving. De volgende dag wordt het weer beter. We besluiten om maandag met volgeladen accu met de fiets het nationaal park Siera de Albarracin in te gaan, de cols zijn slechts 1500 meter hoog.

Maandag 24 mei:
Honden goed uitgelaten en lekker bij de airco. Het is heerlijk fiets weer, zonnetje en niet te warm. De accus kneiter vol geladen en het kan gaan beginnen. We hadden gelezen dat er rotsschilderingen in de buurt waren in het nationaal park, dus die gaan we eens opzoeken. Het is een kilometer of 10. Gas op de lollies en wat een prachtige vergezichten, het lijkt af en toe de Grand Canyon wel. Het is soms steil, maar wel te doen. Via allerlei paden vinden we de rotsschilderingen en komen bij een prachtige mirador en kijken over de hele vallei uit. We rijden weer terug met een snelheid van ongeveer 40km per uur naar beneden. Dat op die kleine wieltjes! We nemen nog een keer het oude stadje mee en bekijken dit eens vanaf de buitenkant. De terrasjes zijn dicht op deze 2e pinksterdag. Moe en voldaan komen we bij de camper. Nu even volop aandacht voor de hondjes en in de avond gaat de eerste tomahawk op de skottel. Wat een heerlijk stuk vlees. Na het eten maken we de camper weer op orde want morgen gaan we weer verder.

Dinsdag 25 mei:
We rijden na het ontzorgen van de camper weer verder. Het is prachtig weer en we gaan naar de kust.  We rijden in de richting van Benidorm via de A23 en de AP7 om vervolgens de kust langs te rijden via de N322. We rijden door het foeilelijke Bendorm of is het Dubai met zijn wolkenkrabbers. Vreselijk dat Nederlanders hier dol op zijn maar ieder zijn meug.  We komen aan bij onze camperplaats buiten Vilajayosa. We hadden van te voren al contact gehad met deze nederlandse mensen. De ontvangst allervriendelijkst met koffie con nata. Het indraaien van de camperplaats ging wat lastig, maar we instaleren ons bij de mensen in hun tuin aan het zwembad.  De camperplaats staat in CC onder de sitecode 73048 https://www.campercontact.com/nl/spanje/valencia/villajoyosa/73048/la-villajoyosaEr
Er zijn nog een stel duitse dames met een camper busje. We bekijken de omgeving van deze prive camperplaats maar het is er niet bijzonder. We blijven vandaag verder bij de camper. Het strand is niet te doen met de hondjes. Keien.

Woensdag 26 mei:
Na een rustige nacht op de cp pakken we de fietsen en wagen we de tocht naar het schilderachtige stadje Villajayosa. https://www.placesofjuma.com/villajoyosa-spain/ Wat is het daar mooi. Het centrum bestaat uit allemaal oude vissershuizen die gekleurd zijn, zodat de vissers vroeger de huizen van zee konden herkennen. Prachtige boulevard om te wandelen en te fietsen en ook geweldige stranden met groepen palmbomen op het strand. We drinken een heerlijke cappucino en pinnen in het centrum wat contanten. Wat is het mooi hier zeg. Een schilderachtig stadje met dito stranden. Daarna fietsen we terug naar de camper en verblijven bij de camper en het zwembad. We maken de camper op orde want we gaan morgen weer wat zuidelijker trekken.

Donderdag 27 mei:
We zeggen de nederlandse eigenaren gedag en vertrekken zuidelijker. We rijden eerst de kustweg af de N332 om vervolgens een stukje de A7 te nemen en daarna de weg via Murcia naar San Javier. We gaan namelijk naar het Mar Menor een soort van binnenzee dat beschermd ligt en we rijden naar de gelijknamige camping. Het ligt naast een militair vliegveld wat nauwelijks wordt gebruikt en maar af en toe voor een vliegshow. De camping waar we vroeg in de middag bij aankomen heeft geweldige plekken. Plekken onder schaduw doek, maar we vinden dat een opgesloten gevoel geven en we nemen een xl plek eigenlijk voor semi permanente bewoning. Dat voor 15 euro per nacht. De camping staat in de CC onder sitecode 88582 https://www.campercontact.com/nl/spanje/murcia/santiago-de-la-ribera/88582/camping-mar-menor De zeer grote plek die we nemen is naast een engels stel die er permanent wonen in zo een amerikaanse RV. Het is heerlijk vertoeven op de camping en zoeken ook direct het restaurant op dat is gevestigd in een oude grote Finca. Aan de overzijde ligt de dam die het meer bijna afsluit en het lijkt heel erg op de Florida Keys. Prachtig om te zien.

Vrijdag 28 mei:
Het weer is wat minder vandaag en we luieren lekker bij de camper. We houden weer echt effe rust. De temperatuur is super maar er valt af en toe een buitje. Goed voor het stof zeggen we maar. We genieten nog volop. Goeie wifi hier en kunnen lekker alles streamen en downloaden een paar goeie films op Netflix.

Zaterdag 29 mei:
We gaan vandaag een flinke wandeling maken naar het naastgelegen stadje. De honden in de buggie en we beginnen aan de 5km over een houten loopbrug naar het stadje. Een pracht route dwars door de natuur heen en we komen op een prachtige boulevard uit en blijven wandelen. De honden vinden het geweldig. We belanden bij een heerlijk en gezellig tentje en drinken daar werkelijk ijskoude biertjes. Dat is wel nodig want het is schroeiend warm. We krijgen wat te knabbelen erbij en dat nodigt weer uit tot wat tapas. We blijben hier aardig lang hangen, maar daarna gaan we nog een stuk wandelen en zoeken een lekker restaurantje. We vinden niet iets naar ons zin dus maar terug naar het kroegje en het enige wat hij op het menu had staan waren hamburgers. Die waren dan ook uitmuntend. Nog een paar biertjes erbij en het lopen naar de camping ging vanzelf. Net voor donker zijn we terug bij de camper.

Zondag 30 mei:
We gaan vandaag weer terug naar het gezellige stadje en nemen de rugzakken en de fietstassen mee, want er is ook een Lidl in de buurt en de boodschappen moeten eens aangevuld worden. We fietsen weer naar de gezellige boulevard en fietsen die helemaal naar het zuiden uit waar hij ophoudt te bestaan. We hebben er zo al 15 km op zitten. We stoppen bij een visrestaurantje en laten ons allerlei tapas voorschotelen. Wat heerlijk zo met uitzicht op de zee. We moeten niet vergeten om op de terugweg de winkel aan te doen. De boulevard is prachtig met allerlei oude huizen aan de zee. We vinden de winkel via de navi op de fiets en doen onze inkopen. Natuurlijk verse dorades gescoord voor op de bbq.

Maandag 31 mei:
We gaan in de ochtend na het ontzorgen van de camper de gezellige camping weer verlaten. We pikken nog een stokbroodje mee en we gaan op weg weer naar een stukje binnenland. We gaan het oude Ronda bezoeken in Andalusie Het is weer een overweldigende route die we rijden. Wat mooi zeg. We rijden aan de west kant van Sierra Nevada het is 30 graden en rijden vlak langs de besneeuwde bergtoppen. Wat een gaaf gezicht. We rijden de A92N en de A92 en het is een soort van snelweg, maar zo mooi om te rijden!. Onderweg even tanken en tanken ook zelf bij met een overheerlijke vissoep. Bij Antequera schieten we even de A384 op om vervolgens via de A367 bij het oude Ronda uit te komen. We rijden de camping El Sur op en zien direct dat het een super terrassen camping is. Na een vriendelijke ontvangst zetten we ons neer op één van de geweldige terrassen bij een paar zeer oude olijfbomen. Wat een gave camping. De camping staat op CC onder sitecode 19429 https://www.campercontact.com/nl/spanje/andalusie/ronda/19429/camping-el-sur  De camping heeft een heerlijk restaurant en een zeer gaaf zwembad wat ook wel nodig is met deze temperatuur. De hondjes hebben ook een lekker stukje gras.

Dinsdag 1 juni:
Het is warm, echt warm. De airco draait overuren. De hondjes vinden het heerlijk om even in de camper te blijven en wij trekken er op uit met de electriche vouwfietsen. We gaan het prachtige Ronda bekijken. https://spaansesteden.nl/ronda.html De weg gaat erg hard naar beneden en we bereiken Ronda na een paar kilometer, terwijl we nog geen trap gefietst hebben. De accu's dus goed gespaard. We weten niet wat we zien. Wat is dit een gweldige stad waar je niet uitgekeken raakt. De brug, de oudste stierenvecht arena van spanje en het stadje lijkt met zijn pleinen net Cuba. We genieten volop en na het bezoek aan de stad gaan we terug met de fiets maar nu berg op. Wat een trap zeg, maar het gaat goed met de e bike. We voegen ons bij de hondjes en nemen nog een duik in het zwembad. Wat is Spanje toch mooi.

Woensdag 2 juni:
We zijn nog niet uitgekeken in Ronda dus we gaan met opgeladen fietsjes nog een keer terug. Bezoeken allerlei oude pleinen, badhuizen, paleisjes en bekijken de brug vanaf de andere zijde. Wat een klim zeg. We bezoeken de oudste arena van Spanje. We lunchen een heerlijke dagmenu bij een echt oud spaans tentje. Paella normaal als hoofdgerecht, maar nu als voorgerecht, een visschotel als hoofdgerecht om je vingers bij af te likken, een flan als toetje, biertjke, wijntje en de rekening 18 euro. Wat is Spanje toch heerlijk. Geen toerist te zien en heerlijk tussen de Spanjaarden. Volle buikjes en dan terug de bergop met de fiets? Het lukt zowaar. In de avond maken we camper weer op orde want morgen vertrekken we naar de kust in de buurt van Cadiz.

Donderdag 3 juni:
Vanuit Ronda rijden we weg via de A374 langs het witte stadje Grazalema, wat een prachtige groen/gele route weer. Vervolgens een stuk de A384 en het laatste stuk de A382 en we belanden in el Puerto de Santa Maria tegenover Cadiz. Is dit Spanje of een mix van Mexico en Cuba? Wat geweldig. We komen aan op een camping aan een geweldig strand Playa Las Dunas de San Anton. De camping staat in de CC onder sitecode 48789 https://www.campercontact.com/nl/spanje/cadiz/el-puerto-de-santa-maria/48789/camping-playa-las-dunas-de-san-anton We waren te hoog voor de normale ingang want anders reden we de airco van het dak, maar men liet ons via de zijingang binnen. We kregen een niet al te groot plekje op een toch ietwat drukke camping, maar sanitair en dergelijke prima. Mooi restaurant en supermarkt aan de voorzijde van de camping en je liep zo een prachtig strand op. Na de camper geinstalleerd te hebben zijn we met de honden naar het strand gegaan en hebben heerlijk gezwommen.

Vrijdag 4 juni:
In de loop van de ochtend hebben we de fietsen gepakt en zijn we naar het stadje gereden.  Aan de buitenzijde dachten we nog wat is dit nu, maar toen we de stad in fietsten kwamen we in een zeer gezellige oude stad uit dat riekte naar de Sherry. Allerlei Bodega's waaronder de bekende Osborne sherry. Spontaan dachten we aan de oude sherry kuur om af te vallen. Maar wat een geweldige stad, zo relaxt, het leek wel Cuba, wat een sfeer ademde dit uit en ook zeer gezellige spanjaarden. Na de stad en het oude fort met zijn prachtige paarsbloeiende bomen bekeken te hebben, terug naar de hondjes en nog even naar het strand. Aan het einde van de dag begon het zeer luidruchtig te worden met Spaanse families onder elkaar en we zijn vertrokken. We hebben ons in de omgeving iets zuidelijker neergezet aan een gratis camperplaats aan de zee vlakbij Rota. De officiele camperplaats was te vol en werd gewoon gevaarlijk. Deze camperplaats staat op CC onder sitecode 29998 https://www.campercontact.com/nl/spanje/andalusie/rota/29998/area-de-punta-candor dus we reden iets verder door en werden ontvangen door een stuk of 6 Spanjaarden die heerlijk op een mooi grasveld stonden met toestemming van de eigenaar. Dus we zijn daar heerlijk bij gaan staan en hebben zeer rustig geslapen.

Zaterdag 5 juni:
Het is nog steeds warm en we gaan het nog extremer maken. We gaan de regio Extremadura op zoeken, bekend van zijn erg warme temperatuur. We gaan naar de oude stad Careces, dit is een oude bewaarde stad waar ook een deel van de film is opgenomen uit de serie Games of Thrones. We merken tijdens het rijden dat het steeds warmer wordt. We rijden de AP4 langs Sevilla, waar we al eeder zijn geweest en vervolgens de A66 naar Careces. We vinden de stadscamping aldaar en daar hebben ze de corona maatregelen hoog in het vaandel staan. We krijgen een dubbele plek en iedere plek heeft een eigen badkamer met douche en toilet en een water aansluiting, buiten wasbak. Ook goede wifi op de camping. De stadscamping is gelegen naast het voetbal stadion en bij de camping hoort ook een geweldig mooi gemeentelijk zwembad. Zelden zo een verzorgd wedstrijdbad gezien met palmentuinen en grasvelden. Heerlijlk. De camping staat op CC sitecode 10606 https://www.campercontact.com/nl/spanje/extremadura/caceres/10606/caceres-camping-cat1 Gelukkig een zwembad want de temperatuur tikt nu de 39 graden aan. De airco draait overuren maar is hier hard nodig. We staan lekker in de schaduw en zetten de luifel niets eens uit want dan is er nog wat wind. We blijven lekker op de camping.

Zondag 6 juni:
We zien de nederlanders die we een tijd eerder hadden ontmoet in Albarracin. We gaan de fiets toch maar pakken want de stad schijnt zo mooi te zijn. Factor 50 op de bolletjes en t shirt met mouw aan tegen het verbranden. Het is een wir war van straten maar we vinden het oude centrum. Gps op de fiets is toch makkelijk om goede fietspaden te vinden want je beland zo maar op de provinciale weg en dat in combinatie met de spaanse rijkunsten! Wat is het oude stadje https://masspanje.nl/caceres-stedenreizen-extrem toch mooi, pleintjes, paleizen en heerlijke terrassen waar we ons te goed doen. Want wat is het heet hier. Mooie verkoelende parken onderweg maar ook even een lekke ketting in de warmte. Gefikst en weer verder fietsen. Terug naar de camping en de hondjes.

Maandag 7 juni:
We blijven vandaag op de camping want we hebben het hier erg naar ons zin. Doen niet veel meer dan af en toe even naar het prachtige zwembad en dat met 39 graden. Heerlijk onder de grote palmen. We drinken nog wat lekkers aan de bar en gaan naar de camper. We draaien een aantal wasjes en voordat je ze ophangt zijn ze al droog met deze temperatuur. We maken de camper weer op orde en gaan dinsdag weer verder. De bedoeling is dat we het nationaal park Monfraque door gaan rijden en kijken of we giga roofvogels kunnen spotten. Het is namelijk het park waar de grootste kolonie vale gieren van Europa huizen.

Dinsdag 8 juni:
We pakken weer even de Lidl mee en Bea gaat de boodschappen doen. Marco bewaakt de camper want echt die Spanjaarden kunnen niet autorijden en het liefst parkeren ze hun auto in de camper. Na de boodschappen gaan we op pad. We rijden eerst naar een oud stadje Trujillo. Ook weer zo een gaaf oud stadje om te zien. Via Trujillo rijden we het nationaal park Monfraque in. We nemen de EX 208 en is eigenlijk de hoofdweg dwars door het park. https://www.masspanje.nl/monfrague De zijwegen zijn te smal voor de camper. Maar wat een gave route weer. We stoppen regelamtig in het park en bij Fuente del Frances stoppen we wat langer. Daar alle roofvogels die je maar kan bedenken zwermen langs de bergen en rotsen boven de rivier. Wat is dit machtig mooi om te zien. We schieten behoorlijk wat foto's. Daarna rijden we door en komen uit bij de camping aan de westkant van het park. Daar hebben ze een uitmuntend restaurant waar we onze lunch nuttigen. Een overheerlijke forel met ham overbakken. De wijn laten we maar even voor wat het is, want we rijden nog wat verder. De camping waar we stopten zag er trouwens niet verkeerd uit en heet ook Monfraque en is te vinden in CC onder sitecode 30290 https://www.campercontact.com/nl/spanje/extremadura/malpartida-de-plasencia/30290/camping-monfrague
Wij rijden verder en nemen de A66 omhoog langs Salamanca en we rijden naar het piepkleine dorpje Bretocino naar een gelijknamige camperplaats die te vinden is in de CC onder de sitecode 19801 https://www.campercontact.com/nl/spanje/castilie-en-leon/bretocino/19801/area-de-bretocino en Pablo vangt ons op. Het is nu erg stil maar het kan hier druk zijn. Een leuke en zeer nette camperplaats met normaal smalle plekken, maar we kregen een dubbele plek. Jammer dat Pablo het zwembad nog moest vullen, maar alles gaat hier op zijn slakjes. We staan op verharde ondergrond met een groot dak boven ons zodat de temperatuur aangenaam is, maar de airco staat weer de rest van de dag aan in de camper.

Woensdag 9 juni:
Ons volgende hoofddoel zijn de Picos van Europa. Een geweldige bergketen in het westen van Spanje in de streek Cantabria. We rijden de A66 uit naar Leon en vervolgens begint het. Een mooie smalle weg door de leukste dorpen we nemen de N621. Na Cistierna wordt de weg een wezenloze mooie route. We stoppen op een hele mooie plek aan het meer van Riano  net ten zuiden van het gelijknamige stadje. We zetten de camper aan het meer, we zetten de stoelen buiten, drinken en eten wat en wandelen wat met de hondjes. Wat is het gaaf hier. We zien een geweldige camperplaats met heel mooi uitzicht over het meer, maar we besluiten toch om door te rijden naar het hele leuke bergstadje Potes. De weg wordt smaller en smaller en steiler en steiler. We rijden op een gegeven moment de Pto de San Glorio een bergpas van 1609 meter met percentages van 12%. Stuurmanskunst nodig zeker wanneer een groep van ongeveer 30 Ferraris ons tegemoetkomen. We rijden het schattige dorpje Potes door en gaan omhoog naar de camping La Viorna. Deze camping staat in CC onder sitecode 46778. https://www.campercontact.com/nl/spanje/cantabrie/camaleno/46778/camping-la-viorna We zoeken een heel leuke plek tussen het restaurant en de toiletgroep vlakbij het zwembad naast een heuse antieke berghut. Wat is dit super zeg. We vinden de schaduw en kunnen de zon opzoeken. Het is nog steeds warm weer. Dit is één van de mooiste campings. Wat een uitzicht op de besneeuwde bergtoppen. Fenomenaal. We blijven lekker bij de camper hangen en genieten. We gaan in de avond het restaurant uitproberen en op het menu stonden verse dikke asperges als voorgerecht en huisgemaakt chorizo en bloedworst met appel, een heerlijk streekgerecht met bijpassende wijn. Toetje na, koffie, likeurtje en de rekening 25 euro. Tonnetje rond naar de camper. Heerlijk,

Donderdag 10 juni:
We wisten natuurlijk dat de weg naar de camping lekker stijl was, dus de fietsen goed geladen, helmen op en de afdaling genomen naar het dorpje Potes. Wat een geweldig stadje is het eigenlijk er stroomt een riviertje door heen en dat geeft wat verkoeling. We slenteren een paar uurtjes door het stadje en winkelen wat en belanden op een lekker terrasje. Wat maakt het uit wijntje biertje en aan de tapas van o.a. huis gemaakte kroketten, gamba's en nog wat meer. In ieder geval genoeg energie om terug te fietsen naar de camping. We blijven de rest in het zonnetje bij de camper met de hondjes.

Vrijdag 11 juni:
We houden een rustdagje op de camping, genieten van het mooie weer en het uitzicht verveeld hier nooit. We zetten de fietsen in de garage en bereiden ons voor voor morgen om weer verder te trekken. Het wordt langzaam drukker op de camping. Onze buurtjes, engels stel met de motor en tentje zijn gezellig en in de avond zitten we weer lekker aan tafel op het terras van het restaurant naast onze buurtjes. We nemen weer het verrassende dagmenu. Nu vooraf pasta met een courgette kaassaus, een visgerecht als hoofdgerecht en de cheesecake na. Flesje witte wijn en snaps van de engelsen. Rekening wel 20 euro. Het bleef nog lang gezellig. Morgen gaan we richting de kust van Cantabria.

Zaterdag 12 juni:
We gaan ontzorgen en afrekenen. We besluiten om op het terras van de camping nog een lekker ontbijtje te doen. Onze engelse buurtjes komen ook ontbijten. Geroosterde broodjes met bergkaas en heerlijke koffie. Hoe kan je beter aan je rit beginnen. We verlaten Potes en gaan in de richting van Unquera. We rijden weer de N621 naar de kust, maar de weg wordt nog smaller. Soms stoppen om elkaar te passeren. Tunneltjes waar we moesten bukken en een geweldige kloof waar we door reden. Onderweg nog een litertje olie bijgevuld om na ruim een uur en 45 km verder op onze volgende bestemming te raken. Waar komen we nu weer terecht. Kronkelende weggetjes en eindigt aan de zee. Een geweldige camperplaats op gras. Met een nog veel mooier uitzicht over een baai met rots formaties en een geweldig strand. Het strand draagt de naam Playa Barnejo-Berrellin. Het is nog steeds geweldig  warm weer en ook de Spanjaarden hadden deze camperplaats ontdekt. Lekker Spaans druk maar we vindeneen  leuk plekje bovenaan naast gezellige Spanjaarden. Wat is dit genieten hier. Geen voorzieningen maar die hebben we zelf. We zetten ons zelf neer en oh jee geen brood. Marco pakt de fiets en zoekt een restaurantje in een verlaten dorpje en koopt daar heerlijk stokbrood en drinkwater. Bezweet komt hij terug. We gaan in de middag met laag water met de honden het strand bezoeken. Een behoorlijke afdaling. Ook weer terug omhoog. Wat is dit toch een ander Spanje. We slapen lekker. De camperplaats waar we verbleven staat in CC onder sitecode 94971 https://www.campercontact.com/nl/spanje/cantabrie/prellezo/94971/playa-de-barnejo-berrellin

Zondag 13 juni:
We gaan deze cp weer verlaten want we hebben nog een klein weekje en we willen namelijk nog de echte woestijn van Bardenas Reales gaan rijden met de camper. We rijden de A8 naar Bilbao en vervolgens de N622 en de A1 in de richting van Pamplona.  Vervolgens een stukje A10. We bezoeken een paar camperplaatsen, maar die voldoen niet aan onze eisen. Zigeuners, onguur e.d. We belanden uiteindelijk op een camping. Deze is in de CC te vinden onder sitecode 19820 https://www.campercontact.com/nl/spanje/navarra/arbizu/19820/camping-arbizu
Op zich geen verkeerde camping maar geen goed beheer. Te duur voor wat hij biedt. Wel mooi uitzicht op de Punta Yhurbian. Een prachtige bergtop. We bevinden ons in de streek Navarra.

Maandag 14 juni:
Het gaat gebeuren. We gaan een woestijn bezoeken in Spanje. https://www.travellust.nl/bardenas-reales-woestijn-spanje/ Hoe zal het gaan. Ruim 36 km off road over grindpaden met een camper die geladen 4000kg weegt. Dit alles zonder reservewiel, maar wel met een compressor en een proppenschieter bij ons voor een eventueel lekke band, daarnaast ook het levelsysteem waardoor we de camper niet op de krik hoeven te zetten. We rijden bijtijds weg, want we willen niet te laat in de woestijn zijn vanwege de enorme hitte in die vlakte. Tot overmaat van ramp lezen we dat de noord ingang bij La Paz vanwege hevige regenval en ingestorte wegen niet bereikbaar is. We dwalen wat rond om uiteindelijk de hoofdingang van dit park te vinden. Marco gaat de route halen in het bezoekerscentrum en er wordt geadviseerd "rechtsom te rijden" zodat we geen tegenliggers zullen tegenkomen op de smalle wegen. Nog gevraagd wat te doen in een noodgeval, zegt men doodleuk: moet u uw verzekering maar bellen. We gaan het er op wagen. We rijden het park in. Het eerste wat we zien een nederlands stel op de mountainebike met een kindje van een jaar of 4 achterop in de brandende hitte. Wat een gekken. De formaties die we zien zijn van een soort van zand en klei dat versteend is, maar steeds verder afbrokkelt waardoor het over 50 jaar niet meer bestaat. Dus opschieten want anders zijn we te laat. Het eerste deel van de route is nog verhard maar daarna wordt de weg, slechter en slechter, steentjes, scherp en rond, grind, zand noem maar op. De eerste tegenliggers  komen we tegen. Die weten niet wat rechtsom rijden is. We doen ongeveer 4 uur over de 34km onverhardde weg. We rijden stapvoets. Maar wat is het gaaf. Je weet niet wat je ziet. Zitten we in een maan landschap? De Grand Canyon? In de serie Games of Thrones? Maar zo mooi en geweldig om te rijden. We stoppen veel, stappen uit, maar oh my god wat is het heet. Gelukkig airco en drinken aan boord. We rijden zonder problemen de route rond en waanden ons in een film. Wat een belevenis. Een van de hoogtepunten van de reis met de Picos Europa als goede tweede. We rijden het park uit.
We rijden nog een stukje oostelijker over de A68 naar Zaragoza om vervolgend de NII te nemen in de richting van Lleida (Lerida). Bij Bujaraloz gaan we er af en rijden iets noordelijker naar het dorpje Falvarta waar een gemeentelijke camping is. Het dorpje is bijna verlaten en heeft nog maar 25 inwoners, waarvan een aantal als vrijwillger de camping runnen en het zwembad. Deze camping is in de CC te vinden onder site code 72305 https://www.campercontact.com/nl/spanje/aragon/valfarta/72305/camping-la-estepa We vinden een grote plek, zeker voor spaanse begrippen, maar jongens wat is het nog heet, gelukkig staan we onder de bomen. Het naastgelegen zwembad is gevuld maar gaat morgen pas open. De vriendelijke eigenaar schenkt ons een biertje in. Het is stil. Er komt nog een motorrijder. We betalen 10 euro. We overnachten hier. Bij het douchen viel er naast Marco bij het toilet gebouw "wat naar beneden" bij de waterbak. Een grote trappen slang. Niet giftig maar kan goed bijten. Bea de schrik van haar leven. Toch nog rustig geslapen met de airco aan en ramen dicht ivm "slangen" whaaaa.

Dinsdag 15 juni:
We gaan er aan geloven, we gaan Spanje verlaten en willen alvast Frankrijk in. We willen namelijk voor zondag weer thuis zijn, want de kinderen willen ons met vaderdag zien. We rijden bijtijds weg. Nog even pinnen in het volgende stadje en rijden de NII, de A2, de hele mooie C25 weer langs de Montserrat om bij Fiqueras de AP7 op te schieten en pakken de grote grensovergang. De grensovergang nu zonder controle en gaan er gelijk in Frankrijk bij Le Boulou af en rijden naar een hele mooie parkachtige camping in Argeles sur Mer. Het is 14.00 uur. Wat een mooie camping. Enige nadeel zijn de kleine rotsstrandjes, maar naast de camping en bij Argeles geweldige zandstranden. De camping heel mooi parkachtig aangelegd en een voodelig Acsi tarief en in het hoogseizoen ruim 50 euro per nacht. De camping is in de CC te vinden onder sitecode 52948 https://www.campercontact.com/nl/frankrijk/occitanie/argeles-sur-mer/52948/camping-les-criques-de-porteils
Ook nu is het nog steeds warm, maar er komt wat afkoeling van de zee.

Woensdag 16 juni:
We pakken nog een keer de fietsen en beginnen aan een uitdagende rit naar Argeles sur Mer. We bekijken de stranden en die zien er geweldig uit. Het begint hard te waaien, het is nog steeds heet. We zien vanuit de bergen een donkere lucht op ons afkomen. Afkoeling, regen? Nee het was rook en we zien in de verte boven de camping vreselijke bosbranden ontstaan. We waren net 2 uurtjes op pad in Argeles en wilde nog wat eten, maar de hondjes zitten in de camper, dus we gaan terug want de rook en het vuur zijn op een afstand van 10km goed te ruiken. We horen ook wel wat paniekerige mensen die zeggen dat bij Port Vendres grote bosbranden zijn, huizen ontruimd zijn en de branden niet onder controle te krijgen zijn. Eenmaal terug op de camping zien we vier grote blusvliegtuigen continu water scheppen uit de zee en blussen. We lezen dat ze uit Nimes kwamen en dat er 160 brandweer lieden aan het blussen waren. Einde middag waren de branden onder controle en de vliegtuigen keerden huiswaarts. Aparte gewaarwording. We ruimen in de avond wat op, want morgen gaan we weer rijden.

Donderdag 17 juni:
We rijden bijtijds weg. We nemen een heerlijk stokbrood mee voor onderweg. We blijven Ollanders en betalen geen tol, we rijden lekker binnendoor. We rijden de D900 naast de A9  en bij Pezenas rijden we de A75 op in de richting van Clermont Ferrand. We rijden weer eens de geweldige brug bij Milau en net onder Issoire bij het dorpje Blesle stoppen we. We vinden een hele leuke camperplaats annex hotel/restaurant. De eigenaar was er even niet en konden ons alvast neerzetten. Een geweldige plek bij een beekje achter het hotel op mooi gras en lekker onder de bomen. We reserveren een tafeltje voor de avond en we laten ons verrassen door deze vriendelijke nederlandse eigenaren. De camperplaats is in de CC te vinden onder sitecode 5569 https://www.campercontact.com/nl/frankrijk/auvergne-rhone-alpes/blesle/5569/aire-de-camping-car-le-scorpion We zitten nog heerlijk buiten en in de avond eten we eens slakken en overheerlijke spareribs. Na ijs en een kaasplank en de lekker drankjes gaan we terug naar de camper.

Vrijdag 18 juni:
Thuis begint toch een beetje te ruiken. We gaan nog het restant afleggen in twee etappes. We gaan weer eens een wijndomein opzoeken in de Chablis streek net buiten het dorpje Chablis. We rijden van de camperplaats weg na ontzorgd te zijn en rijden mooi door het dal. We zien nog een ree aan de kant van de weg. Bij Clermont Ferrand nemen we de D2009 in de richting van Moulins en dan de N7/N151 naar Auxerre. In de buurt van Auxerre stoppen we lekker vroeg in het dorpje Beine vlakbij Chablis. We nemen een geweldige gratis CP van het wijndomein, mooie afgebakende plaatsen met electra en water. Ook alle andere faciliteiten zijn er. De camperplaats is in de CC te vinden onder sitrecode 64283 https://www.campercontact.com/nl/frankrijk/bourgogne-franche-comte/beine/64283/parking-domaine-alain-geoffroy  Bea gaat nog een middagje in de zon en Marco gaat het dorpje in om vervolgens wat lekkere Chablis en petit Chablis te scoren bij het wijndomein die de camperplaats beheert. De avond is nog zeer warm. De airco blijft draaien. De wijnen zien er lekker uit, maar we maken ze niet open. Lekker voor thuis. We hebben een rustige nacht.

Zaterdag 19 juni:
Ja het laatste deel van onze reis. We rijden op huis aan. We hebben nog wat km voor de boeg. We rijden bijtijds weg en rijden eerst de Chablisstreek door. Leuk om te zien, wat een druiven. We rijden via Troyes en Reims de A34 en zo in de richting van Charleroi de N5. Wat een klote weg in Belgie. Tot overmaat van ramp zien we nog een nederlander die zijn caravan midden op de vangrail heeft geparkeerd maar dan op zijn kop. Veel te hard gereden naar beneden. Gelukkig zijn ze ongedeerd zo te zien. We rijden via de zuidzijde naar Charleroi, wat een rommel en een achterbuurten. Het ziet er niet uit. Afgebrokkelde viaducten en alles erg depressief. Via Brussel, Antwerpen en Breda rijden we naar huis waar we in de namiddag aankomen.

We hebben een geweldige reis gemaakt van vijf weken door het machtige Spanje. We hebben niet alledaagse gebieden bezocht en ruim 6600km gereden. De hoogtepunten waren Albarracin, Ronda, national park Monfraque met zijn gieren, de Picos Europa en de woestein van Bardenas. Wat ook leuk was waren de camperplaatsen bij wijndomeinen, twee vliegen in 1 klap: gratis overnachten en heerlijke verschillende wijnen. De camper heeft zich uitstekend gedragen en met een gemiddeld verbruik van 1 op 10,5. De airco is echt een must met deze temperaturen en ook erg makkelijk om te ontvochten na het douchen. We zijn ook superblij met het levelsysteem want toch nehoorlijk wat scheven plaatsen gehad die direct waterpas werden door een drujk op de knop. Ook de electrichse fietsen waren weer een uitkomst em ergens te komen. Zelfs steile berghellingen waren geen probleem.
Nu de vakantie naar Scandinavie voorbereiden half september.

1. Marijke Van Opijnen:
    30 juni 2021
    Hallo Marco en Bea,
    Mooi verslag weer..Heerlijk dat jullie een airco hebben..zeker ook voor de hondjes..ik denk dat wij beter in januari kunnen gaan, want wij hebben geen airco..Maar jullie hebben er wel weer van genoten!
    Ik kijk uit naar jullie scandinavië reis...zuid noorwegen staat ook hier in de planning!
    Fijne zomer verder!
    Groetjes Marijke en Jim.