VAKANTIE 2020 NEDERLAND EN FRANKRIJK

3 juli 2020 - Gorinchem, Nederland

Dinsdag 2 juni 2020 zijn we in alle vroegte weggereden.
De vakantie is begonnen. Eigenlijk zouden we al terug zijn van onze reis naar de Noordkaap maar vanwege het coronavirus hopen we deze in later stadium te doen.
Gisteren nog gewerkt en in de laatste uurtjes van mijn piket nog twee calamiteiten ivm Corona. Dus druk druk druk net voor ons vertrek.

Maar vandaag gaat het dan toch beginnen.  We beginnen in Noord Oost Groningen bij het  oude vestingstadje Bourtange.
Onderweg lekker bakkie gedaan en ontbeten.  Zodoende waren we om 11.00 uur al lekker op de natuurcamping Plathuis op loopafstand van het stadje Bourtange.

We nemen een heerlijke comfortplek. De vakantie begint goed. We hebben heerlijk warm weer en rusten lekker uit. In de avond natuurlijk de skottelbraai aan en blijven lang buiten zitten.

Woensdag 3 juni het zonnetje staat al vroeg op de camper te schijnen en ontbijten lekker buiten. Na de koffie gaan we met de hondjes lopend naar het opvallend leuke oude stadje Bourtange. Lekker rondgewandeld en voor het eerst weer op een terras gezeten en heerlijk geluncht.
Daarna weer terug naar de camper en laat in de middag, want het is nog warm, pakken we de e-bikes en rijden naar Vlagtwedde. Daar pakken we maar weer een terrasje en genieten van een heerlijke aardbeien  ijscoupe.  Terug naar de camper en in de avond weer buiten gegeten en natuurlijk geskotteld.  Het weer gaat omslaan en duikelt van 28 naar 14 graden. Ja ook dat is vakantie in Nederland. We ruimen alvast wat op en rijden de volgende dag weer verder.

Donderdag  4 juni rijden wij na het ontbijt en de koffie rond 11.00 uur weg. Het is fris en net als we wegrijden begint het wat te spetteren.  We rijden naar Giethoorn.  Ver in het verleden zijn we daar geweest en de Chinezen Japanners en Italianen  zijn er nu niet.
We zetten de camper neer op camperplaats Haamstede. We zien een man op een grasmaaier zitten en hij lijkt net op Sinterklaas.  We kiezen een plek direct aan het water met zicht op de schepen die langs varen. Sinterklaas maakt ons plekje nog even strak. We pakken onze rust en kijken wat films en tv. Prima Wi-Fi  hier. 16 ampere stroom op de paal. In de avond en de nacht regent het lekker.

Vrijdag 5 juni het weer is niet te best. Frisjes en af en toe een spat regen. Kacheltje lekker aan, douchen heerlijk in de camper en maken een overheerlijk ontbijtje.  We besluiten hier een paar dagen te blijven en brengen vandaag de dag door met lekker lezen en wat netflixen.  We besluiten morgen in de ochtend Giethoorn of te wel het Venetië van Nederland te bekijken. Vanavond wordt ons eten aan de camper bezorgd inclusief een lekker ijsje. Geweldig camperplaats is het hier. De campers rijden af en aan. Opvallend druk hier.

Zaterdag 6 juni. Het is droog en een zonnetje.  Alleen  de wind is aangetrokken  naar kracht 7. Daar kunnen onze elektrische fietsjes goed tegen. Na het ontbijt en de koffie, de fietsen opgeladen uit de garage.  Op naar Giethoorn.  Langs de kanaaltjes en bruggetjes niet fietsen te smal voor de anderhalve meter. Toch nog een Chinees waargenomen  die niet kon fietsen en "solly" riep. Ik riep nog terug bieltje bij? Lekker rustig is het en weinig toeristen.  De zaterdag verder doorgebracht  in de camper. We blijven hier nog een nachtje  en gaan morgen  verder richting Almere  haven.  Het betere weer komt er aan.

Zondag 7 juni. Het weer is nog knudde maar na de middag  wordt het droog. We gaan rond 12.00 uur vertrekken naar Almere haven.  We ontzorgen de camper en vullen hem weer helemaal af. Onderweg tanken we de flessen vol met LPG want het kacheltje snort af en toe er rustig op los. Ja dit is corona vakantie in Nederland.
Na een uurtje belanden we aan de haven van Almere.

Het is droog en een waterig zonnetje. We schrijven ons in en zoeken een plekje aan de haven. Nu goede plekken maar als het druk is is het redelijk smal. We zetten de neus richting het water en de bootjes en hebben leuk zicht richting Gooimeer.  We doen niet veel en hangen rond en in de camper. We lopen naar de haven waar een winkelcentrum is en een soort van boulevard.  Het doet best leuk aan zo op korte loopafstand van de camperplaats. Eten een Italiaans ijsje. We zien  een chinees restaurant en bekijken de reviews en die zijn zeer goed. We nemen een heerlijke combimaaltijd mee en het was zoveel dat we er twee dagen genoeg aan hebben. We dineren corona vrij  in de camper en de wijn die we uit noord Macedonië hadden meegenomen smaakt heerlijk. We kijken tv.  De weersverwachting ziet er goed uit voor morgen.

Maandag 8 juni we hebben fantastisch  weer. We doen wat boodschappen in het centrum en ploffen neer in de zon. De stoelen in de ligstand en de tent voor schaduw op voor de hondjes. Streamen lekker muziek en wie maakt ons wat. In de avond gaat de skottelbraai maar weer eens aan en maken we een nasi schotel.  Het blijft nog lang lekker en gaan pas laat naar binnen. De elektra was op aan de paal en we besluiten de camper eens uit te proberen op de accu.  We laten de stroomkabel  liggen voor het geval dat. In de avond lekker tv kijken en de blog bijwerken.

Dinsdag 9 juni. We staan nog steeds op de accu. Toilet legen en de hondjes uitlaten. Bea douchen in de camper en Marco langs het Gooimeer hardlopen. Daarna douchen en een ontbijtje.  Het weer is nu wat somber, maar in de middag komt de zon er weer bij. We blijven hier tot woensdag en dan naar Doorn voor de uitreiking van de speld van onze zoon.

Woensdag 10 juni . We ontzorgen ons en nemen direct vers water in en rijden rond 11.00 uur weg uit Almere haven. We hebben het leuk gehad hier. Er is zat te fietsen en te bekijken. Als we wegrijden, rijden we langs het Gooimeer en zien nog meer leuke stranden aan het meer. Rond 12.00 uur rijden we het kazerneterrein op van het Korps Mariniers en even later komt onze zoon. Strak in het pak om zijn zo fel begeerde en verdiende speld in ontvangst te nemen. Marco gaat mee naar de plechtigheid en de rest van de familie mag en kan het volgen via livestream. Dit ivm Corona. De grote bos bloemen die Roberto kreeg  gaat in de camper. Na de plechtigheid rijden we door naar Gulpen en belanden we op camping Osebos.

Een ware terrassencamping en zoeken een mooie plek bovenaan met fenomenaal uitzicht. De avond valt al gauw.

Donderdag 11 juni de ochtend begint bewolkt maar in de middag komt de zon er door en wordt het echt heet. We luieren lekker bij de camper en doen onze wasjes. Rond 15.00 uur stappen we op de e-bikes en gaan we naar Gulpen.  Leuke heuvels om te fietsen.  Blij dat we ondersteuning hebben. Gulpen is een alleraardigst stadje met leuke terrassen.  We drinken een lekker bakkie en een overheerlijke Limburgse vlaai. Heerlijk. We doen een boodschapje en rijden terug naar de camping. De wielrenners hebben moeite met bovenkomen en het leuke is dat Marco op zijn elektrische vouwfiets aanpikt  en de wielrenner  verbaasd laat omkijken. Terug op de camping een biertje en de varkenshazen gaan op de skottelbraai.  De avond valt.

Vrijdag 12 juni
Hebben we ons vermaakt bij de camper want het is weer heerlijk warm weer. Zeg maar gewoon heet. In de middag hebben we de fietsen weer gepakt en hebben we een rondje door het Limburgse land gemaakt en leuke dorpjes bekeken en kasteeltjes bezocht. Onderweg lekker kersen gekocht. Marco heeft in de avond gekookt, de frietjes en de snacks van de camping smaakten heerlijk.

Zaterdag 13 juni, weer heerlijk weer. Buiten ontbijten en vandaag staan de Amerikaanse oorlogsgraven in Margraten op het programma.  We maken weer een heerlijke fietstocht op de e-bikes en bezoeken het immens grote en zeer indrukwekkende  Amerikaans oorlogsmonument en de graven in Margraten.  Kippenvel, want wat zijn er veel Amerikanen  gesneuveld om ons landje te bevrijden.  Aan het einde van de dag drinken we een lekker borreltje op de camping bij het heerlijke restaurant met onze buurtjes.

Zondag 14 juni. Het is in de ochtend  bewolkt en in de middag wordt het wat zonniger, het is wel warm. We pakken weer de fiets voor een ritje. We gaan naar het dorpje Eijs en wat blijkt er is een helling met een stijgingspercentage van 16 % die Marco had uitgezocht.  Hier stopte toch de trapondersteuning. De weersverwachting voor de komende dagen zien er niet best uit en we zitten te denken om toch maar naar Zuid Frankrijk  te rijden in plaats naar het regenachtige en koude Zeeland wat de bedoeling was.
Zuid Frankrijk  en met name de Ardeche heeft goede weersverwachting  dus maandagochtend op pad naar het zuiden want de grenzen gaan open maandagochtend.

Maandag 15 juni . We staan vroeg op en rijden om 08.00 uur naar Gulpen en doen even goed boodschappen bij de Aldi. Want in Frankrijk is het mondkapjes om in de winkels. Rond 09.00 gaan we er vandoor. We rijden via België door Luxemburg  en tanken de camper vol met diesel voor 92 cent de liter. Nergens problemen aan de grenzen. We zijn niet de enige camper die naar het zuiden rijdt. We ontbijten in de Ardennen  en na het ontbijt tuffen we door. Via Luxemburg naar Metz en Nancy rijden we langs de Vogezen  binnendoor in de richting van Besancon.  We komen uit bij een werkelijk zeer mooie leuke en super goed verzorgde gratis  camperplaats in de Jura.  Het is gelegen achter het gemeentehuis en het is een gewilde plek want we zijn de tiende camper.  We installeren ons en Bea maakt heerlijke pizza uit de gasoven met salade. Een heerlijk wijntje erbij en zitten heerlijk bij de camper in het gras nog van de zon te genieten.

We kijken nog een filmpje en gaan bijtijds slapen. De volgende dag willen we de Ardeche bereiken. Het wordt erg warm de komende dagen.

Dinsdag 16 juni. Om 08.00 uur rijden we weg. We zijn de 2e camper die vertrekt. We zwaaien naar de burgemeester. De rit is mooi en doen allerlei leuke dorpjes aan. We ontbijten onderweg en tanken de camper nog eens af bij een supermarché.  Dat scheelt toch ruim met wat ze aan de normale pompen rekenen laat staan op de autoroute.  De rondweg rond Lyon loopt gesmeerd en we pakken het laatste stuk de autoroute du soleil.  Bij Montélimar gaan we er af en dan begint een heuse bergrit door de Ardeche.  De navigatie  wil ons de kleinste weggetjes opsturen, we rijden maar wat kilometers over de normale D wegen. We pakken geen  ongenummerde wegen want die zijn te smal en te stijl voor onze camper, of is onze camper te gróót  voor dit soort weggetjes. Maar onze zenuwen worden toch nog getest want het is hier stijl, bochtig en smal tegelijk. We rijden namelijk de Gorges van de Ardeche.  Wat een magnifieke vergezichten en wat kronkelt de rivier diep door de kloof. De Franse Grand Canyon.  We belanden na een tweetal mindere campings te hebben bezocht uiteindelijk op Yellow Village camping.  Een vijf sterren camping. Wat een luxe met allerlei zwembaden, fitness, jacuzzi en leuke strandjes aan de rivier de Ardèche.  We vinden een super grote plek aan het water met alle faciliteiten op de plaats zelf. Normaal is dit geen camping voor ons maar nu in het voorseizoen en geen kinderen en de rust gaat het goed. Dat tegen een voordelig Acsi tarief.

We maken een heerlijke couscous met merguez worstjes op de skottelbraai.  Het is nog lang lekker weer, maar daarna ineens code geel donder en bliksem. De luifel en spullen snel naar binnen. Het waaide even erg hard en in de verte onweer.

Woensdag 16 juni. We staan op met heerlijk weer, strak blauwe lucht en het wordt vandaag maar liefst 28 graden.  Marco gaat hardlopend de omgeving bekijken. Daarna douchen en ontbijten.  Na het ontbijt wat een latertje is geworden gaan we met de hondjes naar het strand en verblijven lekker aan het water. Rond koffie tijd in de middag terug bij de camper. Daarna gaan we de camping  eens rond. Het blijkt een bijna complete stad te zijn,  maar er zijn maar weinig gasten. We lopen langs de rivier en komen bij het tweede deel van de camping. Een waar zwembadfestijn met bruggen, glijbanen, bars, restaurant, sportschool,  jacuzzi, spa, noem maar op. We drinken een cappuccino en terug bij de camper  een klein wasje en daarna de zalm op de bbq met een wok schotel.  Het blijft heerlijk weer. De vooruitzichten worden alleen maar warmer.

Donderdag 17 juni. We ontbijten en stappen eens op de fiets. Na wat pogingen in de directe omgeving blijkt dat dit toch allemaal te stijl is. We pakken de drukke doorgaande  weg en fietsen naar Ruoms een alleraardigst plaatsje met een leuke winkelstraat  en allemaal  oude huisjes en een oude wijk. We kopen een leuke tas en een fles witte streekwijn en een noten likeur die gemengd moet worden door de wijn. Nadat we bergafwaarts weer snel bij de camper zijn pakken we de hondjes en gaan we naar het strand aan de rivier de Ardèche . We zetten de parasol op en plaatsen ons naast wat bomen zodat we schaduw hebben. De honden vermaken zich aan het water. We blijven een paar uurtjes. Daarna blijven we lekker bij de camper en maken de camper wat schoon en doen wat wasjes. In de avond proberen we de witte streek wijn lekker koud met de notenlikeur gemengd. Goddelijk.

Vrijdag 18 juni. In de ochtend  gaan we heerlijk zwemmen en bubbelen in de jacuzzi.  We hebben het hele zwembad voor ons zelf. Na het zwembad vermaken we ons bij de camper en houden we ons rustig. Het wordt steeds warmer. De temperatuur komt dik over de 30 graden. Wat een heerlijke ligstoelen hebben we toch.

Zaterdag 19 juni. We nemen het besluit om hier morgen te gaan vertrekken.  De weersverwachting  is dat het hier de komende dagen 34 graden gaat worden en dat vinden we te warm worden ondanks de airco. Hier in de kloof van de Ardeche blijft de warmte hangen. We gaan ons morgen verplaatsen naar het midden van Frankrijk  naar het Lac de Pareloup in de Ayveron in de midi Pyreneeën. Daar is het wat aangenamer met 28 graden. Het meer is schitterend  en de hoogte is daar 800 meter. Deze dag brengen we verder door bij de camper en gaan nog een paar uurtjes bij de rivier zitten met de hondjes die lekker kunnen zwemmen.  We ruimen later in de middag de boel op en delen de garage wat anders en efficiënter in.

Zondag 20 juni rijden we vroeg weg.
We rijden een route van slechts 350 kilometer maar dat we daar 8 uur over doen hadden we ook niet verwacht. Wat had ik weer een route uitgekozen. Rijden we richtig Mende en komen we een paar bordjes barre tegen. Ik weet nu wat dat betekent. Afgesloten, maar daar kwamen we na 75 km achter toen de weg ophield en er echt geen omleidingsroute was, behalve een paar karrensporen. Dus ook weer die 75 km terug slingeren en stijgen en dalen. We rijden een geweldig mooie route dwars door de Herault en de Cevennen. Prachtig door kloven en langs de mooiste rivieren. We bedonderen regelmatig de Google navigatie want de wegen waren te smal. Uiteindelijk zien we het Lac de Pareloup opdoemen en zetten we de camper op een waanzinnig mooie plek aan het water. De plek is wel 200m2 gróót en dus kiezen hoe we hem in de schaduw zetten. We vinden het gelijk geweldig en na het plaatsen gaan we heerlijk uit eten op de camping. Hamburgers van de lokale slager  met zelf gemaakte frieten en natuurlijk roquefort saus uit de omgeving.  Marco neemt een dubbele. Ook dubbele biertjes en wijntjes.

Maandag 21 juni tot en met vrijdag 25 juni verblijven we op deze waanzinnig mooie plek. We maken de nodige fietstochten in de omgeving en rond het meer. Drinken lekkere drankjes aan de terrasjes en vinden de kleinste Franse barretjes waar we heerlijk koffie drinken en croissants eten. Geen stadjes maar hele oude dorpjes waar de tijd heeft stilgestaan.  We komen hier onze dagen wel door. Wat een rust hier. De hondjes vermaken zich aan en in het water en we wandelen regelmatig.  Het is gelukkig hier slechts 28 graden en niet zo gek warm als de Ardeche met zijn 34 graden. Iedere avond heerlijk de skottelbraai aan. Marco heeft nog nooit zo veel gekookt. De camping waar we staan is echt top. Geweldig wandelen ook op de camping. De eigenaar plaatst de nodige speel objecten in het water die Marco natuurlijk moet uitproberen. Dat ging fout, de kabel brak, de vliegende schotel op zijn kop en niet meer goed te krijgen. De eigenaar blij is een middag bezig geweest om het goed te krijgen.

Vrijdag 25 juni gaan we na het nemen van een heerlijk stokbroodje weer met de Camper verder trekken. We willen maandagavond  weer thuis zijn. We rijden binnendoor naar Tain Hermitage aan de Cote du Rhône om daar nog wat te fietsen langs de Rhône. We rijden weer een hele mooie route. Eerst de A75 en vervolgens weer een geel/groene binnendoor route via Le Puy.  Geweldig weer. Het was weer hoog in de bergen en het weer sloeg ineens om. Het daalde met 15 graden en een giga hagelbui op ons dak. Gelukkig geen schade.  We komen in de loop van de middag aan op een hele leuke stadscamping.  De Lidl zit er naast. De camping ligt strak aan de Rhône en de mooie fietspaden liggen er naast.

Zaterdag 26 juni gaan we heerlijk fietsen. Ook hier is het weer warm. 32 graden maar behoorlijk wat wind. We fietsen Tain en Tournon in. Wat is het verrassend leuk hier. Oude stadjes en leuke markten. We drinken een bakkie en neuzen rond in de stadjes. Fietsen over de oude houten hangbrug over de Rhône. Jeetje wat leuk hier. Op een alleraardigst marktpleintje reserveren we ons restaurantje voor vanavond. Terug naar de hondjes die zich samen vermaken in de camper bij de airconditioning. In de avond gaan we eten. Heerlijk eend op het menu. De nodige wijntjes en biertjes erbij.  Moe en voldaan terug naar de camping.

Zondag 27 juni rijden we weer weg vanuit de leuke stadscamping.  We rijden tot aan Lyon  langs de Rhône over de N7. Wat een druiven staan hier zeg. Hier worden de nodige Cotes du Rhône wijntjes gebotteld. We vervolgen onze route binnendoor richtig Epinal.  Daar vinden we een leuke wild camperplaats.  We zitten in de middag nog even buiten en daarna begint het te regenen.

Maandag 28 juni om 06.00 uur is het bakkertje al open en halen we een stokbroodje. We rijden naar huis toe. Natuurlijk tanken we de camper zoals een zuinige Nederlander nog even vol in Luxemburg. Het regent regelmatig en ook af en toe een zonnetje. Om 15.00 uur rijden we de Camper de tuin in. Het zit er weer op.

Verrassend was het. Plannen we een vakantie in Nederland, gaan we toch ineens naar het zuiden. We hebben vier weken genoten van onze nieuwe camper en van elkaar en de hondjes. De Ardèche was mooi maar ook midden Frankrijk is ons bevallen.

Nu eens wat langer op campings gestaan. Dat is ons ook goed bevallen omdat we er dagelijks even op uit trokken met de super e-bikes. Ssssssstttt niet verder vertellen. Ruim 30km per uur zonder te trappen.

Op naar onze volgende vakantie. Maar ook de weekenden tussendoor.

1. Arie:
    4 juli 2020
    Wat een mooi en informatief reisverhaal én met prachtige foto's. Inspiratie voor ons!
  2. Marco en Bea:
    4 juli 2020
    Leuk om te horen. We vinden het ook leuk om te doen. September hopelijk naar de Noordkaap al dan niet via Zweden.
  3. Laura:
    5 juli 2020
    Hardstikke mooie tocht, Bourtagne hebben wij ook bezocht dit jaar en ook Camperplaats Haamstede in Giethoorn, Ardèche waren we vorig jaar. Wat mooi dat jullie met de Camper de ceremonie van jullie Zoon bij konden wonen.
    Leuk geschreven en mooie foto's 👍
  4. FritsEllen:
    10 juli 2020
    Leuk geschreven. Het is een mooi verhaal geworden over een heerlijke ontspannen vakantie.