Mei juni 2022 vijf weken SPANJE EN PORTUGAL

19 juni 2022 - Gorinchem, Nederland

Het is eindelijk zover. Na een zeer hectische week met piket tijdens de dubbele moord in Geldermalsen van een moeder en een zoontje, waarbij Marco als Officier van Dienst Bevolkingszorg veel mee van doen heeft gehad vertrekken we maandag 16 mei 2022 voor onze vijf weekse voorjaarsreis naar Spanje en Portugal.

Dag 1 maandag 16 mei 2022:

Zoals gewoonlijk de eerste klap maken wat betreft km´s. We vertrekken in alle vroegte om 04.00 uur. We rijden weg met de afgevulde camper en willen een stuk in Frankrijk vandaag eindigen. Het is heerlijk reisweer. De reis verloopt vlotjes en de bedoeling is geen tol te rijden. Natuurlijk stuurt de navigatie ons wat verkeerd rond Parijs. Lijkt wel of we de binnenste ring rijden en rond de ochtend spits daar rijden is geen pretje. We staan ongeveer anderhalf uur in de file. We wisten niet dat er zoveel scooters waren rond Parijs. Kris kras langs je heen. Dat er geen ongelukken gebeurd zijn. Maar enfin we komen er zonder kleerscheuren vanaf en rijden rustig door.  We stoppen vroeg in de middag onder Orleans aan de D15 op een gratis camperplaats aan een heel leuk meertje in het plaatsje Jouy le Potier. We hebben er dan 600 km op zitten.

Deze camperplaats is te vinden in de Camper Contact app onder nummer 88900 https://www.campercontact.com/nl/frankrijk/centre/jouy-le-potier/88900/parking-jouy-le-potier

We staan er met nog een paar campers en het is er goed toeven.

Dag 2 dinsdag 17 mei 2022:

We vertrekken weer rond een uur of 08.00 en gaan in de richting van Bordeaux. We ontzorgen ons. Hier goede loosmogelijkheden. Ook deze dag verloopt prima. We hebben een camperplaats op het oog bij een wijndomein net boven Bordeaux. Het is er gratis maar er wordt wel van je verwacht dat je er wat flesjes wijn scoort.  We rijden weer een schitterende route deels door de Limousine en stoppen weer bijtijds in de middag. Het is nog steeds erg warm. De camperplaats van het wijndomein is redelijk makkelijk te vinden. We komen uit in het stadje Cubnezais en bereiken de camperplaats via een prachtige oprijlaan. Het is het chateau Bertinerie en het is een mooi landgoed. We installeren ons aan de linkerzijde op een heerlijke vrije plek met uitzicht op de verschillende druivenvelden. Stroom kunnen we hier gewoon pakken. Water is ook aanwezig. Zoals gezegd kopen we wat wijn. Een proeverij was niet mogelijk. We genieten nog lang van de mooie plek.

Deze camperplaats is te vinden in de Camper Contact app onder nummer 25185 https://www.campercontact.com/nl/frankrijk/nouvelle-aquitaine/cubnezais/25185/chateau-bertinerie

Dag 3 woensdag 18 mei 2022:

Na een hele leuke uitleg van één van de druivenverzorgers of welke soorten hier allemaal staan en na een heerlijk ontbijtje rijden we verder. We komen langs Bordeaux en ook daar natuurlijk files. Niet zoals Parijs maar behoorlijke oponthoud. Ma na Bordeaux nemen we een keer een stukje tol tot over de Spaanse grens bij San Sebastian. We rijden nog een stukje verder en gaan de Rioja streek bezoeken. We rijden door naar een camping bij het stadje Haro zich het hart van de Rioja streek noemende. Het is bloedheet en de weersverwachting wordt nog erger, want tegen het weekeinde worden temperaturen van rond de 45 graden verwacht richting Madrid. Maar nu 40 graden is ook warm. We bereiken de camping met de gelijknamige naam de Haro Cat.2  We schrijven ons in en zoeken een plaatsje. We betalen hier all in 22 euro per nacht met Acsi tarief. De camping ziet er leuk uit, mooie plaatsen, maar het zwembad wordt gerenoveerd met deze temperatuur. We zetten de camper neer, luifel uit en een extra zonnescherm er aan vast. Is wel nodig. We hangen vandaag lekker rond de camper.

De camping is te vinden in de Camper Contact app onder nummer 57904 https://www.campercontact.com/nl/spanje/la-rioja/haro/57904/de-haro-cat2

Dag 4 donderdag 19 mei 2022:

We staan nog op de camping. Het is warm maar we gaan toch een wandeling maken naar het stadje Haro. Is goed te doen vanaf de camping en Luna gaat in de hondenwandelwagen. Anders te heet aan haar pootjes op de straat steentjes. Haro is een alleraardigst klein plaatsje met leuke pleintjes en natuurlijk alles in het teken van de Rioja wijn. We slaan hier en daar wat flesjes in en zetten ons neer op 1 van de terrasjes waar we een lekker lunch nemen. Tegen de middag wandelen we weer terug naar de camping waar het nog lang warm blijft. W willen de volgende dag weer verder trekken richting Portugal.

Dag 5 vrijdag 20 mei 2022:

We verlaten de camping in Haro en gaan zuidelijker trekken in de richting van Portugal. We zien wel hoever we komen. We rijden lekker binnendoor.  We rijden weer hele mooie routes maar ook soms saaie stukken met zonnebloemen. We belanden uiteindelijk in de middag op een geweldig mooie gratis camperplaats op de grens van Zuid Spanje en Portugal. We staan bij een klein stadje met een burcht. We staan aan een riviertje met een mooie stroomversnelling. We zetten de achterzijde van de camper over het muurtje, stelpoten uit, handrem aan en blokken achter de wielen. We pakken het enige boompje met schaduw en lopen niet het risico dat bij drukte iemand vlak naast je komt te staan. Het plaatsje waar we staan heet Puebla de Sanabria en we kijken uit op het fort met de mooie naam Castillo de los Condes de Benavente. Het riviertje heet de Rio Tera. Toen we aankwamen stonden we met vier campers, maar het is vrijdag en de plaats zwelt aan met een stuk of 20 campers. Gelukkig nog niet overvol en er hangt een gemoedelijke sfeer. Luna gaat even lekker zwemmen in de rivier en Marco maakt een paar prachtige droneopnames. Heerlijk zo vrij staan. Zaterdag rijden we de grens van Portugal over.

De camperplaats is te vinden in de Camper Contact app onder nummer 62493 https://www.campercontact.com/nl/spanje/castilie-en-leon/puebla-de-sanabria/62493/parking-puebla-de-sanabria

Dag 6 zaterdag 21 mei 2022:

We vertrekken weer van de hele mooie camperplaats zonder voorzieningen en rijden een prachtige route met allerlei kleine weggetjes en we komen in Portugal uit. We gaan de Douro riveier een stuk volgen. We hadden gelezen dat het een van de mooiste routes zou zijn van Europa. We vonden de vallei en de rivier wat tegenvallen, misschien omdat het nu zwaar bewolkt weer is maar met een lekkere temperatuur.  De rivier is op zich prachtig met links en rechts allemaal wijnvelden tegen de bergen op, maatr zoals gezegd hadden wij er meer van verwacht. We besluiten dan ook om halverwege de stroomafwaarts richting Porto links af te slaan om een Camperplaats op te zoeken bij een wijnboer annex olijfolieboer. We komen uit in het dorpje Barcos Tabuaco bij de wijnboer Quinta da Padrela. Het ziet er allemaal leuk uit maar de ondergrond is wat stoffig en hortdroog. Toen we aankwamen werden we door de eigenaar verwelkomd. Hij nodigde ons uit om later in de middag mee te doen aan de wijn en olie proeverij. Natuurlijk daar lusten we wel pap van. Jammer de quinta vakantiewoning is verhuurd dus we kunnen het zwembad niet gebruiken. Laat in de middag krijgen we met nog een duits echtpaar een rondleiding over de quinta en Pedro legt ons alles uit over de olijven en de druiven en wat er allemaal bij momt kijken. Dan het leukste deel. We komen in de wijnkelder en krijgen een proeverij van de lekkerste wijnen en als laatste een overheerlijke 30 jaar oude port. Tussendoor broos met allerlei soorten olijfolie. Pedro had door dat Marco de wijn na het proeven niet uitspuugde maar alles opdronk dus de glazen gingen goed vol. Na deze leuke ervaring en na het kopen van wat wijn gingen we makkelijk naar de camper. Het begon die avond te regenen met de nodige rode sahara stof. Wat zag de camper eruit zeg. De volgende ochtend verlaten we de gratis camperplek weer en zeggen Pedro gedag en zetten de twee glazen terug. De fles is leeg want de rose ging op bij de spaghetti die avond.

De camperplaats is te vinden in De Camper Contact app onder nummer 51841https://www.campercontact.com/nl/portugal/viseu/barcos-tabuaco/51841/quinta-da-padrela

Dag 7 t/m 14  van zondag 22 mei tot en met zondag 29 mei 2022:

We vertrekken weer en rijden nog een stukje de Douro af in de richting van Porto. Het weer is zowaar slecht. 13 graden regen en soms mist en ook de komende dagen is de omgeving van Porto nou niet het weer wat we dachten te krijgen. We besluiten maar door te rijden in Zuidelijke richting in de richting van Lissabon. Daar hadden we een camping op het oog wat ons wat leek. Het ligt in het plaatsje Porto Covo aan de zogenaamde zilverkust ten zuiden van Lissabon. We hebben vandaag een lange route, het regent bijna heel de dag, maar in Porto Covo schijnt de zon.

We belanden op de camping en we zien direct dat het een super verzorgde camping is. We nemen een de luxe plaats en blijven hier minimaal een week staan. We staan op nog geen 50 meter van het zwembad en onze buren zijn een Nederlands jong stel met een tent.

Deze hele week blijven we in Porto Covo. Iedere dag ondernemen we wel iets. Het stadje is super gezellig en de strandjes langs de kust zijn prachtig. We genieten. Halen iedere ochtend verse broodjes in het stadje gaan regelmatig lunchen en een bakkie doen en in de avond uit eten. Veel winkeltjes zijn er niet maar het is er super gezellig. Dat is ook de reden dat we een ruime week blijven op deze hele leuke camping.

We stonden op een camping die ook te vinden is in de Camper Contact app onder nummer 74547  https://www.campercontact.com/nl/portugal/district-setubal/porto-covo-sines/74547/parque-de-campismo-costa-do-vizir

Dag 14 zondag 29 mei 2022:

We trekken weer wat verder en we maken een hele mooie tocht langs de kust en rijden naar de Algarve. Daar zijn we al vaker geweest maar nog nooit in het toeristische  Albufeira. We gaan het meemaken. We komen die dag aan op de gelijknamige camping Albufeira. De camping kost geen drol. We rekenen 12 euro af  per nacht. We zoeken een leuk plekje uit. De camping trekt door zijn lage prijs ook wat zwerverachtige types aan. We stappen in de middag op de fiets om Albufeira te bezoeken. Het is een aardig oud stadje maar lelijk geworden vanwege de vele restaurantjes en toeristenwinkels. We brengen er de middag door, drinken wat eten een ijsje en fietsen tegen het einde van de dag dag weer terug naar de camping. Voor ons geen plaats om een extra dagje door te brengen.  We stonden op de camping die in de Camper Contact app te vinden is onder nummer 63055 https://www.campercontact.com/nl/portugal/faro/albufeira/63055/camping-albufeira .

Dag 15 maandag 30 mei 2022:

We gaan verder, we wilden nog aan de Algarve blijven maar besloten toch om Spanje in te rijden. We ontzorgen en verzorgen de camper en na het ontbijt rijden we rustig de kust langs in de richting van het Noorden.  We rijden naar een oude bekende van ons. We hadden daar eerder een wat slechte ervaring in het weekeinde met de drukke Spanjaarden, maar het is nu maandag en nog vroeg in het seizoen. We gaan naar het oude plaatsje El Puerto de Santa Maria naar een camping Playa Las Dunas. Het is een leuke camping direct tegenover een geweldig groot strand met vele palmbomen en aan de overzijde van de baai ligt de oudste stad van Europa dat we willen gaan bezoeken. We komen na een rit van ruim 4 uur en 300 km aan op de camping. De poort kunnen we niet door, maar er is een zij ingang. Normaal wordt er een plek voor je aangewezen, maar we krijgen het voor elkaar om zelf een mooie plek te kiezen op een hoek en een mooie plantentuin voor ons. We nestelen ons op de nu erg rustige camping. Het is nog steeds erg warm. Hier houden we het wel een paar dagen uit. We gaan in de middag naar het strand. Wat een rust aan het strand.  We stonden op camping Playa Las Dunas en deze is in de Camper Contact te vinden onder nummer 48789 https://www.campercontact.com/nl/spanje/cadiz/el-puerto-de-santa-maria/48789/camping-playa-las-dunas-de-san-anton

Dag 16 dinsdag 31 mei 2022:

We gaan na een ontbijtje vroeg naar Cadiz. We wilden eerst met de boot overvaren, maar deze heeft zoals meestal weer pech en vaart niet. Optie bus wordt aangedragen, maar daar mag de hond niet in. Ook niet met een muilkorfje. Dan nog één optie de trein. Zo gezegd zo gedaan. We nemen de fietsen naar het station en kopen voor een paar euro de treintickets. Leuk om weer eens in een trein te zitten en dat in Spanje. We worden aan het eindstation midden in het centrum van Cadiz gedropt. Het is al vroeg warm en op het grote plein tegen over het oude stadhuis/paleis gaan we eerst eens uitgebreid aan de koffie met wat lekkers. We slenteren de hele dag door Cadiz. Het is een mooie stad, zeer mooie parken en oude pleinen en gebouwen. We doen ons avondeten in Cadiz. Nemen een dagmenu met de lekkerste gegrilde sepia's en andere lekkernijen en met volle buikjes terug naar de trein en naar de fietsen. In de avond zijn we erg moe maar ook weer voldaan van de mooie dag in Cadiz.

Dag 17 woensdag 1 juni 2022:

We doen deze dag niets dan een middagje strand, tappas en cocktails aan de bar en luieren bij de camper en nog even Puerto de Santa Maria in met de fiets. Marco maakt nog wat mooie droneopnames aan het strand en bij de camping. De volgende trekken we weer verder naar het noorden.

Dag 18 donderdag 2 juni 2022:

We trekken verder langs de kust en rijden via de kustweg langs en door Marbella, Fuengirola, Benalmaldena, Malaga in een lange rit van 500km naar een geweldig mooie camperplaats genaamd Playa Percheles in de buurt van Mazarron. Het laatste stuk is heel veel kassenbouw en alle groentes voor heel Europa worden hier onder het plastic gekweekt. Het ziet er niet uit, wat een vervuild gezicht, maar eenmaal op de camperplaats zie je er helemaal niets meer van en staan we op een wezenlijk mooie oase aan een strand met rotsen en palmbomen. We vinden een heel leuk plekje. We dachten een grote camper te hebben maar de Duitsers naast ons stelen de show. Hun Smartje komt achter uit hun grote concorde rollen. We blijven hier twee nachten helemaal zelfvoorzienend staan. We hebben alles aan boord en hebben geen elektra nodig. Wat mooi is het hier. We genieten nog van de middag en de avond. Wat mooi hier met de ondergaande zon en zo direct aan de zee. De skottel gaat lekker aan.  https://www.google.nl/maps/place/Playa+de+Percheles/@37.5333328,-1.3833333,15z/data=!3m1!4b1!4m5!3m4!1s0xd64bb42e0bde88f:0x3bac156f6d7dbc92!8m2!3d37.5333333!4d-1.3833333

Dag 19 vrijdag 3 juni 2022:

We staan nog lekker op de Playa Percheles. Om half negen getoeter uit een autootje. Komt er een Spaans bakkertje de lekkerste stokbrood en broodjes aan de camper verkopen. Wat is het camper leven  toch mooi. We blijven lekker de hele dag aan het strand met de hond op nog 25 meter van de camper.

Dag 20 zaterdag 4 juni 2022:

We gaan de mooie camperplaats weer verlaten. We stonden er met een stuk of 10 campers, maar hoorden dat het in het hoog seizoen er wel eens 200 zijn ;) . Wat erg, maar we hebben het erg leuk gehad. We kunnen zelfs de camper legen hier en toilet spoelen en dan weer verder, maar eerst het bakkertje afwachten en slaan super lekker lemon cheesecake en broodjes in voor onderweg.  We rijden een stukje noordelijker maar gaan eens in het binnenland kijken. We maken een ritje van ruim 2 uur naar het dorpje Sax. Een mooie route. We gaan naar een camping genaamd de vrienden van Campo Alegre. Wat een rust hier. Het stadje niet zo veel bijzonders, wel een hele oude burcht. De camping ligt verscholen tussen de duizenden oude olijfbomen. We melden ons en worden supervriendelijk ontvangen door de nieuwe eigenaren. Een Franse man en een Engelse vrouw die een waar Spaans paradijsje hebben. We kiezen een van de vele vrije plaatsen uit. Drinken wat en genieten van het heerlijke zwembad. Wat een rust hier en lekker relaxt. Hier blijven we nog een extra nachtje hangen.  We staan op een camping die in de Camper Contact app staat vermeld onder nummer 50507  https://www.campercontact.com/nl/spanje/valencia/sax/50507/asociacion-amigos-de-acampada-campo-alegre

Dag 21 zondag 5 juni 2022:

We blijven nog een dagje op deze rustige camping. Lekker aan het zwembad. De ijsjes en de wijn op het terrasje kosten niets. Je kan zelf alles pakken en afrekenen bij vertrek. De fles wijn gaat mee naar de camper voor het avond eten. We bestellen nog wat brood voor de volgende ochtend want maandag trekken we weer wat verder. We hebben genoten op deze camping. Niet veel te doen in de omgeving, te warm om de fiets, maar lekker lay back. Ook nog mooie drone foto's en deze ook nog naar de camping eigenaar gestuurd die er erg blij mee was.

Dag 22 maandag 6 juni 2022:

We rekenen af bij de camping en moeten voor 2 nachten met stroom, een fles wijn, 4 cornetto's een cola en een bier, een stokbrood slechts 44 euro afrekenen. Nee geen fout, het binnenland van Spanje is echt zo. Afrekenen via een tikkie. We ontzorgen de camper en gaan weer op pad. Het is al voor ons doen laat om te vertrekken. We maken weer een mooie rit van 325 km en 4 1/2 uur naar een camping ten zuiden van Tarragona. We stoppen bij camping Miramar. Een mooie groene camping direct aan een prachtig zand strand. Omdat het zo groen en begroeid is ook moeit om op een mooi plekje te komen door zijn laag hangende takken, maar we hebben altijd een snoeischaar mee.  We wandelen aan het einde van de middag lekker met de hond aan het strand. We genieten op deze camping en hebben gelukkig wat schaduw, want het is al heel de vakantie warm.  Deze camping is te vinden onder nummer 58703 https://www.campercontact.com/nl/spanje/catalonie/mont-roig-del-camp/58703/camping-miramar

Dag 23 dinsdag 7 juni 2022:

Wat doen we, we luieren lekker bij de camper en aan het strand. Het is echt een leuke Spaanse camping. In de middag bij de Spaanse oma's de tv lekker hard aan om naar spel programma's te kijken. We doen gelukkig wat anders.

Dag 24 woensdag 8 juni 2022:

We besluiten een fietstocht te maken en romantisch te gaan ontbijten aan het water in Miami Platja. We vertrekken wat laat met de hond op de rug in de rugzak, maar hebben een hele leuke fiets tocht direct langs de middellandse zee. Wat een uitzichten en prachtige baaitjes zeg. Het ontbijt wordt een beetje een lunch bij een leuk restaurantje aan het strand. Verse sapjes, toast en nog meer lekkers. Later in de middag weer terug op de camping en nog effe naar het strand.

Dag 25, 26, 27, 28 donderdag 9 t/m zondag 12 juni 2022:

We verlaten camping Miramar weer en gaan naar Blanes. Wat the f.ck Blanes, maar we hebben daar afgesproken met de nicht van Bea om een paar dagen bij hun op de camping te staan. Na een rit van ongeveer 200km en bijna 3 uur komen we rond 13.00 uur aan op de camping El Pinar. Zo waar ziet Blanes er nu rustig en gezellig uit. De camping had Andre een plekje voor ons gereserveerd naast hun caravan. Het is een super comfortplaats, lekker ruim en zeezicht. Hier blijven we zeker enkele dagen hangen. We genieten op de camping, het strand, het stadje Blanes en van elkaar. We eten iedere dag met elkaar van gegrilde zalm en gamba's en lekker frietjes salades en de lekkere zelf gemaakt Sangria van Andre. We zien max verstappen winnen. Bea gaat met Sonja naar de markt in Blanes. We hebben een leuke tijd met elkaar gehad en op maandag 13 juni vertrekken we weer richting Frankrijk. Sonja en Andre blijven nog een paar weken. De camping is te vinden onder nummer 41937 https://www.campercontact.com/nl/spanje/catalonie/blanes/41937/camping-el-pinar

Dag 29 maandag 13 juni 2022:

We rijden na het ontbijt rond 10.15 uur weg voor een ritje van 112 km en 2 uur rijden. We tanken nog effe vol met Spaanse diesel  en op naar Frankrijk. We gaan naar de kust naar Camping Le Soleil in Argeles sur Mer. Nou de zon is er nog steeds en het is nog steeds warm. We komen aan zoeken een mooie ruime schaduwplek op de camping. Wat een leuk park is dit zich. Keurig verzorgd, winkeltjes, super markt, barretjes, afhaal, leuke straatjes en een prachtig zwembad met watervallen en rotsen. Alleen je moet een ballenknijper aan in het zwembad. In de zomer zal het een megadrukte zijn, maar we hebben de plekjes voor het uitkiezen. De camping is te vinden in camper contact onder nummer 59655 https://www.campercontact.com/nl/frankrijk/occitanie/argeles-sur-mer/59655/camping-le-soleil

Dag 30 dinsdag 14 juni 2022:

We gaan het oude Argeles sur Mer op de fiets verkennen. Wat een verrassend leuk oud stadje is dit zeg. We ploffen in de schaduw neer voor een lekker biertje op een terrasje en vinden een hele mooie traiteur die in de reviews goed bekend stond. We nemen er de Paella van mee. Wat ziet die er lekker uit. Dan eten we de paella en de extra vis in de avond lekker op bij de camper. Doe maar anderhalve kg. Op de terugweg naar de camping rijden we ook nog langs het strand en de boulevard van het nieuwe Argeles. Het is hier prachtig fietsen. In de middag ploffen we bij het leuke zwembad en zwemmen we onze baantjes. Dit is zeker een camping voor het voor en naseizoen om nog eens te bezoeken. Lekker relaxt nu en natuurlijk ook weer spotgoedkoop met de ACSI.

Dag 31 woensdag 15 juni 2022:

We gaan weer verder want willen een beetje in het weekeinde weer thuis zijn. Wat gaat de tijd toch snel. We ontzorgen ons op de parkeerplaats voor de camping waar ook een camperplaats is. Je zal er maar staan met 40 graden hitte op het beton, terwijl je voor een paar centen meer staat op de prachtige camping. We gaan een stukje verder noordelijk rijden. We besluiten om eens de 75 naar het noorden te nemen in plaats van de autoroute du soleil over Lyon. We hadden een leuke camperplaats gezien bij een heel leuk oud klein vesting stadje. De rit er naar toe is maar 184 km en we doen er 4 uur over met een leuke stop onderweg. We ontbijten bij een superleuk klein dorpje onder een kasteeltje. We halen onderweg een heerlijk stokbroodje en rijden door naar de camperplaats. Net voor de camperplaats worden we via de navigatie door een piepklein dorpje heen gestuurd en de spiegels hoeven net niet ingeklapt te worden/ Gelukkig geen tegenliggers. We komen aan bij de camperplaats. Betalen 9 euro en de slagboom gaat open. Een kind doet de was. We hebben vandaag 184km gereden en deden daar 3 uur en 3 kwartier over. We nemen een schaduwrijke plaats want het is nog steeds loeiheet. We staan op https://www.campercontact.com/nl/frankrijk/occitanie/sainte-eulalie-de-cernon/62087/aire-de-camping-car-sainte-eulalie-de-cernon In de avond gaan we het leuke oude stadje bekijken en drinken een biertje en een wijntje bij het leuke cafetje op het pleintje. Het bleef lang gezellig en ook nog warm. Nadat we de volgende ochtend nog wat drone opnames hebben gemaakt vertrekken we weer verder naar het noorden.

Dag 32  donderdag16 juni 2022:

We rijden verder. We nemen een keertje niet de brug bij Millau maar rijden er onder langs en rijden gedeeltelijk langs de Tarn. Een hele leuke route is dit. We stoppen weer regelmatig. We doen over de route van 245 km  5 uur en een kwartier. Lekker rustig aan en we stoppen bij een camping in de buurt van de stad Vichy. De camping is genaamd Cross st. Martin en ligt aan de rivier en heeft een klein zwembad. De camping is te vinden in de Camper Contact app onder nummer 55087 https://www.campercontact.com/nl/frankrijk/auvergne-rhone-alpes/abrest/55087/camping-de-la-croix-st-martin

Het is een leuke camping maar ligt niet direct aan de rivier.

Dag 33 vrijdag 17 juni 2022:

We pakken de fietsen en rijden een hele leuke fietstocht langs de Allier naar de stad Vichy. Het is prachtig langs de rivier en nog steeds bloedje heet. De stad is verrassend leuk. We slenteren wat door de stad en pakken een terrasje. We kijken nog naar Vichy producten maar die zijn even duur als in Nederland. Onderweg pakken we op de terugweg nog effe de Lidl mee en snel naar het zwembad. Het is echt een verrassende leuke stad die zeker nog een bezoekje waard is.

Dag 34 zaterdag 18 juni 2022:

Het gaat er tocht echt van komen dat we richting huis gaan rijden. We rijden vroeg weg. Het is 07.00 uur en we rijden 5 uur en een kwartier over 213 km om uiteindelijk bij een leuke camping uit te komen in het plaatsje Vermenton  onder Auxerre bij de Chablis streek. De camping is een super mooi gelegen municipal camping en zeer verzorgd. Het ligt direct aan een riviertje met leuke rivierstrandjes. Die hebben we nog echt nodig want de thermometer tikt de 42 graden aan. We zetten de camper op een schaduwrijke plaats neer en gaan snel met Luna naar het water. We zwemmen in de rivier. Heerlijk koel maar ook wel weer druk met locals op de zaterdag. In de avond nog maar eens de skottel aan en natuurlijk draait zoals heel de week al de airco op volle toeren. De camping waar we staan heet Coullemieres en is in de camper contact te vinden onder nummer 71785 https://www.campercontact.com/nl/frankrijk/bourgogne-franche-comte/vermenton/71785/camping-les-coullemieres  Echt verrassend en slechts 14 euro . Een aanrader.

Dag 35 zondag 19 juni 2022:

Het is de laatste reisdag en we zijn weer thuis. Het is nog een aardig stukje rijden. 520km en we doen er 7 1/2 uur over. Ook nu stoppen we weer veel. Doen nog een boodschapje onderweg voor onze thuiskomst. We hebben weer een schitterende tocht achter de rug. Veel km's gemaakt en toch ook vaker enkele dagen op een camping gestaan. Geeft toch wat meer rust in plaats van iedere dag door te trekken. We hebben genoten en de vakantie zit erop. We denken alvast aan onze najaarsvakantie naar Noorwegen in september.