Najaarsvakantie naar ITALIE september 2018

22 september 2018 - Gorinchem, Nederland

We gaan weer eens een drietal weken lekker op weg met de camper. We nemen de Smart van Bea achter de camper mee en trekken samen op met Sonja en André die ook een eigen camper hebben. Sonja is de nicht van Bea. We hebben globaal de reis uitgestippeld en we willen naar het Trasimenomeer in midden Italië.  Wat we onderweg gaan tegenkomen zien we wel.

Dag 1: Op donderdag 30 augustus zijn we naar Woudrichem gegaan om alles op orde te brengen. De camper staat al buiten, de gasflessen zitten er in en de koelkast staat aan. De trailer achter de camper, de smart er op, diesel voltanken, water vullen en zorgen dat alles klaar staat.  We  hebben namelijk  op vrijdagochtend om 07.00 uur afgesproken op de eerste grote parkeerplaats in Duitsland over de grens bij Venlo. We willen de eerste dag altijd een flinke ruk maken. Dus alles klaar en vroeg naar bed in de camper, zodat we vrijdag vroeg weg kunnen rijden. De eerste die er is zorgt voor de koffie. We maken er geen wedstrijd van. We gaan uitgerust op vakantie, Marco had al een paar dagen vrij.

Dag 2: Op vrijdag 31 augustus rijden we om 04.30 uur in alle vroegte weg. Het rijdt weer heerlijk. De trailer ligt als een blok achter de camper, je merkt van de 1000kg niks, alleen maar rekening houden met de lengte van ruim 13 meter. Rond 07.00 uur pakken we de eerste Autohof net van de snelweg af. We  zien de anderen nog niet en zetten een bakkie en ja hoor daar komen Sonja en André aangereden. De mannen laten de hondjes uit en daarna aan de koffie. Na een bakkie en een broodje gaan we rijden. We dachten wel lekker te kunnen opschieten, maar het liep niet allemaal zo erg vlot. Veel Stau en Baustellen, het beruchte Duitsland. Maar uiteindelijk pakken we een camping op ongeveer 100 km voor Ulm. De camping is niet zo bijzonder, maar goed voor een overnachting en met super schoon sanitair. De omgeving nodigt uit tot een wandeling met de hondjes. Nog even een koplamp vervangen van de camper en toen begon het te regenen.  Een hapje eten, een borreltje en dan slapen.  http://nl.camping-aichelberg.de/

Dag 3: Zaterdag 1 september. We vertrekken na een ontbijtje en een kopje koffie in de richting van Italië. We rijden via Memmingen en Kempten, Oostenrijk binnen. We zijn Hollanders en hebben geen zin om tol te betalen en willen via de Fernpas en de Resenpas naar Italië. Het noodlot slaat toe. Voor de Ferntunnel een giga file en een oponthoud van 2 uur. Eenmaal door de tunnel zijn we In Oostenrijk en tanken we voor het eerst de camper weer vol. We rijden door het prachtige Oostenrijkse land. Geen snelwegen, maar mooie provinciale wegen. De Zugspitze langs, de besneeuwde bergtoppen, langs de verzonken kerk in het meer. We stoppen tussen Merano en Bolzano in Italië.  https://www.camping-tisens.com/nl/  Prachtige verzorgde camping alleen zeer smalle en steile weggetjes om de camping te bereiken, maar goed gestaan. Sonja bedankt voor de geplukte appels. We hebben best veel regen gehad onderweg.

Dag 4: Zondag 2 september rijden we vroeg weg want we willen kijken of we het Trasimenomeer in midden Italië kunnen bereiken. Het was een lange zondag, het weer viel overdag wel mee, maar later in de middag weer regen en veel regen. Omdat het zo regende zijn we doorgereden naar de camping die we aan het meer hadden besproken. Slechte wegen en ook hele stukken met zeer slecht wegdek.We komen om een uur of 20.00 uur aan en vinden onze plekjes naast elkaar. Vriendelijke camping eigenaren. Heerlijk ruime plekken vlak aan het meer en 120m2 voor ons zelf. Nadat we de campers hadden geïnstalleerd zijn we naar het restaurant van de camping gegaan en hebben we ons tegoed gedaan aan een fles wijn en oh ja ook nog een heerlijke pizza. Moe en voldaan ons mandje opgezocht. Hier blijven we een paar dagen hangen en gaan de omgeving bekijken van het meer.  https://www.camping-trasimeno.it/nl/

Dag 5: Maandag 3 september. We houden rust en blijven lekker in de omgeving van de camper hangen. Het meer ligt aan onze voeten, maar niet is niet aantrekkelijk om te zwemmen, troebel,veel alg en waterslangen! De camping is wel leuk voorzien van parasols en ligbedden, maar we vermaken ons prima rond de camper. Er wordt af en toe een wasje gedaan in één van de gratis wasmachines en drogers van de mooie en nette camping. We hebben het naar onze zin. Het weer is prachtig en niet te heet. De hondjes hebben het fantastisch. De Smart staat bij de camper en de trailer op slot voor bij de receptie.

Dag 6: Dinsdag 4 september. We gaan eens een rondje rond het Trasimenomeer doen met de Smart. Het is best warm, maar de airco aan in de Smart en de honden mee. We zijn het hele meer rond gereden en er waren hele leuke stadjes aan het meer. We zijn bijna een hele dag op pad geweest en hebben veel gewandeld. We hadden de hondenwagen van Sonja en André mee en de hondjes vonden het geweldig. Aan het einde van de middag waren we weer terug op de camping en hebben we een verfrissende duik genomen in het zwembad en een half uurtje in de jacuzzi gelegen. Altijd even in de middag verplicht een kleine versnapering en een wijntje of biertje. Wat hebben we het toch slecht.

Dag 7: Woensdag 5 september. We zijn weer lekker op de camping gebleven en Sonja en André zijn met de Smart op pad gegaan. We hebben de auto niet voor niets meegenomen. Het is nog steeds heerlijk weer.

Dag 8: Donderdag 6 september. We pakken de Smart in alle vroegte en rijden naar Perugia. We gaan eens cultuur snuiven in een zeer mooie oude stad. Een echte Italiaanse stad. Onder aan de stad parkeren we de auto en gaan via een gangenstelsel met roltrappen door de kelders en grotten van de stad en komen zo boven in het oude centrum uit. Was wel een gedoe met de hondenwagen, maar helemaal naar boven lopen was ook geen optie. Wat een zeer leuke stad met zijn vele pleinen en terrassen. Natuurlijk een cappuccino met wat lekkers op een van de leuke terrasjes. Ook zeer mooie kerken en natuurlijk de vergezichten vanaf de stadsmuren over het omliggende land. Het is overigens weer vroeg goed warm. Aan het einde van de ochtend rijden we nog wat door naar Gubbio, een zeer oud middeleeuws stadje wat ook zeer de moeite waard was. Ook daar was het weer klimmen en klauteren door de vele nauwe straatjes. Aan het einde van de dag kwamen we moe maar voldaan weer op de camping.

Dag 9 : Vrijdag 7 september. We blijven op de camping en zijn plannen aan het maken waar we verder naar toe zulle gaan. We denken aan de Toscaanse kust, maar de weersvooruitzichten zijn niet al te goed aan die kant en besluiten we op zondag te vertrekken en door te reizen naar de Adriatische kust. We hebben ons oog op een camping laten vallen direct aan zee. We gaan op zondag rijden om zodoende de drukte van de Italianen te missen. Het is overigens maar een paar uurtjes dwars door het mooie Italiaanse landschap. Verder zijn Marco en André deze dag met de Smart boodschappen gaan doen, maar eerst lekker samen op het terras aan de Cappuccino gezeten. We waren precies op tijd terug voor een paar flinke donderbuien.

Dag 10: Zaterdag 8 september. Sonja is jarig. Bea had al de halve nacht opgezeten want ze wilde als verrassing ´smorgens heel vroeg de camper van Sonja en André versieren, zonder ze wakker te maken. Dat lukte want toen ze wakker werden stonden ze wel even raar te kijken dat ze niet wakker waren geworden van het versieren. Na het ontbijtje natuurlijk koffie met gebak, alleen het gebak dat Marco en André uit de vriezer van de winkel meegenomen hadden bleek een ijstaart te zijn. Maar ook deze smaakte goed ook al werd hij wat papperig toen die ontdooide. In de avond zijn we de verjaardag wezen vieren in het restaurant. Het werd laat en gezellig, zeker na de wijn, de shotjes die de ober ons liet proeven. Duurde even voordat we de lekkerste hadden. Daarna nog een flesje huisgemaakte Limoencello burgemeester gemaakt die we kregen en het lopen naar de camper ging prima .

Dag 11: Zondag 9 september. We hebben geen pijn in ons hoofd en na het uitchecken krijgen we allebei een mooi fles wijn. Niet eerst opdrinken. We hebben het naar ons zin gehad op camping Trasimeno.  We gaan richting Porto Recanati een badplaats  ten zuiden van Ancona. We tanken de camper af en gaan rijden. Een prachtige route naar de Adriatische kust en het laatste stukje bij Ancona nemen we de snelweg. Aangekomen bij de camping bleek dit een misser te zijn. We hadden op zich een plek aan de waterkant, maar de camping was vies, vuil en toiletten en douches niet om te harden. Een eerste klas depressieve camping. André en Marco nog met de Smart in de omgeving gekeken naar een andere camping, maar niets bijzonders en de omgeving nodigde ook niet uit om hier langer te blijven. De volgende ochtend zijn we dan ook zuidelijker gaan rijden. http://www.pinetacamping.it/en/camping/

Dag 12: Maandag 10 september. Zoals gezegd de Smart op de trailer en snel weg hier van deze camping. We zijn zo een 150 kilometer naar het zuiden gereden en zijn helemaal langs de kust door allerlei stadjes en dorpjes gereden. Je kon een duidelijk verschil zien in de provincies. Umbrie was erg mooi maar zeer slechte wegen. De Marche was een drama op allerlei gebied maar daarna zuidelijker de Abruzzen was direct weer stukken beter. Jammer dat wel overal langs de kust de drukke spoorlijn loopt. We komen uiteindelijk uit bij een agri camping in Guilianova direct aan de zee. De eigenaresse wees ons een plekje en je kon merken dat ze uiteindelijk wel op geld uit waren. Ze vertelden dat we een grote plek hadden, maar haar man halveerde de prijs aan het einde van de dag. De camping was nieuw, niet erg schaduwrijk, dus weinig bomen. Voordeel is we konden lekker in de zon en de schotelontvangst was prima. De camping had een eigen strand met ligbedden en parasols en de zee was super. Langzaam aflopend en het water heerlijk. We blijven hier een aantal dagen hangen.https://www.gardenbeach.eu/index_ned.html

Dag 13 t/m 17 : Dinsdag 11, Woensdag 12, Donderdag 13, Vrijdag 14  en Zaterdag 15 september zijn we hier aan de kust verbleven. We hebben heel veel geluierd aan het strand, boodschapjes gedaan, wasjes gedraaid, regelmatig een terrasje gepikt en de dames met de fiets naar de markt geweest, André zijn kookkunsten bewonderd inclusief zijn sterke Sangria! We hebben echt een paar dagen in de relaxmodus gezeten. We zijn zelf nog een dag weggeweest het binnenland in naar het stadje Teramo en een andere ochtend naar het lieflijke Montepagano. Hier heeft de tijd nog echt stilgestaan. We merken nu echt dat Italië goedkoop is. De goedkoopste en lekkerste kopjes koffie voor 1,20 euro!

Dag 18: Zondag 16 vertrekken we in de richting van het Gardameer. De weersverwachting is daar redelijk, maar de afstand is te ver om in één keer te overbruggen en dus rijden we via het Trasimenomeer waar ons de camping goed was bevallen. Maar eerst afrekenen bij de camping. De eigenaar trachtte ons op te lichten met zijn rekening en stroomprijzen, maar Karma is a bitch. In plaats van ons te veel af te laten rekenen gaf hij André veel te veel wisselgeld terug dus de oplichter is bedrogen uitgekomen. De tocht naar Trasimeno is een andere weg die we heen had gereden. Weer een mooie route met hoge bergen en we hebben weer een mooi plekje op de camping ook al is het maar voor 1 nachtje. We hebben de winst van de vorige camping opgemaakt aan een pizza in het campingrestaurant.https://www.camping-trasimeno.it/nl/

Dag 19: Maandag 17 september. Vertrek vanuit midden Italië naar het Gardameer. Eerste deel door Toscane is mooi, maar er is ook een minder mooi vlak deel, maar rondom het Gardameer is het weer prima vertoeven. We belanden op camping Piantelle in Moniga del Garda. Hier hebben we vorig jaar ook een paar dagen gestaan. Het weer is redelijk goed, alleen nu veel last van de muggen. We hebben weer twee plaatsen naast elkaar en ook weer zo lekker ruim dat de auto en de aanhanger bij de camper op de plaats staan.https://piantelle.nl/

Dag 20: Dinsdag 18 september. Bea en Marco zijn 37 jaar getrouwd !!!! We hangen rond de camper, gaan lekker naar het zwembad en houden weer lekker rust. We gaan een lekkere borrel drinken aan de boulevard van Moniga del Garda, de zwanen willen meepikken van al het lekkers en in de avond trakteren we op een heerlijk etentje. Gezellig restaurantje met uitzicht op het meer. Volgegeten en gedronken lopen we terug naar de camping.

Dag 21: Woensdag 19 september.  We gaan er weer eens op uit met de Smart. We gaan de zuidkant van het Gardameer eens met een bezoekje vereren. We rijden in alle vroegte weg en rijden via Deszenzano naar Sirmione  en doen ons eerste bakkie n Deszenzano. Wat een rust nu in de stadjes, zal wel anders zijn in het hoogseizoen. Na wat rond gelopen te hebben gaan we verder en komen uit in Pescheira del Garda. Daarna rijden we langs het Gardameer naar Bardalino waar Bea als kind een vakantie heeft beleefd. In het leuke stadje herkende ze nog een paar straatjes. We hebben lekker zitten lunchen in het stadje aan het meer. We hebben de hele dag rondgewandeld en rond gereden en tegen het einde van de middag terug naar de camping en hebben nog een verfrissende duik genomen in het zwembad.

Dag 22: Donderdag 20 september. We moeten weer richting huis, de vakantie zit er bijna op. We legen de camper en vullen alles schoon bij. De Smart er weer op en rijden vroeg weg en na wat omzwervingen rijden we Oostenrijk binnen. Het is nog geweldig weer en willen nog wat genieten van de zon en stoppen vroeg rond 14.00 uur aan de Claudiasee in Oostenrijk net over de Italiaans/Oostenrijkse grens. We vinden daar een heerlijke camperplaats waar we genieten van het mooie weer tussen de bergen. Bea maakte in een korte tijd nog een heerlijke maaltijd voor ons allen en de avond valt. We doen een bakkie aan het gezellige kampvuur en bestellen broodjes voor de volgende ochtend. Kijken nog lekker tv. Een super plek. Voor de volgende dag lekkere verse broodjes. http://www.camping-pfunds.at/stellplatz.html

Dag 23: Vrijdag 21 september.  We rijden weer vroeg verder. We proberen zaterdag aan het einde van de ochtend thuis te komen. De reis loopt voorspoedig en rijden de gehele dag. Het weer wordt slechter. We eten een keer bij de Burger King slappe hamburgers en als Marco het zat wordt stopt hij in de buurt van Koblenz. We zetten de combinatie neer op een goede plek, en zetten heerlijk de tv aan. We kijken heerlijk een avondje tv en gaan bijtijds slapen. Sonja en André rijden door naar huis om daar rond 23.00 uur aan te komen. Voor ons een te lange dag en we rijden zaterdagochtend op ons gemakje naar huis toe.

Dag 24: Zaterdag 22 september. Na een ontbijtje rijden we vanuit Koblenz verder naar Woudrichem om de camper daar achter te laten. We komen daar tussen de middag aan. We rijden de smart er af en zetten de trailer weg. De camper wordt zondag verder schoongemaakt.

We hebben een heerlijke vakantie gehad. Deze keer zijn we wat langer op plekken blijven staan en is dat ons niet slecht bevallen. Dat we de auto bij ons hadden was dan ook wel lekker zodat we er regelmatig op uit konden trekken. We hopen dit jaar nog een paar leuke weekeinden weg te kunnen gaan met de camper. Het zwervende bestaan met de camper gaat ons steeds meer bevallen en we dromen van de volgende reis in het voorjaar van 2019 GRIEKENLAND.