Voorjaarsreis 2018 Duitsland/Denemarken/Zweden/Noorwegen

27 mei 2018 - Gorinchem, Nederland

Eindelijk is het zover.

Dag 1: Het is woensdag 25 april 2018. We gaan de camper op orde maken bij de stalling in Woudrichem. We hebben wel wat voor te bereiden want we gaan een avontuur beleven. We gaan onze reis door Scandinavië maken met als hoogste punt 300 km boven de poolcirkel in Noorwegen. We weten niet wat we gaan tegenkomen, maar kou en sneeuw zeker. Dus goed voorbereid en veel spullen mee voor alle weersomstandigheden.

Dag 2: We rijden na een ontbijtje weg omstreeks 08.00 uur uit Woudrichem met een volle tank diesel en een camper vol met benodigdheden. We willen altijd de eerste dag kilometers maken, maar Duitsland wil niet erg vlotten. Zoals gewoonlijk veel wegwerkzaamheden die ook voor files zorgen. We stoppen  in Oeversee net voor de Deense grens. Dan hebben we 620 km op de teller staan. We zetten de camper op https://www.campercontact.com/nl/duitsland/schleswig-holstein--hamburg/oeversee/11303/camperplaats-kranzbinderei-schnell.aspx Een alleraardigste man staat klaar met stroomkabel, blokken voor de camper en zorgt voor verse broodjes aan de camper deur. Het was een koude nacht, maar de kachel deed het prima. Dit alles voor een schamel bedrag van 10 euro.

Dag 3: Na het ontbijtje en het laden van water gaan we verder. We tanken de camper vol met goedkope Duitse diesel. De reis loop vlotjes. We rijden Denemarken in, het zonnetje schijnt en rijden de beroemde bruggen over. De kleine Belt, de grote Belt en vervolgens de brug naar Zweden. Tol betalen 150 euro en rijden via Malmö Zweden binnen.  We rijden door naar een meer in Zuid Zweden in de plaats Fegen en staan op onze eerste "wildkamperplaats" Gratis en voor niets prachtig aan het water. Later de avond komen er nog een stuk of zeven campers bij.  We zien gelijk hoe mooi de natuur in Zweden is.    https://www.campercontact.com/nl/zweden/halland/fegen/45162/camperplaats-fegen.aspx  Ook nu weer koud maar zonnig. Vandaag 560 km gereden

Dag 4:  Vanuit Fegen rijden we rustig omhoog Zweden in. Het echte Zweden komt voorbij. De typische huizen, de mooie bossen en meren en de waarschuwingsborden voor elanden en rendieren. We spotten ze nog niet. Wat we wel tegenkomen is de eerste sneeuw in Isaberg Mountain en rijden zo rustig door naar het eerste grote meer in Zweden, het Vanernmeer en komen bij een ludieke natuurcamping uit in Gullspang, de Arashult camping:    https://www.campercontact.com/nl/zweden/vastra-gotaland/gullspang/28857/camperplaats-arashult-camping-stugby.aspx Hier is het nog echt kamperen, leuke ruime plekken aan kleine meertjes. We treffen het met het weer een lekker zonnetje en na een wandeling met de hondjes lekker fikkie steken in de buitenkachel. Wijntje erbij en wie maakt ons wat. We rijden deze dag "maar" 260 km.

Dag 5:  We wilden nog een dagje hier blijven, maar het weer werd slecht dus besloten we weer verder te rijden. Het regende namelijk. We trekken verder door naar boven, Zweden in. Het wordt kouder en kouder, maar de zon krijgt de overhand. We rijden weer een prachtige route van 280 km. We rijden steeds op de innlandsroute, een prachtige binnendoor weg dwars door Zweden. De eerste rendieren krijgen we voor de camper en de landschappen worden wat ruiger. We stoppen op een camperplaats aan het Siljanmeer. Weer helemaal gratis en zonder voorzieningen, maar die hebben we zelf natuurlijk bij ons.. Wat is het hier super, koud, maar prachtige zon en het hele meer is nog bevroren. Heerlijk weer gewandeld. Vanuit de camper tussen de huizen een levensgrote eland gespot. De kachel draait volop. We staan met nog een Noor en een Fransman op het havenhoofd. https://www.campercontact.com/nl/zweden/dalarna/nusnas/56488/camperplaats-nusnas-hamn.aspx

Dag 6:  De bedoeling is dat we nu weer een stuk hoger en noordelijker rijden. Het wordt steeds kouder en steeds meer sneeuw komen we tegen. We willen bij Stromsund, de enige echte wildernisroute van Europa gaan rijden. Dit is een route van 500 km. Na 30 km zijn we omgedraaid, de wegen werden slecht en de sneeuw was too much en we willen geen ellende over ons afroepen, dus gaan we terug naar de hoofdroute. We stoppen in het plaatsje Hoting waar we een alleraardigst picknickplaats aan een meertje en snelstromende rivier vinden. Wat een ijs ligt hier nog. Zeker een meter ijs op het meer. Lekker hier weer zelfvoorzienend gestaan. We hebben deze dag 465 km afgelegd.

Dag 7:  Ja het is zover, we gaan de echte poolcirkel over vandaag. We rijden nog steeds de binnenweg dwars door Zweden en bevinden ons nu diep in Zweeds Lapland. De natuur wordt steeds mooier en steeds meer rendieren steken voor de camper over, rustig rijden dus! We overnachten op een camping die van Nederlanders is. We staan weer eens aan het stroom, kunnen lekker poedelen en doen twee keer een was draaien en de alleraardigste mensen droogden onze was in hun droger. De camping is verder stil en verlaten, we zijn de enige gasten maar met de zomer is men volgeboekt. We hebben vandaag 450 km gereden Het is nu koud, erg koud en als we de volgende ochtend wakker worden is de wereld wit en is er een laag sneeuw gevallen. Maar de wegen zijn in een mum van tijd schoon. https://www.campercontact.com/nl/zweden/norrbotten/jokkmokk/22084/camperplaats-skabram-turism-och-gardsmejeri.aspx?filter=|&src=as

Dag 8: We weten nog niet echt wat ons te wachten staat maar we gaan de poolcirkel over en rijden nog steeds noordelijk en gaan vandaag via de hoge weg langs het National Park Abisko Noorwegen in, om daar uit te komen aan het eerste begin van de Lofoten. De Landschappen zijn nu wisselend, van vieze kolenmijn steden zoals Kiruna tot aan geweldige besneeuwde bergen in het Abisko park. Vissers met reusachtige sneeuwscooters die de meren opgaan om een groot wak te hakken en hun tent midden op het meer op te slaan. Geweldig. We rijden weer 420 km en stoppen in Foldvik om aan een alleraardigst haventje te staan. Zonnig maar bitterkoud en een stel gekke Russen die in de fjord gingen zwemmen. Nog even gekeken bij de renovatie van een oud viking scheepje.

Dag 9: We halen lekker brood in de supermarkt naast de camperplaats. En na een heerlijk ontbijt rijden we de echte Lofoten op. Wat geweldig en we hebben er prachtig zonnig weer bij, maar wel koud. We hebben de Lofoten vaak bekeken op youtube en vonden het al prachtig, maar nu zien we het in het echt. Wat een bruggen en wat een uitzichten. We stoppen regelmatig om te wandelen en te genieten. Aan het einde van de dag vinden we een alleraardigste camperplek met uitzichtpunt. We staan er helemaal alleen. Wat een luxe, de toiletcassette in de muur stoppen en komt er schoon en gevuld met vloeistof weer uit en dat allemaal gratis. Noorwegen is een echt camperland.  We rijden deze dag slechts 200 km op van alle moois te genieten. We overnachten op: https://www.google.nl/search?q=austnesfjorden+lofoten&rlz=1C1ARAB_nlBQ623NL789&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=ezddIQnhjZ2jaM%253A%252CfXvRB2a9pRpu2M%252C_&usg=__dvxv4OHc8Y8jdAe2CyEeDiOevAQ%3D&sa=X&ved=0ahUKEwisoc_p5avbAhUF_KQKHbIBCWQQ9QEIOjAE#imgdii=QFvwhjG-TSXNRM:&imgrc=ezddIQnhjZ2jaM:

Dag 10: We rijden de Lofoten helemaal af naar het zuiden naar het plaatsje met de kleinste naam ter wereld Ä. Onderweg weer wezenloos mooi, de bruggen en het hele leuke plaatsje Henningsvaer waar we Ella de Eland kochten voor in de camper. Wat een mooie foto's hebben we onderweg gemaakt. Het weer was prachtig maar aan het einde van de dag hadden we regen. We overnachten nu een keer op de camping in Ä en we hebben de kortste afstand tot nu toe gereden namelijk 140 km. We stonden met een schitterend uitzicht boven op de klippen en hebben naar walvissen gezocht maar jammer genoeg niet gespot. https://www.campercontact.com/nl/noorwegen/nordland/s%C3%B8rvagen/47379/moskenes-camping

Dag 11: We gaan vandaag de Lofoten weer terugrijden. In de basis de zelfde route maar maken wat zijsprongen. Het weer is nu zwaar bewolkt en af en toe een buitje, maar dat geeft zulke mooie plaatjes. Omdat het slechter weer is rijden we wat langer en deze dag maken we 370 km en komen uiteindelijk uit aan een leuke camperplek langs de E6 voor Narvik. We staan aan een zeer mooie Fjord met nog een drietal campers en kunnen daar lekker wandelen met de hondjes. Later in de avond kwam er een Nederlands gezin en vroegen om voor onze camper hun tentjes op te zetten. Vonden dit veilig en stonden zou wat uit de wind want het was best koud die nacht.  We stonden op: https://www.campercontact.com/en/noorwegen/nordland/narvik/65034/hergot-rasteplass

Dag 12: Na een lekkere boterham en een bakkie koffie rijden we verder. Het Nederlandse gezin met de tentjes hadden het zeker koud gekregen en waren al vertrokken voordat we wakker werden. We trekken naar het Zuiden om richting de Geirangerfjord te gaan. De bekendste fjord van Noorwegen of van de Wereld. We rijden de E6 uit, maar die houdt op te bestaan en de navigatie zegt, neem na 150 meter de veerboot. Dus dat doen we, een leuke tocht van een half uurtje,de honden blijven in de bench in de camper en we drinken een bakkie in het restaurant van de boot. Het ziet er wat troosteloos uit, bewolkt en af en toe een buitje. We rijden de boot af en rijden verder. We komen weer de poolcirkel over en rijden weer door een schitterend en betoverend landschap met veel sneeuw. We zitten behoorlijk hoog. We rijden deze dag weer een 430 km en stoppen in een dorpje net voorbij de stad Mo I Rana. De camping is gesloten en we zien in het dorpje een leuk plekje aan een snelstromende rivier, maar een bordje Privé. Aangebeld bij de eigenaar en we mochten er overnachten. Een super plekje, we zien diverse campers maar voorbij rijden.

Dag 13: We zeggen nog even via de claxon gedag tegen de vriendelijke en gastvrije Noren die ons lieten overnachten en zakken weer langzaam af naar beneden. We volgen de E6, niet een snelweg maar een leuke provinciale weg die het Noorden van Noorwegen met het Zuiden verbindt. Het landschap afwisselend, sneeuw bergen, zon, fjorden, weer de ene oh en ah na elkaar. We stoppen regelmatig en rijden na 450 km naar een camperplaats aan een fjord waar een prachtig oude kasteel ruïne staat. Wat een mooi plekje, lekker bakkie koffie, mooi weer, een kampvuurtje en een omwonende die ons heerlijke zelfgemaakte chocoladecake kwam brengen. We hebben hier heerlijk gewandeld en van de ondergaande zon genoten. We stonden in Skatval :

Dag 14:  We rijden weg van de schitterende locatie bij het fort. We rijden nog geen vijf minuten en zien grote elanden door de weilanden struinen. Wat een mooi gezicht. Jammer voor de foto's, ze stonden wat ver weg. We rijden richting de Geiranger Fjord, maar eerst doen we het schilderachtige Lom aan waar een hele bekende houten staafkerk staat. Ook een heel leuke waterval door het dorpje heen. Hier hebben we in de middag leuk gewandeld en ons duurste softijsje ooit gegeten. Na Lom door naar de Geiranger, maar de Trolsteigen route was afgesloten, dus via een andere route naar Geiranger. We willen de 63 pakken. Heel veel sneeuw onderweg weer en we draaien de 63 op en wat blijkt GESLOTEN. We zagen de sneeuw van de lawines op de weg, echt geen doorkomen aan. Alles geblokkeerd en meters sneeuw op de weg.  Dus rest ons niets anders dan de zeer mooie route, de 15 om de fjord heen te nemen en vanaf de andere kant de Geiranger te benaderen, maar dan met de camper op de cruiseboot!.  Het is wel een aardig stukje om en halen we het niet vandaag. We vinden een werkelijk mooi plekje om te vissen en te overnachten bij het plaatsje Grodas. Aan het meer bij een leuk botenhuisje dat ons wat bescherming tegen de wind geeft. Heerlijk buiten gezeten en ook nog een leuke wandeling in de bossen gemaakt. We rijden deze dag 500 km!  De volgende dag hoeven we maar 38 km!!

Dag 15 en 16:  We trekken in de ochtend verder en we rijden omhoog naar het kleine dorpje Hellesylt met ook weer een schitterend neer denderende waterval. We zijn vroeg en stellen daar op voor de boot door de Geiranger Fjord. De mensen kijken ons aan omdat we met de camper als enige voertuig de boot op gaan, maar de tocht van ander half uur was het meer dan waard (150 euro) De rondvaart door de Geiranger bleek ook 90 euro te kosten dus voor 60 euro werden op deze enige mogelijke manier naar Geiranger gebracht tot aan de camping in het doodlopende stuk van de Fjord. Dit is echt de mooiste Fjord van Noorwegen of van de wereld ! Wat een hoogtes en wat een watervallen die de Fjord in kletteren. Echt niet willen missen. Aan het einde van de ochtend belanden we op de Geiranger camping en vinden een super plek aan het water. Installeren maar, stoelen naar buiten, korte broeken aan en vissen en zonnen maar. Biertje erbij (genoeg van meegenomen)  Tevens weer de nodige wasjes gedraaid en lekker het dorpje ingewandeld. Hier blijven we zowaar 2 nachten hangen, want we konden niet weg of weer de dure boot terugnemen. De tweede dag bleek de weg geopend te zijn en konden we weer doortrekken. Eerst nog genoten in Geiranger, leuke winkeltjes, veel cruiseschepen die bijna de camper binnenvoeren, lekkere wandelingen gemaakt met de hondjes naar de watervallen. Marco vangt zijn eerste jonge kabeljauw van zijn leven, maar Bea vindt het zielig dus terug de Fjord in.

Dag 17: We rijden weg bij de Geiranger omdat de 63 open was gegaan. De sneeuwruimers hebben hun best gedaan. Er lag namelijk 6 meter sneeuw op de weg en die heeft men aan de kant geschoven. Wat een mooie weg, allemaal haarspeldbochten omhoog en wat een uitzichten. We zien nu de meeste sneeuw van onze reis en de sneeuw reikt tot ruim boven de camper. De lawines aan het einde van de 63 zijn opgeruimd en rijden weer terug via Lom om daarna de 55 te gaan rijden. Dit is de hoogste weg van Noord Europa en omdat we nog geen sneeuw hadden gezien, hier nog meer sneeuw. We hebben met de hondjes tijdens de lunch lekker door de eeuwige sneeuw gewandeld en uiteindelijk stoppen we aan een fjord vlak bij het plaatsje Gaupne aan de 55. Hier weer een superplek, vishengeltje uit, kampvuur aan en hamburgers op het rooster. De nacht was niet zo rustig omdat de plaatselijke bewoners een feestje hadden en ze graag feveren met de auto's. Toen we 's morgens vroeg wegrijden hebben we ze op een claxonconcert getrakteerd.We hebben deze dag 205 km gereden, maar weer super genoten.

Dag 18: De claxon doet het en we rijden weer verder. We rijden door naar de kust en naar de historische stad Bergen. Maar voordat we die stad bereiken, moeten we eerst weer een veerboot op om de Sognefjord over te steken. Rondrijden is hier bijna onmogelijk of je moet er een paar honderd kilometer voor over hebben. Maar we krijgen nog een bijzonderheid we rijden door de langste autotunnel ter wereld de Laerdalstunnel met ruim 24,5 km. Een aantal keren zelfs bijzonder blauwe verlichting om je wakker te houden. Een heel aparte ervaring en toch weer blij om na 24,5 km het daglicht weer te zien. Onderweg lunchen we in het schilderachtige maar o zo toeristische Flam. De beroemde treintocht maken we niet, bussen en cruiseschepen met veelal Japanners gaan ons voor. Na de lunch rijden we door naar Bergen. Doen nog even boodschappen in een voormalige Lidl en Marco rijdt zo de stad in, niet wetende dat er veel voetgangersgebied is en smalle straatjes waar de navigatie en Marco geen rekening mee hielden. Uiteindelijk een parkeerplaats gevonden tegen het oude centrum aan. Wat een leuke oude historische stad met zijn vele pakhuizen en vissershaven. Erg levendig en schitterend weer, we kopen een pot echte kaviaar. We slenteren door de stad, doen een heerlijke Starbucks koffie en aan het einde van de middag rijden we weer een stukje verder en overnachten bij de Steinsdalsfossen in Norheimsund. Een leuk plekje onder de waterval. We hebben toch weer 390 km gereden. https://www.campercontact.com/nl/noorwegen/hordaland/norheimsund/29601/steindalsfossen

Dag 19:  We bezoeken nog even de waterval en drinken nog een bakkie koffie voordat we verder gaan rijden. We zijn nu van plan de Hardangerfjord rond te rijden. Jezus wat een route hebben we weer uitgezocht. We  rijden de 551 en de 48. We hebben niet in de gaten dat het weekeinde is en dat de Noren ook hun camper pakken en dat we over de smalste wegen van Noorwegen rijden. Verschillende keren steken en stoppen en uitwijken en de spiegels inklappen, maar we komen er zonder schade vanaf. Soms nog geen centimeter ruimte tussen de campers tijdens het passeren. Aan het einde van deze barre etappe stoppen we aan een zeer rustig plekje aan de Hardanger fjord aan een klein jachthaventje.We hebben 205 km gereden. Het is nog steeds lekker weer. We staan helemaal alleen te overnachten hier. We vonden het hier niet zo gezellig, maar hadden geen zin in de weg terug dus bleven we staan. Wel super schoon hier en weer alles kunnen lossen en laden. https://www.campercontact.com/nl/noorwegen/hordaland/matre/19191/matrefjorden

Dag 20: We gaan eens naar het zuiden van Noorwegen en bezoeken de bekende provincie Telemarken. Maar eerst komende we de meest indrukwekkende waterval tegen met het meeste geweld. We stoppen met de camper onder de waterval zodat hij even gewassen wordt. We komen voor de verandering weer eens door super besneeuwde gebieden, maar wat een heerlijkheid om dit mee te maken met een heerlijke zon. Korte mouw en korte broek aan en in de sneeuw. We lunchen in de sneeuw en uiteindelijk komen we aan in Kviteseid. Daar vinden we weer zo een gratis idyllisch plekje aan een meer. We staan met nog 2 campers. We rijden deze dag 270 km Het weer is super de thermometer geeft 28 graden aan, het meer nodigt uit voor een duik maar is nog te koud. De tafel hoeft niet naar buiten een reusachtig rotsblok is onze tafel. We strekken onze beentjes en gaan languit in de zon. We maken na het eten op de skottel, weer eens een avondwandeling. Heerlijk hier.https://www.campercontact.com/nl/noorwegen/telemark/kviteseid/28533/garverivegen

Dag 21: We willen in de Telemarken blijven en gaan het beroemde Telemark kanaal bezoeken en een zilvermijn in de buurt. Marco kiest een "groene"route uit. Dat hebben we geweten, super mooi, maar gelukkig geen auto tegen gekomen want de weg was zo smal dat we er net zelf doorheen konden komen. Maar prachtig langs de meertjes die het Telemark kanaal vormen. We stoppen in Lunde en over de 55 km doen we 2 uur! We hebben de tijd. Wat een werk was dat om te schutten en de hoogte van het water te overbruggen zeg. Indrukwekkend. We rijden nog wat rond om uiteindelijk in na 150km die dag gereden te hebben in de buurt van Heddal te stoppen.https://www.campercontact.com/nl/noorwegen/telemark/notodden/18776/notodden-bobilcamp-nes%C3%B8ya We zetten de Skottelbraai aan. Deze camperplaats heeft ook een strand en een haventje. Leuk er zijn ook watervliegtuigen en ligt heel dicht bij de grootste Staafkerk die er bestaat in Noorwegen. Het is nog steeds warm.  De kerk gaan we de volgende dag bezoeken.

Dag 22:  Na ons ontbijtje zorgen we dat we rond 10.00 uur bij de staafkerk zijn in Heddal. Het is nog rustig, we kopen tickets om eens binnen te kijken. Het  ziet er allemaal super mooi uit, alles van hout en is nog uit de tijd van de Vikingen.  Na de rondleiding maken we buiten nog wat foto's en rijden we richting Zweden. We hebben er weer mooi weer bij. We gaan Noorwegen verlaten, maar we gaan zeker terug komen want wat is Noorwegen een geweldig land. We rijden door de Oslofjord, we dachten een brug te zien op de kaart, is het een tunnel, dus we zien niet zo veel van de Fjord. We rijden de E6 en stoppen uiteindelijk in Bovalstrand een super leuk klein vissersplaatsje in Zuid Zweden. Goh, wat is Zuid Zweden mooi, allerlei Fjorden en leuke vissersdorpjes. We vinden na een tocht van 290 km een camperplaats wat eigenlijk een soort van parkeerplaats is, maar de inwoners vinden het best dat we er staan. Super leuke strandjes zijn er. We blijven wat langer in Zuid Zweden besluiten we. Wat let ons,  want we hebben nog dagen zat.

Dag 23: Wat treffen we het zeg, nog steeds super mooi weer en we gaan wat Cultureels doen! We bezoeken de rotsschilderingen van Tanumshede. Rotstekeningen van 3700 jaar oud uit de Bronstijd. Ze zijn zo bijzonder dat ze op de Unescolijst zijn gezet. We komen nog in een leuk stadje een camper tegen, maar dit is een politiebureau. Marco is even binnen wezen kijken. De wijkagenten rijden hier mee rond. We rijden deze dag niet zo veel, we maken wat wandelingen door de leuke vissersstadjes en uiteindelijk na ongeveer 100 km rijden komen we op een plek uit in het plaatsje Hunnebostrand en dat is maar 5 km van onze vorige overnachtingsplek. We staan eerst aan een wat druk plekje aan de haven maar na een wandeling vinden we een super rustig plekje aan een strand. Dus effe verkassen. We hebben hier de mooiste zonsondergang van de vakantie en het is nog steeds super lekker weer. We komen nog bruin thuis.

Dag 24: We rijden Zweden uit en trekken Denemarken in. We rijden weer de bekende bruggen die een vermogen aan tol kosten, maar de boot is duurder. Het is allemaal autosnelweg en we rijden de dag zo ongeveer 600 km. Het wordt vervelend maar nog steeds super weer. We stoppen bij een camping deze keer in Blommenslyst bij Odense. Nog een keer de was doen. De camping eigenaresse een alternatieve vogel in een bloemenbroek en een dito hoedje is een beetje koekoek, maar helpt ons naar een leuk plekje aan een vijver. We wilden wat langer blijven, maar het is Pinksteren en er was maar een plekje voor 1 nacht. De volgende ochtend werden verse broodje bezorgd in een zelf getekende papieren zak. https://www.campercontact.com/nl/denemarken/syddanmark/blommenslyst/27138/blommenslyst-camping

Dag 25:  Na ons ontbijtje met de heerlijke bezorgde broodjes gaan we op pad. We zoeken eerst een Aldi en doen wat boodschapjes en rijden eerst over het eiland Funen. We rijden naar Svendborg een aardig stadje. Daarna rijden we terug en rijden richting Noord Duitsland. We belanden in Schleswig Holstein en het plaatsje Barkenholm. We rijden deze dag 370 km De camperplaats is super en is gelegen bij een Landgasthof/Jagerstuben. We kunnen gratis overnachten en eten heerlijk in het restaurant. Reuze schnitzel en Asperges en Shaslick stokken. Na een maand ook weer heerlijke verse frietjes. De buikjes vol en heerlijk rustig slapen. Alleen het geklepper van de ooievaars waren hoorbaar. https://www.campercontact.com/nl/duitsland/schleswig-holstein--hamburg/barkenholm/14656/landgasthof-jagerstuben

Dag 26:  Het is hier leuk in deze streek en we blijven nog wat hangen. De eigenaresse van het restaurant raadde ons een leuk strand aan, waar we met de camper op het strand konden staan. Onderweg spuiten we bij een benzinepomp de camper eens schoon. We rijden naar Sankt Peter Ording en komen op een soort van parkeerplaats op het strand uit. Goed opletten want de ene na de andere camper reed zicht vast in het mulle zand. Dus gas op de lollie houden. We vinden een plekje en nemen de hondjes mee en de ligstoelen en vertoeven een lekkere middag op het strand. Veel wind maar een heerlijke temperatuur. Het is er druk, maar ja natuurlijk het is Pinksteren! We zijn wat verbrand en zoeken een camperplaats, want hier mochten we niet overnachten. We vinden een leuk plaatsje aan de Eider een leuk riviertje. We rijden vandaag slechts 80 km https://www.campercontact.com/nl/duitsland/schleswig-holstein--hamburg/lunden-groven/11474/reisemobil-stellplatz-eider

Dag 27: We slapen wat uit het is Pinkstermaandag en doen een lekke ontbijtje. De meeste campers vertrekken hier vroeg. We rijden rustig weg. Het is gelukkig rond Hamburg rustig en weinig files. We stoppen voor de Nederlandse grens in het kleine dorpje Recke. We zoeken de camperplaats na 370 km op aan de jachthaven. We komen aan en krijgen een superplekje. Nog steeds heerlijk weer. We wandelen wat langs de jachthaven en het kanaal en zien bij terugkomst dat de bbq aan staat bij de jachthaven. Jammer het waren allemaal verse en vette Bockworsten en natuurlijk veel bier. Een gezellige boel aan de haven. We zetten de eigen skottelbraai aan en we maken een heerlijke nasi gerecht. Gezonder en oh zo lekker. De volgende ochtend gaan we Nederland in en naar huis.https://www.campercontact.com/nl/duitsland/nordrhein-westfalen/recke/831/marina-recke-yachthaven

Dag 28: We worden wakker en kijken elkaar eens aan. Waar is de tijd gebleven, we zijn al weer precies vier weken onderweg. Wat hebben we genoten en wat een avontuur was deze reis. Maar ook blij dat we naar onze kinderen en onze kleinzoon gaan. Vier weken is mooi en net lang genoeg, want we missen ze allemaal heel erg. Zeker na de laatste keren dat we elkaar zien via de telefoon. Het kleine manneke heeft ons ook gemist. We hebben een schitterende Eland als knuffel voor hem meegenomen. We rijden rustig weg, want hebben in Oldenzaal nog een bezoek gepland staan aan Jolanda. Dat is al 13 jaren een vriendin van Bea zonder dat ze elkaar gezien hebben. Ze hebben veel contact via Facebook en vroeger via Hyves. We worden ontvangen op de zaak. Ze hebben winkels in airsoft wapens. Wat een leuk mens. Na een bakkie en een gebakje rijden we verder naar huis en bereiken de stalling in de loop van de middag.

We hebben totaal 8800 km gereden. Een gemiddelde van 1 op 11 gehaald. We hebben alle extremen gehad. We hebben van minus 10 tot plus 28 graden gehad, sneeuw en giga sneeuwhoogtes gehad van 6 meter. Slechts 2 dagen regen gehad. Verharde wegen en onverharde wegen,ook vele smalle wegen. De camper had geen enkele moeite in de bergen en hebben hellingen van 17% gereden! Zweden en Noorwegen jullie hebben onze harten gestolen. Hier beleef je het echte camper gevoel, midden in de geweldige natuur en super vriendelijke mensen. We hebben ons nooit onveilig of ongemakkelijk gevoeld. Goede camper voorzieningen langs de wegen. We hebben totaal maar 6 keer een betaalde overnachtingsplek gehad. Voor de rest in de natuur. De natuur daar hebben we respect voor. De camper deed het voortreffelijk, we hebben "slechts" drie grote gasflessen leeggemaakt.Ik denk dat we volgend voorjaar weer gaan en nemen dan noord FINLAND mee.