Najaarsvakantie 2020 Frankrijk en Italië

29 september 2020 - Gorinchem, Nederland

Maandag 24 augustus 2020 het is zover.
De piketweek zit erop en we rijden in alle vroegte weg.
De planning is een vijfweekse reis naar Frankrijk, Westkust Spanje, de picos de Europa en vervolgens nog door naar Portugal.
Op dit moment zijn er een klein aantal gebieden op een oranje advies gezet door Nederland en gaan wij die niet bezoeken.

[ ] De eerste dag rijden we naar het plaatsje St. Dy aan de Loire. We rijden eerst de snelweg om vervolgens de tolroute naar Parijs te omzeilen. Vanuit België rijden we via Mons Frankrijk binnen en volgen de N2 tot Parijs. Net voor Parijs schieten we de snelweg weer op en zien de eifeltoren in de verte liggen. Na Parijs rijden we weer mooie binnenwegen de N20 en de D2020. We komen in de middag uit bij de mooie camperplaats aan de Loire. We staan hier geheel zelfvoorzienend met nog een paar andere campers strak aan het water van de Loire. We genieten de middag aan het water en van de zon.

[ ] Dinsdag 25 augustus 2020
We hebben het kasteel van Chambord op het programma staan vanmorgen. We laten de camper niet staan en rijden met de camper het terrein van het kasteel op. Wat een prachtig mooi en gróót kasteel is dit zeg. We gaan niet naar binnen want het is druk en dat met de coronamaatregelen zien we niet zo zitten. We genieten rond het kasteel en doen in de tuin een bakkie. Vervolgens rijden we in de middag verder en scoren nog wat brocante. We rijden de prachtige Loire verder af via de D952 en stoppen bij de camping van Amboise. De camping ligt geweldig mooi op een eilandje midden in de Loire met uitzicht op Amboise. We wandelen die middag met de honden.

[ ] Woensdag 26 augustus 2020
Het is prachtig fietsweer. We pakken de fietsen en bezoeken de stad Amboise met zijn kasteel in het centrum. We lunchen in het centrum en fietsen een prachtige tocht over de vrijliggende fietspaden langs de Loire.

[ ] Donderdag 27 augustus 2020
De bedoeling is om via de Atlantische kust af te zakken naar Baskenland, totdat we horen dat het Nederlandse reisadvies voor heel Spanje op oranje gaat. Dus we besluiten ons reisdoel aan te passen en gaan de problemen niet opzoeken. Ook de werkgever gaat moeilijk doen als we oranje gebied bewust opzoeken. Dus we gooien de boel om en ook omdat Frankrijk achteruit gaat wat betreft corona, besluiten we om linksaf te gaan en we gaan Italië opzoeken. Het meest veilige land wat corona betreft.
We rijden vroeg weg en hebben een lange reis voor de boeg. We willen zo kort mogelijk in oranje gebied verblijven zonder contacten. Dus rijden we binnendoor via de D943 naar Clermond Ferrand en daarna de A75 richting Millau om de brug over te gaan en dan via de Middellandse zee richting Italië te rijden. We genieten van de route. Prachtig om te rijden en na een lange dag stoppen we op een camperplaats bij een Nederlander in Lunel net voorbij Montpellier. Het is laat geworden en zijn net voor het donker op de cp.

[ ] Vrijdag 28 augustus 2020
We worden vroeg wakker en de kippen lopen rond de camper. We zetten een bakkie en ontbijten, laten de hondjes uit aan we gaan weer verder rijden. We rijden een mooie route dwars door de Cammarque. We pakken daarna de snelweg de A8 richting Italië. Normaal zijn we niet zo van de tolwegen maar we willen eigenlijk zo snel mogelijk Italië bereiken en Frankrijk uit. De reis loopt vlotjes en zonder controle rijden we Italië in. We weten eigenlijk nog niet waar we heen gaan maar besluiten de bloemenriviera af te rijden. Maar we vinden er niks aan. Bloemen en planten worden er gekweekt maar van een mooie kustlijn is geen sprake. We besluiten een camperplaats op te zoeken aan de zee net voorbij Albenga. Jezus wat druk, maar we hebben geen zin om verder te rijden. In de avond werd de plek voller en voller en snachts om 02.00 komen er nog italiaanse campers bij die ook nog bijna onze camper aanrijden. Na een versckrikkelijke nacht en nooit meer deze plaats rijden we in alle vroegte weg. De cp was gewoon te gevaarlijk met deze achterlijke spaghetti eters.

[ ] Zaterdag 29 augusts 2020
Het is vroeg, we gaan rijden en willen richting Zuid Italië. Het weer is nu wat frisjes hier en bewolkt. We rijden een stukje door de bergen en komen op de autosnelweg de A10 richting zuiden. We rijden door Genua. Toch heel vreemd dat men na de verschrikkelijke ramp met de ingestorte brug in korte tijd een nieuwe brug hebben gebouwd. Wat ons opvalt in heel Italië dat men verschrikkelijk druk bezig is met allerlei werkzaamheden aan de bruggen. We maken een lange dag en rijden alsmaar zuidelijker. Het wordt ook steeds warmer. We stoppen uiteindelijk aan de kust grofweg tussen Rome en Napels. Wat een verschrikking hier om een goed plekje te vinden om te overnachten. Het lijkt of alle Italianen met de camper hier blijven. Vrij kamperen doen we hier maar niet, te veel criminaliteit. Dus we zoeken een camping. De eerste camping was een verschrikking men gaf ons zo een klein plekje dat de deur net open kon. Arriverdeci hebben we luidkeels geroepen en uiteindelijk vinden we een redelijk plaatsje op een camping aan de zee. Allemaal ligbedjes hier, niet ons ding. Maar wel de allerheerlijkse Pizza Napoli en heerlijke mozzarella gegeten. We hebben goed geslapen.

[ ] Zondag 30 augustus 2020.
We gaan weer rijden. We gaan weer zuidelijker rijden en hebben een camping op het oog aan zee met een riviertje naast de camping en de camping zag er erg leuk en groen uit. De camping een mail gestuurd en gevraagd of hij een leuke plaats had voor een camper 7.5 meter. Antwoord terug dat hij een mooie plek had voor ons en dat we welkom waren.
De route loopt langs Napels en we zien de Visuvius liggen maar gelukkig nu geen uitbarsting. Voorbij Napels en voorbij de Amalfikust vinden we de bedoelde camping. Mooi gelegen maar wat een aanfluiting wat betreft plaatsen. Wel geschikt voor een vw busje maar niet voor ons en ook nog veel laaghangende takken. Ook deze man weer bedankt.https://www.campercontact.com/nl/italie/campania/foce-del-sele-salerno/20707/camping-la-foce-dei-tramonti

Een paar kilometer verderop net onder Sarento bij Paestum vinden we uiteindelijk een heerlijke camping direct aan een geel goud strand met uitzicht op de Amalfikust en het eiland Capri. Wat een lekkere camping, geen aangewezen plaatsen en zoek maar een plekje. Die vinden we ook heerlijk ruim onder de bomen en vlak aan de zee. Hier blijven we de komende week lekker hangen. Het is al die tijd warm in het zuiden van Italië, maar we hebben niet voor niets de airconditioning in de camper. We hebben de SR213, SS7, A30 gereden.

[ ] Maandag 1 september tot en met zondag 7 september 2020
We zijn een heerlijke week hier gebleven. We hebben lekker geluierd aan het strand en zijn bijna iedere dag op de fiets een toertje gemaakt. We zijn eerst het oude Paestum wezen bezoeken. Wat zo mooi is dat we eigenlijk in een stukje Griekenland in Italië zijn. Vroeger was dit namelijk Griekenland. Paestum heeft vele opgravingen en een heuse Akropolis. We zijn er op de fiets naar toe geweest. Wat een bouwwerken die men vroeger met de hand deed. Indrukwekkend.

Verder zijn we ook de kustlijn gevolgd op de fiets. Prachtige bossen waar je heerlijk koel door heen kan fietsen en lekker rustig. Lekker geluncht e.d.
Een extra lange fietstocht naar het leuke vissersdorpje Agropoli gemaakt. Waar komt deze naam toch vandaan.          Deze week hebben we natuurlijk ook de bekende buffelfarm bezocht. Wat een kaas en andere producten maken ze daar. De heerlijkste Mozzarella enz. We hebben er trouwens heerlijk geluncht en ook de biefstuk van de os nog gegeten.

[ ] Zondag 7 september 2020
We gaan Paestum verlaten en ons volgende reisdoel is het stadje Alberobello onder in de hak van de laars, maar eerst rijden we door het schitterende nationale park Cilento. Jeetje we wisten niet dat hier zulke bergen waren.

Ook nog een stukje van de mooie kust gereden om vervolgens langs de zuidkant van de voet in Alberobello aan te komen. De hoofdstad van de schitterende Trullis. Dat zijn huisjes gebouwd van steen, die men ook weer kon afbreken om zodoende geen onroerende zaak belasting te hoeven betalen. Heel apart. We merken wel dat de zuidkant erg arm en op sommige plekken verwaarloosd is, maar bij Alberobello zag het er allemaal goed uit en we belanden op weer een voortreffelijke camping in het bos. Dit hebben we wel nodig want het is nog steeds warm. We vinden een heerlijk plekje en de volgende dag gaan we het stadje en de omgeving bekijken op de fiets. We hebben de SP430, SS599, SS406, SS100 en de SP239 gereden.

[ ] Maandag 8 september 2020
Het is weer schitterend weer en we zijn vroeg wakker. We zijn blij dat we op een boscamping staan, want we hebben heerlijke schaduw. Marco laat de hondjes uit en plukt wat heerlijke vijgen. We halen na het ontbijt de vol opgeladen fietsen uit de garage van de camper en gaan vroeg op de fiets naar de stad. Wat een belevenis dit stadje wat natuurlijk niet onterecht op de wereld erfgoedlijst van Unesco staat. Het hele stadje is als het ware een museum. De ene kant van het stadje is helemaal authentiek terwijl de andere kant lekker toeristisch is. We wandelen het hele stadje door en lunchen. We stappen daarna op de fiets en rijden nog wat door de omgeving om daarna de hondjes op te zoeken.

[ ] Dinsdag 9 september 2020
Na weer een heerlijke koele nacht op de boscamping verlaten we de streek weer en gaan we de andere kust van Italië opzoeken. We rijden door het zuiden en komen aan de kust. De kust onder Bari is niet mooi, maar uiteindelijk belanden we in de Gargano streek en rijden door een schitterend kustgebied met hoge kliffen en mooie diepe baaien.

Echt een geweldige kustweg. Onderweg naar het oude stadje Vieste parkeren we de camper bij een trattoria met een mooi uitzicht over de kust en genieten we van een super lunch van vers gemaakte pasta met kokkels. Jammer genoeg geen wijntje erbij want we moeten nog een stukje rijden. Na nog een uurtje komen we in Vieste. De camping die we op het oog hadden liet in tegenstelling tot de info in de app geen honden toe. Ze vertelden doodleuk dat we de honden maar in de camper moesten houden. Arriverdeci. Op naar de volgende camping. De camping die we vonden lag nog geen 20 meter van de zee en was een camping met aan de andere kant van de weg een vakantiepark met zwembaden. We installeren ons op een leuk plekje. Hier blijven we weer 7 nachten hangen. We hebben de SS100, SS159 en de SP53 gereden.

[ ] Woensdag 10 september tot en met dinsdag 16 september 2020
We verblijven heerlijk op camping Verdemare in Vieste en luieren iedere dag met de hondjes aan het heerlijke strand. Direct aan de camping is een heerlijk publiek strand waar de hondjes zich iedere dag vermaken. Het zand is er heerlijk en het strand superschoon. Direct aan de camping aan de zeezijde een restaurant, snackbar en pizzeria en aan de straatzijde een boulevard van wel 4 km naar het stadje Vieste. Niet dat dit een boulevard is met allerlei winkels maar een afwisseling van supermarkten, campings, barretjes en en restaurants. Ook heerlijk om te wandelen en te fietsen. Broodjes halen op de camping. Iedere dag kwam het visboertje langs met zijn piaggio karretje en had ce lekkerste verse vis bij zich zoals weer de zwaardvis en de sepia. Iedere dag maakten we wel een fietstochtje in de omgeving en gingen we naar het echt schilderachtige Vieste. Heerlijke ijsjes, lunches, overdekte marktjes en prachtige vergezichten over de helder blauwe zee. We kopen leuke souvenirs zoals olijfolie, kaasjes, kruiden en pasta . Wat een heerlijke week hebben we hier gehad. Bij de camping heerlijk uit eten geweest. Dit is zoals wij het noemen het echte oude Italië, niet druk met toeristen maar veelal Italianen. In het stadje zijn zoveel smalle straatjes dat de anderhalve meter maatregel een halve meter is geworden.

[ ] Dinsdag 16 september 2020
We gaan het leuke vissersdorpje Vieste weer verlaten. We rijden vroeg weer verder en dan blijkt maar weer dat de Gargano streek bijzonder mooi is. Wat een bossen en ruige kusten. We doen over de eerste 60km bijna anderhalf uur. Als we de achillespees hebben verlaten schieten we de snelweg op richting Pescara om vandaar het binnenland in te schieten naar het berggebied de Gran Sasso.

Deze bergpuist is bijna 3000 meter hoog. We komen echt in de wolken en krijgen de eerste regen tijdens de vakantie. We de temperatuur zakt ook behoorlijk terug, maar éénmaal de berg door wordt het weer schitterend. We stoppen bij een camperplaats die sinds een paar jaar in het dorpje is. Hij is helemaal gratis met stroom, water op de plek en mogelijkheid om je grijs water te legen alsmede je toilet. Wat een heerlijk plekje met uitzicht op het bergmassief. We staan hier samen met nog een Italiaanse camper. Een allervriendelijkst hond komt af en toe even bij ons kijken. We overnachten hier heerlijk. In de avond is de cameperplek mooi verlicht. We hebben de SS89, SS693, A14, A24, SS17 gereden.

[ ] Woensdag 17 september 2020
We trekken weer verder en willen nog zo veel zien. We rijden naar de Chianti streek in Toscane. We rijden binnendoor via het Trasimeno meer waar we een paar jaar geleden zijn geweest. Via Perugia en Sienna rijden we de Chiantistreek binnen en belanden weer op een super gratis camperplaats. Het bidons gegund want we bemachtigen de mooiste plek met het meest waanzinnige uitzicht wat je maar kan bedenken. De skottelbraai gaat voor de zoveelste keer aan deze vakantie en we maken een heerlijke maaltijd met natuurlijk een flesje wijn erbij. Wat een genot de ondergaande zon. We blijven nog lang nagenieten. De volgende dag is onze 39 jarige trouwdag en wat is er nu romantischer dan ontbijten met dit mooie uitzicht. We hebben de SS17, SS4, SS38, SS75b, SS326 gereden.

[ ] Donderdag 18 september 2020
39 jaar getrouwd. We ontbijten buiten in het vroege zonnetje met nog steeds het mooie uitzicht en we rijden pas laat weg. We vinden in de omgeving een zeer grote en nieuwe Lidl en slaan nog een keer boodschappen in. Bea doet de boodschappen en Marco blijft bij de camper en zoekt een camping aan de Toscaanse kust. We rijden weer een We komen uit net boven Cecina een vinden daar een mooie camping met een reusachtig zwembad. Eerst de zoveelste coronacheck onze temperaturen worden eerst gemeten anders komen we de camping niet op. Het is een mooie camping, maar het achterste deel is een rommel. Daar hoeven we niet te komen. Hier blijven we weer een paar dagen hangen en gaan de kust bekijken. In de avond hebben we een heerlijk diner in het verrassend goede camping restaurant. Met de nodige wijn en grappa hobbelen we naar de camper. We hebben de SR68 gereden.

[ ] Vrijdag 19 september 2020
We gaan Cecina op de fiets bekijken. We rijden weer door prachtige bossen direct langs de zee en vinden een speciaal hondenstrand met speciaal restaurant alles voor de hond. Cecina mare is echt leuk en heeft een geweldige boulevard. Het strand is erg fotogeniek.

[ ] Zaterdag 20 september 2020
Ook zaterdag maken we een fietstochtje en later hangen we aan het zwembad. Het is hier goed toeven.

[ ] Zondag 21 september 2020
Het weer gaat wat achteruit, maar als het wat opklaart trekken we de stoute schoenen aan en pakken de fiets. We gaan de hagelwitte stranden van Vada bezoeken. Dit valt wat tegen en besluiten om toch nog een keer naar Cecina te gaan. Daar hadden we namelijk mooie tassen gezien. We moeten opschieten want het gaat weer betrekken. De winkel gaat pas om 16.00 uur open dus om het wachten te veraangenamen gaan we lekker uiteten. Een giga schaal met mosselen en een carpaccio van zwaardvis, zalm en tonijn op het menu met de nodige wijn. We zijn toch op de fiets. De winkel gaat niet meer open en er breekt een noodweer aan. Door de slagregens en het onweer op de fiets naar de camper. Als verzopen katjes komen we thuis en kleden ons buiten rillend van de kou uit. Gauw naar binnen en bijkomen. Later werd het droog en hebben we de boel alvast ingepakt.

[ ] Maandag 22 september 2020.
We gaan de etruskische kust verlaten en rijden omhoog via livorno en Pisa omhoog naar het Gardameer. We gaan nu eens niet aan het meer staan omdat we daar al vaker zijn geweest, maar een km of 10 ten noorden bij Loppio bij een wijn en fruitboer. We vinden een mooie plek in de wijngaard. We merken dat het wat later in het seizoen wordt en dat het weer wat frisser gaat worden.
We hebben de SS1, SS67, E45 gereden.

[ ] Dinsdag 23 september 2020
We pakken de fietsen uit de camper en willen stoer naar het Gardameer fietsen. De fietspaden zijn mooi vrij gelegen en bochtig en prachtige uitzichten. We schijnen op een van Europa mooiste fietspaden te rijden. We rijden langs het drooggevallen meertje en komen vlakbij het Gardameer uit. We stoppen want het hellingspercentage is 16%. Dat is naar beneden maar straks weer ook naar oven. We wagen ons er niet aan en bekijken het Gardameer van boven af. We rijden weer terug en bezoeken de beschoten kerk van Loppio en stoppen vervolgens bij een delicatesse winkel met allerlei streekproducten. Na een bakkie koffie en wat lekkers gaan we terug naar de camper.

[ ] Woensdag 24 september 2020
Het wordt langzaam tijd om terug naar huis te rijden. We worden wakker in de wolken en we maken een paar prachtige foto's. Na het ontbijt rijden we richting Bolzano en Merano. We nemen niet de saaie Brennner. We nemen op de grens van Italië Oostenrijk de reschenpas en stoppen bij het verzonken kerkje. Na de pas blijkt de weg Pfunds en Nauders te zijn afgesloten en krijgen we als toetje een nog stijlere pas. We rijden helemaal verkeerd door allerlei afsluitingen en omleidingen en pa,ken op een gegeven en moment de weg naar de Bodensee. Wat maakt het uit. We passeren een stukje Zwitserland en Liechtenstein en komen zo aan de duiste zijde van de Bodensee. We vinden een camperplaats bij een voormalige boerderij. Heerlijke eigen gebrouwen biertjes in de koelkast. Tevens een prachtgebied om de hondjes uit te laten. We hebben de E45, de SS38, SS40, 180, S16, A14, 12 gereden.

[ ] Donderdag 25 september 2020.
We rijden weer vroeg weg want willen naar Koblenz. We willen ook een stukje van de schwarzwald route rijden en dat doen we ook. Het is een verrassend leuk gebied met schilderachtige stadjes en dorpjes. We rijden rustig richting Koblenz. We belanden zelfs nog klein stukje door Frankrijk, maar als we om een uur of drie echt veel regen krijgen kijken we elkaar aan en zien dat de navigatie nog een uurtje of vier aangeeft naar huis toe.
We rijden naar huis en om 20.30 uur rijden we het pad van de tuin in. We hebben de 31, 98, 81, 462, 33, 5, 500, A35, 65, 61, A73, A50, A15 gereden.

We hebben ondanks corona en het besluit om de reis helemaal om te gooien toch een heerlijke vakantie gehad. Tot de laatste 2 dagen schitterend weer. We hebben 5800 km gereden en de camper heeft het super gedaan met een gemiddelde van 1 op 10. We hebben echt veel gefietst, bijna 500 km. Met de fietsen erbij ben je een stuk mobieler. Wat ons ook goed bevallen is de twee stops van een week tussendoor.
We zullen zeker Italië en met name Toscane nog wel een keer bezoeken.

Saluti

1. S.Kasse:
    30 september 2020
    Pracht verhaal. Was heerlijk om te lezen.
    Groetjes Simon
  2. P Hurkmans:
    3 oktober 2020
    Jullie hebben een mooie reis gehad geweldig
  3. Thea en Jan Hogeboom:
    11 oktober 2020
    Leuk om te lezen en de routes wegen mooi aangegeven. Bedankt!
  4. Pauline Vermeer:
    13 november 2020
    Mooie reis en wij gaan zeker deze plaatsen bezoeken.