Najaarsreis Zweden en Noorwegen 2022

27 oktober 2022 - Gorinchem, Nederland

Dag 1 donderdag 29 september 2022

Vanmorgen om 08.00 uur vertrokken met de camper richting Noorwegen.  We gaan de koude eens opzoeken.  We denken het loopt vlot en ja hoor na 10km staan we al in de eerste file bij Meerkerk en daarna nog een paar maal op de A27. Het is prachtig weer en de zonnebrillen gaan op. Daarna rijdt het allemaal rustig door. We rijden richting Groningen om vervolgens Duitsland in te schieten.  Daar natuurlijk de nodige baustelle,  files en wegversmallingen. Dus best wel wat oponthoud en na 15.00 ook nog eens fikse hoosbuien.  Omdat het zo regende zijn we lekker doorgereden en hebben we een leuke gratis plek gevonden in het dorpje Middelfart net voorbij Kolding aan de kleine belt. Precies het laatste plekje strak aan het water kunnen bemachtigen. De camperplaats staat op camper contact 101584

We hebben vandaag 732 km gereden

Dag 2 vrijdag 30 september 2022

Na een lekker ontbijtje vertrekken we rond 08.00 uur vanaf de gratis camperplaats. De plaats heeft helemaal vol gestaan. We rijden met redelijk weer Denemarken uit. We rijden de beide bruggen over maar we hebben nog nooit zoveel wind gehad. Beide handjes aan het stuur en niet harder dan 80. Het was toch apart met die harde wind. We gooien de camper nog maar vol met Deense diesel want in Zweden zijn ze gestoord geworden met de dieselprijs 2.60 per liter. De jonge jenever is bijna goedkoper. Bij de Zweedse grens wel controles maar wij als aardige en knikkende en groetende Nederlanders mochten door rijden. We rijden de grote weg af en stoppen rond 15.00 uur in Halmstad.  We hadden 2 leuke uitziende vrije camperplaatsen op het oog, maar konden deze niet bereiken. Te smal en te veel laaghangende takken. Daarom kozen we uiteindelijk voor een plaats aan de jachthaven van Halmstad.  Op zich geen verkeerde plek en 21 euro voor alle voorzieningen viel mee. We hebben de middag lekker wat gewandeld met Luna langs het strand wat naast de jachthaven lag. Deze camperplaats is te vinden in de camper contact app onder nummer 99703

We hebben vandaag 385 km gereden.

Dag 3 zaterdag 1 oktober 2022

We gaan ons ontzorgen.  De accu's lekker geladen. Toiletje geleegd, water gevuld. Nu nog even water lossen. Wat een lui die noren. Je geeft aan even te willen gaan lossen gaan ze op die plek gewoon een schip staan schoonspuiten.  Met een dikke middelvinger zijn we weggegaan. We gaan vandaag Noorwegen in. Het is best lekker weer zonnetje schijnt de zonnebril op en rijden. Hoe verder we tegen de Noorse grens aan komen hoe mooier het wordt. We rijden rond Oslo over de snelweg. Hier wordt veel gewerkt aan de weg. Dus files. Uiteindelijk gaan we voorbij Oslo noordelijk rijden de E16. Een prachtige weg. We tanken onze eerste diesel sinds Denemarken.  In Zweden was de diesel 2.60 en nu hier opletten dan kan je voor 2.05 tanken. Scheelt toch weer 55 cent en dat op een tank van bijna 100 liter. We stoppen bij een gratis vrije camperplaats aan het Rosholmstranda net onder Honefoss. Deze plaats staat nog niet op de camper contact maar halen we uit Stellplatz.de welke app we ook veelvuldig gebruiken. Deze plek is waanzinnig mooi voor de zelfvoorzienende camperaar. Een jongen die er bij woont in een caravan "beheert" de boel. Er staan nog een paar campers en mensen met een daktent. Hier blijven we tot maandagochtend staan. Deze camperplaats hebben we zelf aangemaakt en is te vinden in de camper contact app nummer 104050

We hebben vandaag 443 km gereden.

Dag 4 zondag 2 oktober:

We genieten volop van de plaats aan het prachtige Tyrifjord.  Later lezen we dat die terrorist Breivik hier in het meer vlakbij op een eilandje 11 jaar geleden zoveel mensen heeft vermoord. We wandelen hier prachtig rond, zien de mooiste uitzichten,  vinden paddenstoelen en Luna speelt aan het strand.

Dag 5 maandag 3 oktober:

De accu heeft nog steeds kracht na 2 dagen vrij staan. Marco maakt prachtige dronebeelden met de mist die door de zon wordt weggeblazen. We hebben hier genoten. We vullen de camper weer vol met fris water. Water lozen en toilet legen doen we onderweg want dat kan hier niet. Trouwens we hebben 2 cassettes bij ons in boxen dus we kunnen even vooruit.

We rijden weer noordelijker.  We nemen de 7 en bij het berenpark onderweg kunnen we water lozen en toilet legen. Wat een mooie route zeg. We bezoeken onderweg een van de oudste staafkerkjes van Noorwegen in het dorpje Torpo.  Het blijft mooi hier. Maar hij wordt nog mooier als we de 51 rijden omhoog. We komen op hoogvlaktes en links en rechts besneeuwde bergtoppen. Midden op de hoogvlakte op een hoogte van 1050 meter vinden een wezenloos plekje om te overnachten.  Wat mooi met de besneeuwde bergen om ons heen. We staan samen met een Lets gezin met een camper.

PIEP PIEP de aurora app begint te piepen. Snel naar buiten en ja hoor, voor het eerst van ons leven het prachtige noorderlicht.  Kippenvel.  Na een uurtje verkleumd terug de camper in en nagenieten.  Het wordt een koude heldere nacht onder het vriespunt maar het kacheltje snort rustig aan.

De plek waar we stonden staat niet in de camper contact maar langs de 51 is het zo mooi staan. Vele mooie vrije plekken. Het plekje is te vinden in google maps onder Vinsterane.

We zullen er nog een camperplek van maken op campercontact.

Vandaag hebben we 220 km gereden

Dag 6 dinsdag 4 oktober 2022:

Na een ontbijt in een prachtige omgeving,  jammer genoeg geen verse sneeuw gevallen, vertrekken we weer noordelijker over de mooi blijvende  51. We zwaaien de Letse familie gedag die nog blijven. Halverwege maken we een heerlijke wandeling in de omgeving en waar de 51 stopt bij het stadje Vagamo stoppen we ook om te overnachten aan de rivier/meer de Vagavagnet. Deze gratis plaats is te vinden in de camper contact app onder site code 102957. Als we er staan komen er nog 3 campers bij ons staan. Het water kleurt nu niet zo erg maar het kan er groen/blauw uitzien. De drijvende sauna is jammer genoeg niet in gebruik momenteel.

We hebben vandaag maar 80km gereden.

Dag 7 woensdag 5 oktober 2022:

We gaan weer verder op onze route. In Vagamo zit een lpg station en denken Noors gas te kunnen tanken want er is reeds een tank leeg. Onheilspellend bericht out of order en de dame achter de pomp zegt dat er weinig lpg te verkrijgen is en dat er lange tijd hier geen Noors lpg te koop is. We houden hoop op de volgende schaarse lpg pompen in Noorwegen.  We tanken hier nog wel wat goedkopere Noorse diesel. We rijden nog een stukje over 15 en nemen vervolgens de E6 noordelijk richting Dombas. Daar tanken we bij een bouwmarkt onze eerste Noorse Lpg. Precies een tank vol. Op een hoogvlakte aan de E6 voorbij het plaatsje Hjerkinn parkeren we de camper op de Gamle Kongeveg parkeerplaats. Hier zouden de grote Muskusossen lopen. Het enige soort hier in het Arctische gebied. Kunnen ruim 400kg zwaar worden. De bouwmarkt eigenaar had ons al gewaarschuwd kom er niet dichterbij dan 200 meter want ze kunnen zeer hard lopen en vallen je aan als je te dicht bij komt. We blijven maar in en om de camper. Er komen nog een stuk of vier campers staan voor de nacht. We staan op een plaats tegenover de plek genoemd in de camper contact app sitecode 95767 want die is te smal voor ons. We hebben een rustige nacht. Het is koud en wordt wat mistig. We hebben vandaag 70km gereden.

Dag 8 donderdag 6 oktober 2022:

We starten laat op. Worden rustig wakker en doen een verlaat ontbijt. We hebben toch de tijd en gaan vandaag niet zo lang rijden. Het bevalt ons wel om kleine kortere stukken te rijden en lekker van de middag te genieten als je vroeg stopt. We rijden even terug de 6 richting Hjerkinn om vervolgens de 29 te gaan rijden in oostelijke richting. We willen morgen het oude mijn stadje Roros aan doen. Staat op de werelderfgoed lijst van Unesco door zijn oude mijnwerkershuisjes en is ook nog bekend van de Pippi Langkous series waar veel is opgenomen bij de gekleurde huisjes. Maar dat morgen. We gaan bij Foldall de 27 een stukje op naar het zuiden. Daar hadden we een zgn Fricamping ontdekt. Nou dat is zeker de moeite waard zeg wat een prachtige plek waar wel 30 campers helemaal vrij kunnen staan.  We staan er alleen en later komt nog een Duitse camper overnachten.  We wandelen de hele middag. Het wordt zowaar 16 graden en een heerlijke zon. De kachel gaat pas last aan want het is behaaglijk in de camper.  Marco maakt schitterende dronebeelden. Bea maakt prachtige foto's. Wat is Noorwegen toch mooi als je zo vrij kan staan. Uitzicht op de besneeuwde bergtoppen. We beleven een rustige maar frisse nacht. Dit soort plekjes zijn zo mooi. Luna heeft her naar haar zin. Deze plaats is te vinden in de campercontact app onder nummer 68989

We hebben vandaag maar 35km gereden.

Dag 9 vrijdag 7oktober 2022

We vertrekken weer van de prachtige vrije plek. We rijden even de 27 terug om de 29 en vervolgens de 3 naar Roros te rijden. Net voor Roros halen we vers brood en heerlijke pizza voor in de oven. Als je naar de aanbieding kijkt en de Rema 1000 bezoekt vallen de prijzen nog wel mee. We hadden veel bij ons. Zeker de biertjes en de wijn. Ook ontzorgen we de camper hier. De ontzorging plaats is te vinden in de camper contact app onder nummer 43209 https://www.campercontact.com/nl/noorwegen/trndelag/rros/43209/rros-kommune-mesta-statens-vegvesen

We rijden naar de camperplaats in Roros.  We staan er met nog een paar campers. We staan weer eens aan de stroom.  Nu elektrisch verwarmen en de airco op verwarmen dat gaat prima. Hier staat de camper veilig als we het leuke stadje gaan bezoeken.  Een wandeling door het zeer oude stadje. Geweldig wat een sfeer hier, maar oh wat is alles duur hier. Vloerkleedjes 300 euro en normale jassen 580 euro. Dat hebben we gelukkig niet nodig. De sfeer van de mijnwerkers en ook Pippi langkous kan je echt opsnuiven.  We vinden het straatje waar Pippi Langkous de brandende hooibalen liet rollen. Pippi kon alles toch? We doen een heerlijke bak koffie met nog lekkerder gebak in de conditorei in de hoofdstraat.  Wat heerlijk en gezellig.  We lopen daarna terug naar de camper en de camperplaats en zien dat het de avond helemaal volloopt met Noorse campers. Maar de regen maakt het in de avond drassig. Wij staan gelukkig met droge voetjes. We staan op de camperplaats die te vinden is in de campercontact app onder nummer 57537  Wij betaalden gewoon  25 euro cashWe hebben vandaag 95 km gereden.

Dag 10 zaterdag 8 oktober 2022:

We zien dat het echt druk is geworden met voornamelijk Noren. De weersverwachting was sneeuw, maar het is droog gebleven. Wel zijn alle plassen bevroren en is het wit van de vorst/ Het was een fris nachtje. We ontbijten lekker, tanken de camper vol met schoon water en rijden nog even naar de ontzorgingsplek bij de supermarkt. Daar is het makkelijk legen van de camper. Kopen nog wat heerlijk brood en een grote plaat pizza. We trekken verder op onze route. We rijden de FV 30 omhoog naar het Noorden want we gaan richting Trondheim en willen daar aan de fjord gaan staan. Het idee is om wat noordelijker te gaan rijden want het weer zit nu niet mee. Hoe noordelijker hoe kouder en minder regen denken we. Maar het regent deze dag best veel. We rijden een stukje de E6 naar boven en stoppen ten noorden van Trondhem aan bij een vrije camperplaats net boven Levanger. De plaats is wat lastig te bereiken. Je rijdt over een boeren erf tussen laag hangende bomen. Het plekje is niet al te bijzonder. Als het mooi weer is zal het best anders zijn. We kijken over de Fjord uit. We blijven hier en we kijken wat we morgen gaan doen. We denken dat dit het noordelijkste puntje van de reis zal zijn. Het blijft de rest van de avond en nacht regenen. Maar we staan droog en verhard en hebben leuk uitzicht. De camperplaats is te vinden in de camper contact app onder nummer 82181. We hebben vandaag 210km gereden

Dag 11 zondag 9 oktober 2022:

We doen ons gebruikelijke zondag ritueel. Lekker uitgebreid ontbijten. Het wordt wat droger. We besluiten om na het ontbijt weer naar het zuiden te rijden. Kans op het noorderlicht is er niet meer volgens de app, dus noordelijker gaan zoeken heeft nu geen zin. We rijden pas om 11.30 uur weg en pakken de doorgaande weg de E6 om vervolgens oostelijk de 3 te pakken. We bekijken het leuke staafkerkje in Kvikne en rond 16.00 uur stopen we in Stugusjoen een vrije camperplaats langs de 3 in de richting van Tynset. We staan er zeer rustig te overnachten. De camperplaats is te vinden in Park4night   We hebben vandaag 180km gereden.

Deze plaats staat vermeld in de Park4night en hierbij de google maps locatie: https://www.google.com/maps/place/9CXJ%2B55J,+2500+B%C3%B6rsj%C3%B6h%C3%B6gruva,+Noorwegen/@62.3977353,10.4298628,14z/data=!4m5!3m4!1s0x466b5ee0033dff8b:0xb3310ce8376c0ec9!8m2!3d62.3979625!4d10.4303906?entry=ttu

Dag 12 maandag 10 oktober 2022:

De weersverwachting wordt goed en we gaan naar de kust. De wind valt mee, want met de storm aan de zee de beroemde en beruchte Atlantic road rijden is geen pretje. Daarom gaan we nu. We rijden eerst een stukje terug de 3 uit. We tanken gas in Opdal en rijden naar de kust via een geweldige route de 70. Wat een geweldige weg is dit, prachtige besneeuwde toppen en links en rechts hoge watervallen.  In Rensvik doen we nog een boodschapje en legen het toilet. Het weer trekt open, de zon schijnt. Beter weer voor de Atlantic Road kan je niet hebben. We pakken de 64 en het is werkelijk schitterend. We stoppen bij de bekende bruggen die de talloze eilandjes verbindt in de zee. Wat is het bijzonder om hier met de camper te mogen rijden. In zijn eerste versnelling de brug op. Wat een uitzichten. We gaan zelfs de doorgaande route af en rijden binnen door. Lekker de smalle weggetjes. De FV 242 is echt de moeite waard. We gaan een overnachtingsplekje zoeken. We rijden een stukje de 663 en stoppen bij een vrije camperplaats aan een meertje Hustadvassdraget.  De camperplaats is te vinden in de campercontact app onder nummer 103702. We hebben vandaag 238km gereden.

Dag 13 dinsdag 11 oktober 2022:

De camperplaats is niet heel veel bijzonders maar het blijft vandaag de hele dag regenen. Heeft geen zin om te gaan rijden, dus we blijven een dagje over staan op deze plaats. Tussen de buien is het droog en we wandelen wat bij het meertje met de hond en we vermaken ons met wat lezen, tv kijken en Netflix. We hebben nog de nodige gedownloade films op de tablet staan.

Dag 14 woensdag 12 oktober 2022:

We verlaten rond half tien de camperplaats en gaan weer rijden, het weer is weer opgeklaard. We rijden nog een stukje de 663 om vervolgen weer op de 64 uit te komen. We gaan langs schitterende fjorden. Hebben een veerboot met de camper om de fjord over te steken en we belanden op een hele grote parkeerplaats nabij Isfjorden net voor Andalsnes. We staan prachtig aan het water. We blijven hier overnachten. We hebben weer een schitterende route achter de rug. We hebben nu uitzicht over de fjord en aan de overkant in de avond de verlichte stad en de besneeuwde bergtoppen. Wat is Noorwegen toch mooi. Na wat dronebeelden te hebben geschoten gooit Marco de hengels weer eens uit. Dit is een prachtige Fjord om te vissen. Gelukkig het schepnet erbij want het is bijna direct raak. Het is de eerste grote vis de Marco vangt. Ook gelijk de laatste van de vakantie. Een kabeljauw van een kilo of 2. Gelijk de bbq aan, de vis een koppie kleiner en smullen. Verser kan niet. We blijven heir lekker overnachten. We hebben maar 65 km gereden vandaag. Mag ook een keertje toch. Mooi gratis overnachtingsplaats die te vinden is in de campercontact app onder nummer 29170

Dag 15 donderdag 13 oktober 2022:

Het is zover. Het weer ziet er in de middag goed uit. We gaan de beroemde Trollstigen bedwingen. De mooiste bergroute van Europa zegt men. Met de vele haardspeldbochten, machtige stijgingen en de o zo mooie uitzichten. Je rijdt er onder de watervallen door. We rijden om 11.45 uur weg van uit de Fjord. We tanken nog diesel in Andalsness en we schieten de FV 63 op. Het weer verandert toch weer en onder aan de Trollstigen wachten we op beter weer. We parkeren een uurtje op de parkeerplaats van de Trollstigen camping. Dat doen meer mensen die op de zon wachten. Maar het wordt later en later en de zon laat zich niet zien. We besluiten om toch maar te gaan rijden om niet aan het einde van de middag in het donker de Adelaarsroute te rijden naar de Geiranger toe. Het is jammer. Het is mistig en vochtig op de Tollstigen. Maar o wat is het mooi. Ook met dit weer. Het heeft wel wat. We stoppen regelmatig en ook boven op de top. We zien toch een groot gedeelte van de immense weg en haarspeldbochten die we gereden hebben. Duizelingwekkend gewoon. Maar de camper deed het prima. Wat zal het in de zomer hier druk zijn en wat zal je dan veel moeten stoppen om elkaar de doorgang te geven. We hebbe dit niet willen missen. Over de top heen wordt het ineens prachtig weer. We nemen weer een veerboot om vervolgens de Adelaarsroute te rijden naar de Geiranger. We zien de fjord van grote hoogte en stoppen heel vaak. We moeten ook nog een stuk langs een bergtunnel rijden. Een smal weggetje onverhard en zo smal. Gelukkig is het nog licht. Ook dat maken we weer mee. We stoppen direct onder aan de Adelaarsroute bij de camping en we hebben een plaats 2 meter vanaf het water. De camping is te vinden in de campercontact app onder nummer 43067. We hebben vandaag weer een schitterende mooie route gereden en 72 km

Dag 16 vrijdag 14 oktober 2022:

Het is schitterend weer. We draaien en drogen 2x de was, eten een ijsje, wandelen rond de camping en vissen in de Geiranger. Het is een geweldig mooie camping zo aan het water. Het is het laatste weekeinde dat hij open is. Het is stil. We staan er met nog een paar andere campers. We genieten de dag van de mooie uitzichten. De veerboten varen af en aan. We bezoeken het stadje Geiranger nu niet. We zijn er al een keer eerder geweest. Vandaag gaat de skottel maar een keertje aan. Onze buren zijn een stel wit russen die ook van vissen houden.

Dag 17 zaterdag 15 oktober 2022:

We gaan de Geiranger weer verlaten. We verzorgen de camper. We hebben alle was schoon en rijden via het stadje Geiranger de bergen in omhoog. Wat een uitzichten hebben we daar weer over de fjord. En zoals we al verwachtten we komen in giga sneeuw uit. Wat prachtig en machtig. We stoppen vele keren en houden een sneeuwballen gevecht. We wandelen door de hoge sneeuw en het is nog schitterend weer ook. We rijden de 63 en vervolgens de 15 in wat zuidwestelijke richting. We stoppen vandaag weer op zo een mooi plekje. Deze plaats stond nog niet in de Campercontact app, dus hebben we hem zelf aangemaakt . Hij is te vinden onder nummer 81129. We hebben hier weer zo mooi gestaan. Bosbessen, snelstromend riviertje en prachtig besneeuwde bergtoppen. Er komt nog een camper bij ons staan en er is zelfs wat verlichting en camerabewaking van het wegstation aan de overzijde. Heerlijk rustig overnacht. We hebben de dag zo mooi door de sneeuw en in de sneeuw gereden en maar 80km gereden.

Dag 18 zondag16 oktober 2022:

We trekken weer verder. We verlaten de mooie camperplek en gaan weer door. We rijden via Stryn en Olden de 15 af langs schitterende meren en fjorden. We rijden een stukje de E39 om vervolgens de 5 te nemen. We gaan overnachten onderaan de Boyabreen Gletsjer. Wat een machtig gezicht deze oeroude gletsjers maar ze smelten allemaal als een malle. De overnachtingsplek is te vinden in de Campercontact app onder nummer 51613. We wandelen naar de gletsjer. We overnachten hier lekker rustig. Er komen nog Nederlanders bij ons staan met een prachtige 4 wiel drive camper. We hebben vandaag 100km gereden.

Dag 19 maandag 17 oktober 2022:

We rijden vandaag de 5 verder uit naar het zuiden en nemen bij Kaupanger de veerboot. Net voor de Laerdaltunnel nemen we de Fv243 en vinden daar een prachtige camperplaats aan de Fjord. Mooi ook om te vissen. We zien nog een zeehond door de fjord zwemmen. We blijven hier twee dagen staan. Zo een mooie omgeving en een mooi plaats met geweldig uitzicht.De camperplaats waar we staan is te vinden in de Campercontact app onder nummer 56751. We hebben vandaag 75 km gereden.

Dag 20 dinsdag 18 oktober 2022:

We blijven nog lekker een nachtje hangen op deze prachtige plek en we wachten dat de sneeuwval op houdt want we willen een route rijden die wat hoog ligt en we kunnen de webcam in de gaten houden hoe de berijdbaarheid is. De weg is de 50 en is vandaag nog vol met sneeuw en ijzel. Maar morgen geven ze een en al zon aan en is er gestrooid zodat de weg veilig en schoon is. Nog een paar dagen en dan is mogelijk de weg de rest van de winter gesloten vanwege  de vele sneeuw. Maar de route schijnt wezenloos mooi te zijn.

Dag 21 woensdag 19 oktober 2022:

Eerst rijden we door de langste tunnel ter wereld 24 km lang is hij. Toch apart als je zo lang onder de bergen door rijdt en al die blauwe lichten onderweg in de tunnel om de verveling en de slaap tegen te gaan. Daarna rijden we de 5 op. Wat geweldig mooi. Het wachten was het waard. Schitterend weer, de weg schoon en overal sneeuw, sneeuw en nog een sneeuw. Dit is toch genieten. Ergens waar we een tunnel door moeten blijkt die weer afgesloten te zijn en worden we in konvooi meegenomen om door de berg heen te rijden. Maar goed ook. De weg is te smal voor tegenliggers en is nog af en toe goed glibberig. Maar wat een ervaringen en indrukken doen we op. We gaan uitkomen via de 7 aan de noordzijde van de Hardangervidda . Wat een hoogvlakte, wat een sneeuw en wat een meren. We zoeken een parkeerplaats uit om te overnachten in de ijskoude en de sneeuw. Het is nu -7 graden. We komen de Nederlanders tegen die we bij de gletsjer ook al zagen. Wat een ervaring om zo te overnachten. Marco maakt nog schitterende beelden met de drone die bijna bevriest. De volgende ochtend de opkomende zon. De lucht kleur paars. Dit is zo gaaf. De plek waar we staan en overnachten is een gewone parkeerplaats langs de weg de 5 en net ten westen van Fagerheim. Wel wat geluid van het verkeer maar het uitzicht maakt alles goed. We staan nog steeds zelfvoorzienend  en hebben pas drie nachten betaald gestaan. Dit is Camperlife 2.0.  We hebben vandaag 160km gereden

Dag 22 donderdag 20 oktober 2022:

We rijden weg bij de mooie maar zeer koude noordkant van de Hardangervidda. Wat hebben we hier genoten zeg. We rijden nog een stukje de 7 naar Eidfjord en vervolgens de mooie maar echt smalle 13 in de richting van Odda. We doen nog een boodschapje in het kleine dorpje Eidfjord en ja de 13 komt ons nog bekend voor. Je kan bijna geen tegenligger tegenkomen en je moet ene parkeerplaats op of een uitwijkplek. Gelukkig is het stil en gaat alles goed. Het is schitterend weer en we vinden net voor Odda aan de 13 een heerlijke camperplaats. We stoppen bijtijds en genieten van het prachtige weer. Vishengeltje gaat weer uit. Er komt nog een jong duits stel met een volkswagenbusje bij ons staan. Deze plaats aan de Sjorfjord is te vinden in de Campercontact app onder nummer 77329. Ook hier is het weer mateloos genieten. We hebben vandaag 76km gereden.

Dag 23 vrijdag 21 oktober 2022:

We rijden weer verder en stoppen in Odda voor een boodschap en tanken. Het is een schitterende omgeving. We stoppen bij de geweldige waterval.  Dit is de Latefossen en is een dubbele waterval. https://www.visitnorway.nl/bestemmingen-in-noorwegen/regio-west/hardangerfjord-regio/listings-hardanger-fjord/l%C3%A5tefoss-waterfall/50280/

Wat een geweld dat water dat daar naar beneden klettert.  We rijden de 13 en de E 134 en zakken verder. We rijden eigenlijk eerst ten westen en later ten zuiden van de Hardangervidda. Het is nog steeds mooi in Noorwegen. We blijven iedere dag genieten. Na een ruime 120 km gereden te hebben stoppen we langs de weg op een mooi plekje. Hij stond nog niet in de Campercontact maar we hebben er maar weer een camperplaats van aangemaakt. De plek is te vinden nu in de Campercontact app onder nummer 104306.  Het is koud maar wel mooi weer. De BBQ gaat aan en we eten heerlijk. We staan mooi aan een stroomversnelling langs de weg, maar het is zo rustig dat we er nauwelijks last van hebben. De besneeuwde toppen zijn zo mooi hier.

Dag 24 zaterdag 22 oktober 2022:

We verlaten het leuke plaatsje en rijden wee. Sommigen denken dat het iedere dag verplaatsen vervelend is, maar wij vinden het op onze Scandinavië reizen helemaal niet erg. Lekker laat in de ochtend wegrijden en vroeg stoppen dan verveelt het rijden niet en zeker als je korte stukken rijdt. We wilden eerst de 37 rijden, maar de weg is te slecht te rijden met alle sneeuw dus we pakken de E134. Ook mooi om te doen. We rijden uiteindelijk 155km om bij Kongsberg LPG bij te tanken. Is hard nodig. Want het kacheltje snort er aardig op los. Bij Kongsberg bezoeken we de oude zilvermijn en daar overnachten we ook. Het is een schitterende plek een grote parkeerplaats met meerder campers, een ontzorging plaats en een prachtig meertje met watervalletje. Alleen door ons niet zo handig om in het weekeinde bij een wat grotere plaats te overnachten. De jeugd in Noorwegen is gek op Donuts draaien met de auto. Een uurtje of 2 in de nacht er rumoerig geweest met jeugd en rondscheuren met de auto. Jammer van de plaats. We hebben de dag ongeveer 150km gereden en de Camperplaats is in de Camper Contact te vinden onder nummer 67404

Dag 25 zondag 23 oktober 2022:

We verlaten de zilvermijn. Geen zilver gevonden, maar wel een super schone en goede ontzorgings plek bij de camperplaats, dus daar maken we gebruik van. We gaan vandaag Noorwegen verlaten. We gaan een tocht maken naar de beroemdste en meest creepy autokerkhof van Zweden of van Europa.https://www.expeditieaardbol.nl/bastnas-autokerkhof-zweden/ Namelijk net op de grens van Noorwegen en Zweden ligt de auto kerkhof van Bastnas. Daar hebben ooit twee broers in de jaren 60 een autosloperij begonnen maar het is hun boven het hoofd gegroeid en zijn er mee gestopt. Vervolgens heeft de Zweedse regering alles zo gelaten en is het een wildernis geworden. Zeer fotogeniek. Onderweg er naar toe stoppen we bij een Mc Donald en snacken we een keertje om vervolgens de onverharde weg naar Bastnas te rijden. Het is schitterend mooi maar wat een kuilen en gaten. De oude autos zijn schitterend met alle doorgroeide bomen en struiken. Er liggen er duizenden en het is er nog best druk. Nadat we de nodige foto's gemaakt hebben rijden we terug en net als de onverharde weg ophoudt vinden we vlakbij Bastnas een leuk plekje aan een meertje met in de verte een schattig wit kerkje. Hier hebben weer een heerlijke rustige nacht. We rijden die dag 177 km maar ook een stukje onverhard. De camperplaats hebben we zelf in de Camper Contact app aangemaakt en is te vinden onder nummer 104303

Dag 26 maandag 24 oktober 2022:
We verlaten het leuke plekje en schieten een binnendoor weggetje in langs het kerkje en was weer onverharde weg. Uiteindelijk belanden we op de E18. Daarna weer een mooie route binnendoor naar de E45 om vervolgens langs het Vanernmeer af te zakken naar de E6. We stoppen bij een leuke gratis camperplaats met uitzicht op de brug bij Uddevalla. We rijden die dag 162 km en we stoppen bij de camperplaats die in de Camper Contact app te vinden is onder nummer 69628. We hebben hier een heerlijke wandeling langs het water gemaakt en Marco heeft nog de hengel uitgegooid. Daarna een heerlijke rustige nacht gehad. Er kwamen nog twee campers bij ons staan.

Dag 27 dinsdag 25 oktober 2022:

We gaan bijtijds rijden, want we gaan kilometers maken. We gaan namelijk Zweden verlaten dus we rijden de snelweg naar de bruggen naar Malmo. Gelukkig hoeven we geen Zweedse diesel te kopen. Die is abnormaal duur en is 2.90 euro de liter. We kopen wel bij de pomp van die overheerlijke hotdogs. We rijden vandaag een behoorlijk stuk en wel 535 km. We wilden op een camping overnachten maar in tegenstelling tot de camperapp vermeldde was deze gesloten. We zijn toen dus maar doorgereden naar de camperplaats in Middelfart in Denemarken waar we onze eerste overnachting hadden op de heen reis. Nu was het minder druk met campers maar vanwege het goede weer was het druk met dagjes mensen die niet zo nauw kijken met parkeren vlak langs je camper. Het plekje op zich is best leuk met uitzicht op het water. Weer geen bruinvissen gezien, Jammer De camperplaats is te vinden in de camper contact app onder nummer 101584

Dag 28 woensdag 26 oktober 2022:

We vertrekken om 09.00 uur. Doen nog een boodschapje bij de plaatselijk Lidl en rijden op huis aan. We maken die dag een rit van 425 km en stoppen nog een nachtje in Duitsland. Het is redelijk weer en we gaan overnachten op een gratis camperplaats bij een hotel restaurant. We gaan eens lekker uit eten. Gewoon betaalbare prijzen wat uit eten hoef je niet voor je lol te doen in Noorwegen. Het is weer ouderwets druk rond Hamburg en Bremen. We stoppen in de plaats Wahlde bij het gelijknamige hotel restaurant. We zetten de camper tegen de bosrand. Wandelen lekker met Luna en gaan in de avond heerlijk uit eten. Dubbele schnitzels en heerlijke pullen bier. Precies het laatste meegenomen biertje was op. Dus dat kwam goed uit. Na het eten heerlijk terug naar de camper en ons voorlopig laatste nachtje in de camper.

Dag 29 donderdag 27 oktober 2022:

De laatste rit naar huis toen. We ontbijten even lekker en we beginnen aan de laatste kilometers. We hebben een prachtige reis gemaakt. Wat deed de camper het goed. De kachel. Wat hebben we genoten en we hebben al met al voor Noorse begrippen goed weer gehad. Wat is Noorwegen in dit jaargetijde toch mooi. Ja de dage zijn wat korter, maar we genieten des te meer. Toch weer 6600 km gemaakt deze reis. We hebben gelukkig goede banden onder de camper. Dat kwam ons ten goede met de onverharde wegen en ook de soms sneeuw en drab. Volgend najaar zeker te weten weer Scandinavië