Voorjaarsvakantie 2023 Frankrijk en Spanje

28 juli 2023 - Gorinchem, Nederland

Dag 1

Het is woensdag 26 april 2023, de dag voor koningsdag en we gaan in de hele vroege ochtend beginnen aan onze voorjaarsreis van 2023. Het wordt eens een andere reis, met wat minder verplaatsingen en we willen wat rust creëren. De moeder van Bea is nog niet zo lang geleden overleden en we hebben aardig wat voor de kiezen gehad. We gaan eerst een aantal dagen rustig richting zuid Frankrijk rijden om vervolgens een dag of 6 bij onze dochter en schoonzoon met de kleinkindjes in de omgeving van St Tropes te staan em vervolgens daarna de kant van Spanje op te gaan.

Zoals gewoonlijk eerste dag wat kilometers maken om op gang te komen. Dus we rijden in alle vroegte het hek van de tuin uit. Het is 03.45 uur. De eerste stop is natuurlijk in Luxemburg aan de parkeerplaats bij de goedkope bezinepomp. Daar tanken we, eten een lekker broodje en doen een bakkie. Dat is vaste prik. Vervolgens rijden we weer verder en stoppen rond 15.00 uur net iets ten zuiden van Arbois in het dorpje Pupillin en we gaan daar naar een prachtige camperplaats om te overnachten. Er komen nog een paar campers bij en we genieten van het weer en het prachtige uitzicht. We hebben vandaag 625 km weggereden.

De camperplaats is te vinden in de campercontact app onder nummer  71802  https://www.campercontact.com/nl/frankrijk/bourgogne-franche-comte/pupillin/71802/le-vignoble-de-pupillin

Dag 2

De donderdag 27 april 2023 rijden we om 08.15 uur weg van de mooie camperplaats. We rijden helemaal binnendoor en nemen geen tolwegen We komen in de Haute Alpen en de Provence. We stoppen om te lunchen op een parkeerplaatsje aan de D1075. De telefoon gaat en Marco verkoopt zo maar zijn motor vie marktplaats. Afhalen over 5 weken ;} Na de lunch rijden we verder via Grenoble en stoppen bij weer een leuke vrije camperplaats aan een meertje. We hebben vandaag 325 km gereden. De camperplaats is geweldig en is in de Campercontact app te vinden onder nummer 70689 en het is een prachtig stuwmeer en een ieder kan een eigen plekje creëren.  Het stikt hier van de bevers en een kikkerconcert in de nacht. Aan de overzijde is nog een strandje. Dit is genieten met de grote G. https://www.campercontact.com/nl/frankrijk/provence-alpes-cote-dazur/garde-colombe/70689/plan-deau-le-riou-saint-genis

Dag 3/4/5/6/7/8/

Het is vrijdag 28 april 2023. We zien aan de locatie app waar onze dochter en schoonzoon met de kleinkindjes rijden en die waren in de omgeving van Lyon gestopt. De rijden met alleen de auto en pakken de autoroute. We denken ongeveer op het zelfde tijdstip aan te komen, maar wij gaan een stukje van de route Napoleon rijden. We rijden weer om 08.00 uur weg want we rijden vandaag door naar Ramatuelle de camping Tournels waar onze dochter een chaletje gehuurd heeft en waar wij met de camper bij komen te staan. We ontzorgen de camper bij een goede plek in het dorpje Chateau Arnoux Saint Auban . We rijden een prachtige route ook langs de Verdon en dwars door de Provence. Alleen de Lavendel staat nog niet in bloei. Uiteindelijk rijden we na ruim 200km nabij de camping en wie rijden er strak achter ons aan. De rest van de familie!!!. We komen tegelijkertijd op de camping rond 13.00 uur. Camping Les Tournels. Nadat we ons ingeschreven hebben en de reserveringen hebben laten zien installeren we ons. De camping is ook te vinden in de campercontact app onder nummer 86978  https://www.campercontact.com/nl/frankrijk/provence-alpes-cote-dazur/ramatuelle/86978/camping-les-tournels  Het is een geweldige camping en erg groot en ook bijna vol met de meivakantie. Maar we hebben een prachtige plek onder de bomen naast de stacaravan van onze kleinkindjes. We vermaken ons de komende dagen op en rond de camping en maken diverse uitstapjes. We blijven hier tot en met donderdag 4 mei om dan weer te vertrekken op onze route naar Spanje. Jeetje wat hebben we genoten met de kinderen en de kleinkinderen. Er was een waar zwemparadijs, de kinderen genoten van het kinderclubje en we gingen ieder dag wel even op pad naar Ramatuelle, naar Saint Tropez, naar Port Grimaud naar het bekende strand Pampelone wat hebben we genoten. Lekker veel gegeten in de restaurantjes en natuurlijk ook de bbq aan op de camping. Iedere ochtend het geklop op de deur van de camper. Opa/Oma broodjes halen met de kleinkindjes.

Dag 9

Donderdag 4 mei 2023. Het tijdelijke afscheid valt zwaar, we hebben het zo naar ons zin gehad met de familie, maar ook zij blijven nog ene paar dagen totdat de kinderen weer naar school gaan en wij trekken door via een hele mooie route naar de Carcassonne.

We rijden deze dag ruim 400 km en we nestelen ons uiteindelijk om 17.00 uur op de stadscamping van de Carcassonne. Het is nog steeds schitterend weer. De hele vakantie al op 2 daagjes na in Ramatuelle. Daar hebben we 2 dagen wat miezer regen gehad maar met een goede temperatuur. We vinden een hele mooie grote plek op de camping en het is erg warm. We gaan de volgende ochtend de oude ommuurde stad bezoeken op de fiets. Nu lekker de skottel aan en een wijntje drinken. We bestellen lekker brood voor de volgende ochtend bij de camping. Het voordeel van deze camping is dat we met 5 euro bijbetaling de volgende dag tot 17.00 uur kunnen blijven staan en met de warmte gaan we dan wat later op de dag weer vertrekken. De camping is te vinden in de camper contact app onder nummer 26669 https://www.campercontact.com/nl/frankrijk/occitanie/carcassonne/26669/camping-la-cite  Wij vonden het een heerlijke camping.

Dag 10

Vrijdag 5 mei 2023 pakken we in de ochtend na het ontbijtje de fietsen en gaan op de fiets naar Carcassonne. Het is nog een hele klim om aan de achterkant van het oude stadje te komen met de fiets. Maar na een mooie fietsroute is het ons gelukt. We rijden langs het riviertje het canal du midi met de fiets. De stad is geweldig mooi. Zo oud maar wel toeristisch. Droneopnames maken lukt niet allemaal verboden gebied. We lunchen in het oude stadje. We hebben er genoten. We fietsen terug naar de camping en rijden rond 15.00 uur de camping af om de Pyreneeën in te trekken want we willen immers toch naar Spanje. We rijden vandaag nog eens 180km om uiteindelijk na een hele mooie rit door de Pyreneeën voor de verandering op een vrije camperplaats uit te komen in het dorpje Les. Er staan nog een stuk of drie campers en we zetten ons neer naast het riviertje de Garonne We hebben een heerlijke rustige nacht in de bergen. We stonden op een camperplaats uit de Campercontact app onder nummer 67361https://www.campercontact.com/nl/spanje/catalonie/les/67361/parking-les

Dag 11

Zaterdag 6 mei 2023 we rijden na het ontbijt weer verder. Tanken onderweg de goedkope spaanse diesel en we rijden een schitterende route door de bergen van de Pyreneeën. Zo mooi. Opvallend veel meren staan bijna helemaal droog. Na een tocht van 170 km stoppen we bij een oude bekende. We hebben hier al vaker gestaan. Het is weer een gratis camperplaats maar nu met alle voorzieningen op een wijngaard in de omgeving van LLeida. het heet Vinya Els Vilars. Schitterende plek met vriendelijke eigenaren. Natuurlijk kopen we wat van die heerlijke wijn. De plaats is te vinden in de campercontact app onder nummer 55366 https://www.campercontact.com/nl/spanje/catalonie/arbeca/55366/vinya-els-vilars  Het is nog warm en de airco gaat weer even aan.

Dag 12-13-14-15-16-17

Zondag 7 mei 2023  tot en met zaterdag 13 mei 2023 We rijden rond 11.00 uur weg. We ontzorgen de camper en vullen hem weer af met water. We rijden een mooie route. Vanwege een afsluiting rijden we een stuk een mooie bergroute. We komen om 14.00 uur aan op de camping EL Eden in Peniscola een mooie camping vlak aan de zee. We rijden vandaag 175 km. Opvallend genoeg is het erg druk ook op de camping. We lopen de camping rond en kunnen nog uit een paar plekken kiezen. We kiezen een mooie hoekplek uit. Deze is ruim en heeft twee bomen zodat we nog wat extra schaduw hebben. Het is namelijk nog steeds warm. We boeken voor 3 dagen met de bedoeling steeds 3 dagen bij te boeken. Zo binden we ons niet en kunnen we gaan wanneer we willen. De receptioniste vond dit een goed idee. De camping is in de campercontact app te vinden onder nummer https://www.campercontact.com/nl/spanje/valencia/peniscola/24676/el-eden-de-peniscola

We genieten de komende dagen van de camping, de zee en fietsen wat af in de omgeving. Het stadje Peniscola vinden we erg leuk en authentiek. We bezoeken de markt, de oude vestig en maken fietstochten in de omgeving. Prikken regelmatig een vorkje in één van de vele leuke restaurantjes. Sommige plekken is het nog ouderwets goedkoop 2.50 een halve liter bier aan de haven.

Dag 18-19-20-21-22-23-24-25-26-27

Zaterdag 13 mei 2023 krijgt Marco de schrik van zijn leven als hij weer voor 3 dagen gaat bijboeken. Ze zeggen doodleuk dat je de camping af moet omdat ineens de camping vol is gereserveerd. Blijken dus de eigen Spanjaarden te zijn en wij kunnen voor 12 uur vertrekken. Wat een management daar zeg, zonde van de leuke plaats die we hadden en waar we nog wel even wilden blijven zo lekker dicht aan het strand. Maar we pakken in en gaan een stukje verderop naar camping El Cid. Wat verder van het strand af, maar een hele leuke gemoedelijke camping en deze kostte ons achteraf maar 13 euro per nacht inclusief de Electra. Hier blijven we weer hangen tot en met maandagochtend 22 mei 2023  De camping is te vinden in de campercontact app ondernummer https://www.campercontact.com/nl/spanje/valencia/peniscola/88452/camping-el-cid

We vinden nog steeds de omgeving heel leuk en we ontmoeten diverse gezellige nederlandse camperaars. We hebben het nog steeds goed naar onze zin op El Cid. We fietsen wat af tot en met Vinaros toe. Eigenlijk bevalt het ons wel zo wat langer op een plek blijven staan. We hebben nu alles bij elkaar 15 dagen blijven staan in dezelfde plaats. We gaan er zeker nog een keer terug komen-

Dag 28

Maandag 22 mei 2023. We rijden om kwart over negen de camping af. Wat hebben we het hier naar de zin gehad. We gaan verder omdat het weer niet helemaal stabiel wordt. We slaan eerst nog eens wat lekkere goedkope boodschappen in bij de Mercadona. Wat heerlijke vis, inktvis en natuurlijk wat goedkope sterke drank. We vinden de Mercadona veel fijner dan de Aldi hier ter plaatse. Het ziet er allemaal stukken beter uit en we vinden de prijzen ook vriendelijker. We rijden vandaag een rit van 375 km langs de kust en schieten voorbij Perpignan het binnenland in naar de wijnstreken van de Corbieres. We belanden bij ene vrije camperplaats in een piepklein dorpje. De camperplaats is niet heel bijzonder. Er staan een paar "vaste" bewoners maar allemaal zeer vriendelijke mensen. We koken lekker buiten en maken een kleine wandeling naar en rond het riviertje. De plaats ligt precies op de grens van de departementen Aude en Pyreneeën. Je hebt uitzicht op een klein stukje ruïne van het vroegere kasteel van Tautavel. Er is hier heel veel over de prehistorie te vinden. Deze camperplaats is te vinden in de campercontact app onder nummer Sitecode 21527 https://www.campercontact.com/nl/frankrijk/occitanie/tautavel/21527/parking

Dag 29/30/31

Dinsdag 23 mei 2023 We trekken weer verder en maken vandaag een tochtje van rond de 150 km en rijden naar de kust. We gaan naar camping La Plage bij Cape Agde en Marseillan plage. De camping heeft een wat smalle ingang en indraai mogelijkheden maar we vinden vrij vooraan een plaatsje voor onze camper. We zijn er al lekker vroeg rond 11.30 uur. Het is nog steeds geweldig weer. Niet te heet maar wel lekker om aan het strand te liggen. Dat doen we dan ook hier. De camping heeft een eigen strandopgang en ook de hond maar hier op het strand. Het is een leuke kleinschalige camping bij een echt vakantiegebiedje. We blijven hier nog een paar daagjes rondhangen en gaan deze kust eens bekijken op de fiets en ook het oude Cape Agde en het Canal du Midi. De camping waarop we verblijven is te vinden in de campercontact app onder site code 48331  https://www.campercontact.com/nl/frankrijk/occitanie/marseillan/48331/camping-la-plage

We fietsen wat af deze dagen en verblijven ook aan het heerlijke strand. In de avond een lekkere cocktail drinken en de laatste avond hier heerlijk uit eten. We bezoeken het oude Agde, de haven van Cape Agde en Le Grau du Agde en het Canal du Midi.

Dag 32

Vrijdag 26 mei 2023 vertrekken we toch langzaam op huis aan en we rijden rond 08.30 uur de camping af. We gaan via de 75 omhoog over Clermont Ferrand en natuurlijk de brug van Millau. We rijden vandaag 385 km. Onderweg begon ineens het olielampje te knipperen van de motor van de camper. Hij gaf ook aan dat er olie ververst moest worden. Na een belletje met onze eigen garage bleek dat de service interval niet gereset was en er geen olielekkage was en ook geen oliedrukverlies. Met een aantal handelingen die we via een link van Youtube doorkregen hebben we de motor kunnen resetten. Was toch even schrikken en eigenlijk voor niks. We belanden in het hele kleine oude plaatsje Souvigny. De route naar de camperplaats stuurde ons midden naar het piepkleine dorpje en we rijden ons bijna vast in de nauwe straatjes, maar via een hulplijn zijn we toch op de CP aangekomen die verplaatst bleek te zijn langs de doorgaande route. Deze hele leuke camperplaats bereiken rond 16.00 uur. Het is nog steeds heerlijk weer. We zetten de skottelbraai maar weer eens aan. Dit is de laatste keer want de brander geeft geen warmte meer. Het ding is op en we gooien hem weg. We kopen in Nederland wel een nieuw buiten kook apparaat. Deze camperplaats is te vinden in de campercontact app onder site code 95739 https://www.campercontact.com/nl/frankrijk/auvergne-rhone-alpes/souvigny/95739/rie-des-anciens-combattants-dafrque-du-nors

Dag 33

Zaterdag 27 mei 2023 we rijden tegen 08.00 uur weg in de richting van Parijs. We halen onderweg weer eens de lekkerste broodjes en ontbijten onderweg. Lekker met een broodje Qruiere kaas en chorizo. Hoezo gezond?  We willen nu eens ruim buiten Parijs om rijden vanwege de druktes en we rijden vandaag weer eens 350km en komen uit bij weer zo een leuke vrije camperplaats. Net wat kilometers ten zuiden van Soissons in het dorpje Longpont. We stoppen rond 14.00 uur en we hebben nog wat aan onze middag en avond. Het is etr nog steeds warm. We laten ook de drone weer eens vliegen en zien dat we eigenlijk op een schitterende plek staan. Helemaal zonder voorzieningen. Geen prullenbak of iets dergelijks, maar wat geeft het we zijn zelfvoorzienend en we nemen ons vuil en afval gewoon mee. De camperplaats is te vinden in de campercontact app onder nummer  26351 https://www.campercontact.com/nl/frankrijk/hauts-de-france/longpont/26351/aire-de-camping-car

Dag 34

Zondag 28 mei 2023 we rijden weer bijtijds weg en maken een rit van 370 km naar huis. We stoppen bij een Aldi in het dorpje Marle. We kwamen namelijk geen vers bakkertje tegen. De Aldi was open en halen daar verse broodjes en maken een ontbijtje. Vervolgens de reis naar huis met nog een tussen stop bij Nijvel komen we rond 14.00 uur thuis aan.

We hebben weer een schitterende reis gemaakt. De vijf weken zitten er op. Het is ons zeer goed bevallen om eerst een weekje met de kleinkindjes in Zuid Frankrijk te zijn en vervolgens door te trekken. We hebben leuke plaatsen gezien en wat ons ook heel goed is bevallen de twee weken Perniscola. Lekker uitrusten en lekker fietsen en wat doen als je er zin in hebt. We zijn lekker uitgerust zo na de heftige periode na het overlijden van de moeder van Bea. We hebben niet overdreven veel kilometers gemaakt. Lekker afgewisseld met het reizen en overnachten op vrije plaatsen. Het is gelukkig ook niet te warm geweest en we hebben een goede keuze gemaakt door niet door te trekken naar het snikhete Andalusië. Dat laten we voor een volgende keer Spanje wel.