VIJF WEEKSE REIS NAAR GRIEKENLAND OVER HET LAND

30 augustus 2019 - Gorinchem, Nederland

Het is vandaag 23 augustus en we vertrekken in alle vroegte voor onze volgende reis. We trekken door de Balkan naar Griekenland om daar de zuidelijke kant van de Peloponnesos te bekijken. We zullen de volgende landen bezoeken de komende vijf weken: Duitsland Oostenrijk, Slovenië, Kroatië, Bosnië Montenegro, Albanië, Noord Macedonië, Servië, Hongarije, Griekenland.

Dag 1: 23 augustus 2019. Onze reis start zoals gewoonlijk met een lange klap door Duitsland. We haten de Duitse autobaan maar willen zoveel mogelijk km maken. Het gaat eigenlijk heel goed. Bijna geen baustelle en ook nagenoeg geen stau. We rijden door tot 16.00 uur tot Deggendorf een stadje aan de Donau en vinden daar een geweldige vrije camperplaats strak aan de snelstromende Donau. Zelden zo een leuke plek. Het echter camperleven zo zelfvoorzienend. We staan op de camperplaats Parking Donaublick  deze stond in de campercontact, doch is opgeheven.

Dag 2: 24 augustus. We rijden weer verder na een ontbijtje. We pakken nog een stukje snelweg tot de grensovergang bij Passau en rijden vervolgens heel Oostenrijk door via allerlei binnenwegen. Wat is Oostenrijk toch mooi. We stoppen regelmatig en we hebben geweldig reisweer. We komen net niet Oostenrijk door en stoppen rond 15.00 uur net voor de grens in het plaatsje Gabersdorf. We komen uit bij een camperplaats annex restaurant annex visvijver. We staan hier voor vijf euro en hebben hier schnitzel gegeten zo groot dat de borden aangepast moesten worden. Heel leuke camperplaats tussen de fruitbomen en aan karpervisvijver. De eigenaar toonde ons vol trots zijn karpers die hij voerde. Er zwommen 40 ponders rond. We staan bij restaurant en camperplaats Teichstubn: https://www.campercontact.com/nl/oostenrijk/steiermark/gabersdorf/29667/restaurant-teichstubn

Dag 3: 25 augustus. We rijden weer verder en komen nu in Slovenië. We hebben geen zin in de grote weg en hebben de kleinste binnendoor weggetjes genomen. Onderweg lekker bakkie gedaan. Ook Slovenië viel ons op door zijn schoonheid en goed onderhouden wegen. Mooie snel stromende rivieren en allerlei mooie en oude bruggen komen we tegen. Na Slovenië rijden we Kroatië binnen. Paspoort controle ging redelijk snel. In Kroatië rijden we ook weer heerlijk binnendoor. We kopen onderweg heerlijke kaas en allerlei soorten honing. We stoppen bijtijds net voor de Plitvice meren. Onderweg ook nog gestopt in Slunj. We verblijven hier op Campingplace Bear bij de Plitvice meren. https://www.campercontact.com/nl/kroatie/centraal-kroatie/rakovica/27599/campingplace-bear

De beer zijn we niet tegen gekomen. Leuke camping zeer vriendelijke eigenaar die ons aan zijn eigen gemaakte slivovitz kreeg. Oppassen je staat zo op je kop. Vol trots zijn stookketel gezien. In de avond overheerlijke sorbets gegeten in een naast gelegen koffiebar. De volgende ochtend weer door.

Dag 4: 26 augustus. We rijden nu verder Kroatië in en zoeken de kust op. Weer prachtige route gereden. Voordat we de kust n de omgeving van Zadar bereiken rijden we nog schitterende hoge routes met schitterende vergezichten op de kust. In de middag komen we uit in de omgeving van Zadar. Bij Sveti Petar na Moru. Daar zoeken we een camping en we stoppen bij camping Autocamp Martin aan de Adriatische zee. Het is zo warm en we willen de zee in om te zwemmen. We kunnen net niet aan het water staan, maar krijgen een leuke ruime plek op de tweede rij met zeezicht. Keurig sanitair en we hebben ons de middag aan het water vermaakt met de hondjes. We hebben heerlijk gezwommen met de hondjes. Wat een genot en het water lekker warm. In de avond de skottel aan gehad. We stonden op camping: https://www.campercontact.com/nl/kroatie/hrvatsko-primorje-adriatische-kust/sveti-petar-na-moru/10067/autocamp-martin?page=2

Dag 5 en 6:  27/28 augustus.

We rijden weer verder want we willen toch Griekenland gaan bekijken. Dus we gaan de kustweg af in de richting van Montenegro. Alleen de gemiddelde snelheid daalt steeds verder en ligt niet hoger dan 40 km per uur. Maar wat een mooie route en pracht baaien. Het is nog druk er hebben nog veel schoolvakantie. We komen langs Sibenik, Trogir en Split. We stoppen weer bijtijds in Drvenik bij camping Camp Male Ciste. Een knusse camping en we pakken een ruime plaats onder de bomen want het is te heet, de thermometer tikt de 40o aan. Lekker voor de hondjes onder de bomen en in de schaduw. We blijven lekker twee dagen op deze camping. Het heeft een leuk barretje en geweldige stranden voor de deur. We komen effe lekker bij en we hebben tijd zat. We verbleven op https://www.campercontact.com/nl/kroatie/hrvatsko-primorje-adriatische-kust/drvenik/24308/camp-male-ciste?page=3

Dag 7: 29 augustus.

We rijden lekker vroeg weg, het begint te kriebelen, ons doel is nu Montenegro en wel de baai van Kotor. De kustweg verveelt geen minuut. Wat mooi en ook Dubrovnik ziet er betoverend uit. De grens overgangen duurden wel even. Zeer strenge controles. Ook nog stukje Bosnië en Herzegovina gereden. In de middag vinden we een lekker plaatsje op camping Naluka in Morinj. Midden in de bocht van Kotor. We gaan die middag met de hondjes naar het naast gelegen strand. Heerlijk konden ze weer zwemmen. In de avond zijn we teruggegaan naar restaurant Tramontana. Daar een super gezellige avond gehad met livemuziek. Heerlijk eten en dito drinken. Moe en voldaan de camper opgezocht en vroeg gaan slapen. De volgende dag staat een lange tocht langs de baai van Kotor op het programma en de bergen door naar Albanië. We stonden op:  https://www.campercontact.com/nl/montenegro/montenegro/morinj/27133/autocamp-naluka

Dag 8: 30 augustus. We rijden weg van de camping en rijden de baai van Kotor helemaal rond. Het is mooi maar niet bijzonder. Ook de plaats Kotor valt tegen. We rijden rustig verder. Van Montenegro valt ons op dat het mooi is, maar veel achterstallig onderhoud aan wegen en gebouwen. Ook veel vuilnis op straat. Nee Kroatië en Slovenië zijn daarin tegen schone landen. We komen aan de grens met Albanië. De controle is streng en we krijgen direct een klap in ons gezicht. Wat een armoede. Bedelaars voor de camper en ze zijn in staat zich met de rolstoel en al voor de camper te gooien. We rijden verder door in Albanië. Ons doel is de zuidkant van het Ohrid meer te bereiken. Maar wat een zooi is het in Albanië. Net als of we aan het programma de gevaarlijkste wegen meedoen. Wat een chaotische taferelen. Alert blijven. Tot overmaat van ramp komen we in de spits van de vrijdag in de meest chaotische stad die we ooit gezien hebben Tirana de hoofdstad.Wat een puinhoop. Maar na Tirana in oostelijke richting werd het zowaar mooi. Zeker mooie natuur. We stoppen op de camping Peshku. https://www.campercontact.com/nl/albanie/korce/pogradec/60730/camping-peshku?page=2 Net boven Pogrades aan het Ohrid meer . Wat een allervriendelijkst ontvangst door de eigenaresse. We kregen een super grote plek aan het meer en we werden direct uitgenodigd om lokaal te komen eten met eigen gekweekte forel. Ze zou een echt Albanees gerecht maken Was super lekker en ook de wijn. Alles voor een appel en een ei. Toen we een duik in het meer wilden nemen zagen we er toch naar vanaf. Een meters lange waterslang zwom daar net.

Dag 9: 31 augustus. We rijden nog twee uur Albanië door en belanden in Griekenland. De weg was netjes. Het verkeer was nog een rommel. Konden net een zeer ernstig ongeluk met een motorrijder ontwijken. De grens controle duurde niet zo lang. Alleen onze registratie van de grensovergang van Montenegro naar Albanië kon men niet vinden. Men zegt gewoon wat het land uitgaat moet er ook ingekomen zijn. Maar na een goed gesprek met de douanier komen we eruit. Onze registratie was waarschijnlijk in de lucht blijven hangen. Nog een uitgebreide controle kentekenbewijs en groene kaart en we rijden Griekenland in.

We rijden naar Kalambaka, maar doen eerst een lunch van schapen kebab. Wat heerlijk. Het was daar een specialiteit van het huis. Bommetje vol rijden we langs de Meteora kloosters. Hoe heeft men die in gods naam kunnen bouwen hoog boven op die rotsen.  We gaan verder naar een zogenaamde vrije camperplaats. We komen uit bij Molos aan de kust op camperplaats Parking Beach. We staan daar met nog twee Nederlandse campers. Heerlijk zelfvoorzienend gestaan en genoten van de zonsondergang. Heerlijke plek. Drinkwater en stranddouches. Goede satellietschotel ontvangst. https://www.campercontact.com/nl/griekenland/centraal-griekenland/molos/66878/parking-beach

Dag 10: 1 september. We verlaten de camperplaats en zeggen de anderen gedag. We rijden rustig weg voor de nauwe straatjes van het stadje Molos. We gaan naar ons doel de Peloponnesos. Maar eerst steken we het kanaal van Korinthe over. Daar stoppen we en bekijken het kanaal en maken een foto die we daar ook 41 jaar geleden maakten. Was erg bijzonder. Athene zijn we niet ingegaan want de thermometer geeft nog steeds rond de 40 graden aan. Het landschap en de kuststreken worden echt mooi. We pakken weer een vrije camperplaats en lijken nu echte gipsy's te worden. We komen uit op een wezenlijke mooie plek aan een baai. Her en der staan campers verscholen achter bomen, want wat is het heet. Je moet schaduw hebben anders is het niet te doen. We plaatsen de camper onder bomen en duiken de zee in met de hondjes en als de zon onder is maken we een heerlijke maaltijd met kippedijen op de skottel. Het blijft lekker lang buiten genieten. We verblijven op camperplaats

Ik heb deze camperlocatie gevonden op CamperContact:

Strand Salanti

Dag 11 en 12:  2 en 3 september. We gaan deze mooie plek verlaten. Het toilet begint vol te raken. Water raakt op en de was moet eens gedaan worden. De boodschappen moeten aangevuld worden en in de buurt is een Lidl.

We doen de boodschappen en rijden de meest oostelijke kant van de Peloponnesos naar beneden. Wat een mooie kustweg. We belanden in een klein vissersdorpje Mili en eten een overheerlijke vislunch. We hebben een FaceTime gesprek met onze dochter en kleinzoon. Na de lunch rijden we door. De gemiddelde snelheid is nu gezakt naar 30 km per uur wat een bochten en hellingen. We pakken de komende dagen even een camping in Leonidio.  We gaan niet in de zon staan maar pakken een plek half onder een 1000 jaar oude olijfboom met veel schaduw. De camper temperatuur is nu 41 graden. Iedereen heeft het warm. De teckels ook. We drinken wat en gaan snel met de hondjes naar het strand. In de avond 2 giga zeebaarzen op de skottel en daarbij een Griekse salade en natuurlijk salziki. Ook eens aan de ouzo gegaan. Wat een heerlijke avond om ons blog bij te werken.

De volgende dag lekker geluierd aan het strand en de hondjes weer laten zwemmen. Het water was nu rustig en het was windstil. In de avond zijn we naar het super gezellige en kleine haventje naast de camping gelopen en hebben we heerlijk gegeten in het oude vissers restaurantje. Wat een genot. Flesje rosé. Inktvis moussaka frietjes salziki Griekse salade en als afsluiting meloen ouzo en nog andere snaps. Het lopen naar de camper ging vanzelf. We verbleven op camping: https://www.campercontact.com/nl/griekenland/peloponnesos/leonidio/27110/camping-semeli

De volgende dag zijn we weer verder getrokken.

Dag 13: 4 september.

We rijden rond het middaguur uur weg en gaan richting het plaatsje Monemvasia. Wat Marco niet had bedacht dat dit een verschrikkelijk smalle, gevaarlijke en stijle bergroute was. Leek wel de gevaarlijkste wegen van de wereld. Bea vond het zo eng dat ze geen foto's durfde te maken. Maar uiteindelijk bereiken we de kust en het plaatsje Monemvasia. Heel bijzonder en oud. Het oude stadje wat eigenlijk een grote burcht is ligt op een grote rots in de zee. Men zegt dat je dit stadje gezien moet hebben als je in Griekenland bent. We parkeren de camper op de camperplaats aan de jachthaven en hebben zowaar stroom. We lopen langs de haven. Doen een coupje ijs en een biertje.  We gaan met het busje naar de oude vesting. De tijd heeft hier stil gestaan. Wat mooi. Lekker rondgewandeld en heel veel mooie foto's gemaakt. Bea maakt bij de camper een maaltijd en we kijken in de avond tv. We staan op de camperplaatshttps://www.campercontact.com/nl/griekenland/peloponnesos/monemvasia/54977/monemvasia  De volgende ochtend blijken er vier zeer grote carret schildpadden in de haven te zitten. Ze zijn meer dan een meter groot. Na het ontbijt rijden we weer verder en rijden richting Sparta een stukje het binnenland in.

Dag 14 en 15 : 5 en 6 september.

We staan op camping Castell View in Mistras vlakbij Sparta. Een mooie plek zowaar weer onder de olijfbomen. Dat moet wel want de thermometer raakt weer de 40. In het binnenland en in de kloof van Mistras is het nog heter dan aan de kust. We zitten nu in het binnenland van de Peloponnesos en gaan de oude stad Mistras bekijken. In de verte hoog op de berg het kasteel en daaronder een heel oud klooster. We verblijven hier twee nachten. De camping heeft gelukkig een lekker zwembad. Het oude Mistras is mooi met zijn oude dorpsplein en zijn leuke terrasjes. We blijven een uurtje of twee op het terras hangen. Eerst aan de heerlijke ijskoude jus en nog aan de cappuccino. We slenteren wat. Bea koopt flesjes koude persing olijfolie van Spartacus.  We verbleven op https://www.campercontact.com/nl/griekenland/peloponnesos/mystras/61326/camping-castle-view

Dag 16 en 17: 7 en 8 september.

We rijden weer naar de zee, naar één van de uitlopers van de Peleponesos. Het binnenland is te heet. We rijden maar 60 km en naar het stadje Gythion. We komen uit bij een hele leuke surf camping. Wind en kitesurfen hier. Het is een goede keus want om 12.00 uur steekt de wind op en dat is toch zo lekker en geeft wat verkoeling. Ook hier weer heerlijke zandstranden met gratis ligbedden en parasols. We hebben een plekje vlak aan zee onder de hoge bomen. Geen satelliet ontvangst maar wel koelte en schaduw en dat is het belangrijkste met deze hitte. Er is een prachtig strand met gratis ligbedden en parasols. De ijskoude Mythos halve liters bier zijn hier goddelijk. En goedkoop. We blijven hier het weekend weer hangen en trekken maandag wat verder naar het westen want de Peloponnesos zijn mooi en groot en hebben nog lang niet alles gezien. Onze camping waar we verbleven was https://www.campercontact.com/nl/griekenland/peloponnesos/gythion/42146/camping-meltemi

Dag 18: 9 september

We gaan weer eens vrij staan. We rijden naar de westelijke kant van de Peloponnesos. Daar zijn nog meer heerlijke zandstranden. We hadden gehoord van Kalo Nero. Zwarte rots. Het kreeg op de camper contact een zeer goed cijfer en vele reviews voor vrij kamperen. Nou het had niet beter gekund. Na anderhalf uur rijden komen we op de plaats aan en vinden een geweldige plek onder boompjes heerlijk in de schaduw en strak aan het water. Net nadat we ons geïnstalleerd hadden kwamen er twee Nederlandse campers aan. Laten we nu op de Facebook groep met hun contact hebben gehad en nu zien we elkaar in het echt. Het werd ook echt gezellig. We hebben gezwommen met de hondjes, lekker geluierd onder de bomen en in de avond wéér heerlijk gegeten in een van de vele tavernes. Nu stond zwaardvis op het menu. Tonnetje rond naar de camper terug. Later in de avond in de camper het Nederlands elftal zien winnen. De camperplaats stond aardig vol zonder last van elkaar te hebben en ieder stond lekker met schaduw en aan het water. Wat is vrij staan toch heerlijk. Lekker de koelkast op de LPG en stroom via de door zonnepaneel gevoede accu's. Onze camperplaats was nu https://www.campercontact.com/nl/griekenland/peloponnesos/kalo-nero/64743/parking-kalo-nero?page=2

Dag 19 en 20 : 10 en 11 september.

We rijden weer eens naar het zuiden en wel naar een natuurgebied in de baai van Pylos. We belanden op camping Erodios. Echt een mooie en luxe camping. Een geweldig strand in een schitterende baai. Ook hier weer de gratis ligbedden en parasols. Wat een uitzicht hier zeg. We draaien hier de wasmachines weer eens. Met deze hitte en een beetje wind is de was al droog voordat het aan de knijper hangt, We luieren weer lekker 2 dagen aan het strand. In de avonden heerlijk de skottel aan met heerlijke dorades en de volgende dag de kippedijen. Wat een genot. In de middag nog even in de lounge gehangen van de camping. Wat een heerlijk koude halve liters en wat een heerlijk gebak hebben ze op de camping. Ook een zeer gezellig restaurantje. Brood service op de camping.  De plekjes aan de zeezijde zijn in onze ogen wat klein en op een rijtje. Niet helemaal onze stijl, maar lekker dicht aan de zee en lekker om in de avond de hondjes uit te laten. Wat maakt het uit. We stonden op https://www.campercontact.com/nl/griekenland/peloponnesos/pylos/29360/camping-erodios?page=2

Dag 21,22,23: 12,13 en 14 september

We gaan de camping weer helemaal ontzorgd verlaten. Dus geen vuil water. Schone toilet en vol met vers water. We gaan weer eens een dag of 2 helemaal vrij staan.  Maar eerst even langs de Lidl om de nodige proviand in te slaan. We gaan langzaam naar het noorden rijden. We komen uit bij een mix van camperplaats en camping. Je staat hier voor 2 euro per nacht aan de stroom. De locatie is een combinatie van strandbar en restaurant/taverne. Super vriendelijk de eigenaar. Welkomstdrankje van het huis. Ligbedden en parasols aan een super strand. Het eiland Kefalonia voor de deur. Wat een uitzicht. We zetten de camper onder de bomen en hebben satelliet ontvangst  in de avond hebben we een romantische diner met ondergaande zon, deze keer hebben we de kok een mix grill laten maken . Heerlijk. We denken hier wel een paar nachten te blijven. We staan bij Ionion Blue restaurant van jorgos en zijn familie. We blijven hier drie dagen hangen. Wat een genot.  Iedere middag een heerlijke Griekse lunch genomen. Eindeloos wandelen met de hondjes langs het schone strand. We leren hier een Nederlands stel uit Waalwijk beter kennen die we ook al in Monemvasia gesproken hadden. We staan op  https://www.campercontact.com/nl/griekenland/west-griekenland/vouprasia/62400/restaurant-ionion-blu?page=4

Dag 22:Vrijdag de 13e. Er komen nieuwe Nederlanders op de camperplaats. Laten dit nu de mensen zijn die we in Monemvasia hebben ontmoet. Ze staan vlak bij ons. Vandaag hebben we ons heerlijk de hele dag vermaakt aan het strand. We hebben heerlijk geluncht op het strand. Na de lunch langs het strand gewandeld met de hondjes. Hier kan je oneindig wandelen en Bea heeft stenen met fossielen gevonden. In de avond maar weer eens twee dorades op de skottel gedaan. Daarna tv gekeken.

Dag 23:  Zaterdag 14 september. Het wordt weer een heerlijk dagje. We vermaken ons aan het strand op de ligbedjes en onder de parasol. We beginnen met de frappacinos. We lunchen bij de taverne. Nu eens Griekse salade en een heerlijke schaal met gebakken sardines van de bbq. Tot overmaat van ramp krijgen we als toetje een hele schaal met watermeloen en walnoten met honing. De middag nog wat strand gehangen en in de avond ballen gehakt gebraden op de skottel. In de avond lekker tv gekeken en de boel opgeruimd want we gaan zondag weer verder trekken.

Dag 24: Zondag 15 september: we verlaten in de ochtend de Peloponnesos en rijden naar Patras. Onderweg ontbijten we met een lekker bakkie koffie en Bea zoekt de broodjes uit. De eerste was een heerlijke warme broodje met fetakaas en de volgende bleek een soort van pittah broodje te zijn maar was een hamburger broodje. Wel lekker in de vroege ochtend. Vervolgens de golf van Patras door en we gaan over de tolbrug. Nog 20 km en we komen op de camperplaats aan. Een pracht plek, maar net als we er staan met het andere Nederlandse stel uit Waalwijk begint het te stormen. Deze plek: https://www.campercontact.com/nl/griekenland/west-griekenland/kryoneri/62431/strandparking  Jammer van de mooie plek maar we besluiten om weg te gaan naar een camperplaats 15 km verderop aan een haventje. Dat doen we samen met de andere Nederlanders. Aan de haven is het wat rustiger. Wel veel vissers en lokale mensen die effe langs rijden. Wat onrustig. We stonden aan het haventje van Mesolongi geen officiële camperplaats maar wordt gedoogd. Het oude schip van Christine Onassis lag daar in de haven en ligt te koop voor enkele miljoenen. De volgende ochtend na een verfrissende ochtend douche rijden we richting eiland Levkas.

Dag 25 en 26: Maandag 16 dinsdag 17 september. Zoals gezegd rijden we bijtijds weg uit de haven. Nog even bij de stranddouches de haren gewassen, boel ingepakt en weer op pad. De anderen gaan ook. We tanken nog even de camper af en gaan rijden. De navigatie stuurt ons waarschijnlijk verkeerd. We krijgen weer de smalste bochtigste en steilste routes voorgeschoteld. Maar na een tijdje komen we aan de kust. Daar genieten we in Astakos van een omelet vol met geitenkaas. Heerlijk. Daarna rijden we verder weer een schitterende kustroute en ter hoogte van een paar kleine eilandjes zien we een camper op een hele mooie plek op een heuvel aan het water staan. We schieten het weggetje in en komen op een geweldige mooie camperplaats uit. Wie staan daar ??? onze Nederlandse camperaars uit Waalwijk die we al een aantal dagen " achtervolgen" . Ze vinden het niet erg en we hebben allebei een machtig mooie plek met een geweldig uitzicht. We gaan met de hondjes zwemmen in een machtig mooie baai. Hier blijven we. Dinsdag we luieren en hangen met de hondjes aan het kleine baaitje. We lunchen tussen de middag echte schaap kebab maar in de vorm van frikadellen en van de bbq. Nog nooit gegeten maar was heerlijk. In de avond ruimen we wat op en nemen we een buiten douche. De volgende dag willen we naar het St Tropez van Griekenland naar Parga. We stonden op een van onze mooiste plekjes https://www.campercontact.com/nl/griekenland/west-griekenland/mytikas/66158/camping-agrilia

Dag 27 : Woensdag 18 september. We zijn 38 jaar getrouwd en krijgen vandaag te horen of Danila en Vincent een jongen of een meisje krijgen. We gaan dat vanaf 15.00 uur live meemaken. We zeggen onze buurtjes nu echt gedag want die gaan naar Levkas en wij naar Parga. We rijden de kust af naar het noorden. Wat een prachtige vergezichten weer. Na een paar uurtjes bereiken we Parga. Dat gaat niet vanzelf. Het stadje heeft nauwe straten en de mensen parkeren links en rechts, maar uiteindelijk bereiken we de camping Valtos. Nadat we geïnstalleerd zijn pakken we de watertaxi over de zee naar Parga. Was erg leuk om te doen en wat een oud stadje met haven. Maar ook een hoog hepi en hepi gehalte. Engelsen met een blik bier en ontbloot bovenlijf en de dikbillen met een string aan. Omg. We hebben lekker geluncht met giros en tegoed gedaan aan heerlijk ijs. Exact 15.00 wordt er ingebeld en ja hoor Djessy prikt de ballon door en alles roze glitter en confetti. Dus een meisje. We kunnen ons geluk niet op. Onze wens kwam uit. Daarna met de watertaxi terug naar de camping. Alleen het is gaan waaien dus we worden nat van het buiswater, maar wat geeft het, het is nog snikheet. Terug bij de camper hebben we ons omgekleed en zijn we aan het strand romantisch gaan dineren. We bestellen een seafood schotel. We werden gewaarschuwd dat hij groot was en inderdaad we kregen het niet op. Moe en voldaan lopen we terug naar de camping. We stonden op https://www.campercontact.com/nl/griekenland/epirus/parga/55403/camping-valtos?page=2

Dag 28: Donderdag 19 september we hebben nog een week: We rijden om 08.00 uur weg uit Parga. We gaan Griekenland verlaten. We nemen de tolroute naar Thessaloniki en dan verder omhoog naar Noord Macedonië. We stoppen in de middag bij een grote wijnboer met een vrije camperplaats in midden van Noord Macedonië.  Noord Macedonië bevalt ons goed. Het is een net land, zonder vuil langs de wegen en een goede tolweg. We staan weer lekker zelfvoorzienend. We gaan lekker wijnen (welk tv programma). Nemen een procuuto ham en een kaasplank er bij. Laten ons de witte en de rode wijn voorschotelen. Heerlijk. Daarna kopen we nog wat van die heerlijke wijn voor thuis. Hopen dat we geen controle krijgen want naast de wijn staat er ook genoeg ouzo en andere snaps in de camper. We stonden op de campingplaats https://www.campercontact.com/nl/noord-macedonie/macedonie/demir-kapija/76438/parking-popdiva-kula-winery

Dag 29: Vrijdag 20 september: We rijden weer bijtijds weg want we willen vandaag in ieder geval voorbij Belgrado komen. We hebben het trouwens voor het eerst koud gehad vannacht. Het was maar 14 graden op de heuvel. We bakken een eitje. Nemen een bakkie laten de hondjes uit en rijden weg. De camper ziet er niet uit aan de buitenkant. Het heeft ook nog eens voor het eerst geregend en dat geeft een bijna bruine motorkap. We gaan verder noordelijker en wat ons opvalt is dat noord Macedonië eigenlijk mooi is met prima wegen. Af en toe een gaatje in de weg mag de pret niet drukken. De grens overgang naar Servië loopt ook vlotjes. Vervolgens rijden we Servië binnen. Ook weer opvallend netjes. Ook de snelweg. We stoppen voor een lunch in een hyper modern strak wit wegrestaurant. Eten een soepje en een broodje. Doen een bakkie en rijden verder. We zullen Kroatië niet halen dus we besluiten in Servië te overnachten. Niet vrij staan maar op een camping. Dat wordt aangeraden. We rijden met een camper wat in Servië 10x een jaarloon kost. We belanden op een heel natuurlijke camping. Maar wat is het arm hier. De camping heeft een luxe sanitair dat hebben we niet eerder gezien. De camping ligt naast een natuurpark. Daar eten we de heerlijkste goulash. De koeien en stieren lopen hier nog over de weggetjes. We staan op camping https://www.campercontact.com/nl/servie/vojvodina/sremska-mitrovica/18471/camping-zasavica

Dag 30 : zaterdag 21 september.  We verlaten het oude en arme Servië. Wat ons opviel de hartelijke mensen en de schoonheid van het land. Alles is arm en oud maar iedereen houdt alles netjes bij.  We rijden Kroatië binnen en slaan ongeveer 50 km voor Zagreb het binnenland in naar het noorden. We zoeken een camperplaats Mateo. Dit is bij mensen in de tuin. Volgens de reviews moet dit erg leuk zijn. Zo gezegd zo gedaan, alleen de navigatie en ook Google maps stuurt ons via de kleinste weggetjes met lappendeken als asfalt tot aan de deur van huis Mateo. Waar zijn we nu weer beland. Er rent een Kroatische jongen naar de poort schuift het toegangshek open en maant ons naar binnen. Wat is dat joch van een jaar of 13 blij. Hij spreekt Vlaams. Ze moeder is Vlaamse en zijn vader Kroaat. Mateo zo heet hij, sluit de stroom aan en we staan heerlijk. De mensen zijn super lief. We drinken wat op hun terras. Morgen koken ze voor ons. We luieren die middag rond de camper en Marco maakt met Mateo een wandeling met de hondjes naar een schitterende gelegen karper visvijver. Hier is het echte Kroatische landleven in het binnenland van Kroatië.

Dag 31: Zondag 22 september besluiten we te gaan vissen. We verspelen een giga karper en we vangen ieder drie barbeeltjes. Was schitterend. In de middag nog van de waarschijnlijk laatste zon genoten want er wordt regen voorspeld. In de avond eten we heerlijk met de familie mee. We hebben de nodige likeurtjes geproefd. Ze maken hier van alles zelf. We besluiten heerlijke pompoenpitten olie mee te nemen, drank durven we niet want hebben al genoeg bij ons. De volgende dag nemen we afscheid van deze hartelijke mensen en zeggen Hrsovo en huis Mateo gedag. We stonden op camperplaats https://www.campercontact.com/nl/kroatie/centraal-kroatie/hrsovo/55093/mateo-mansion

Dag 31: Maandag 23 september. We rijden weer weg en hebben besloten om weer richting het noorden te rijden en bij het Balatonmeer in Hongarije te kijken. Het weer is somber. De grensovergang van Kroatië naar Hongarije verloopt anders dan we verwachten. Aan de Hongaarse grens eerst de paspoorten en groene kaart controle en vervolgens stapt deze jongedame in de camper om te kijken of we geen vluchtelingen bij ons hebben. De hondjes vinden dit niet leuk en lieten zich goed horen. We mogen verder rijden. Ook Hongarije is netjes maar oud en arm. Groepen van mensen die alles aan het opruimen zijn. We zien in de verte in het sombere weer het Balatonmeer liggen. We vinden er geen klap aan. Wat een dooie boel zeg. Nep toeristisch noemen we het. We rijden half het meer rond en rijden weg. Hier blijven we niet. We eten in een alleraardigst Hongaars restaurantje. Natuurlijk een heerlijke soep en daarna een goulash gerecht. Echt te lekker. We besluiten ook vanwege het mindere en soms regenachtige weer toch wat door te rijden. Op een gegeven moment rijden we ineens Oostenrijk binnen. Daar stoppen we weer bij een wijnboer annex kroegje. Staan daar aan de stroom en kost maar 3 euro. We drinken een groot glas wijn en een paar halve liters van dat goudgele vocht. Bea maakt de laatste Dorado in de pan en eten er heerlijk van. We kijken wat tv en het is vroeg donker en gaan vroeg slapen. Alleraardigste uitbaters. Zeer vriendelijke mensen. We verblijven op camperplaats: https://www.campercontact.com/nl/oostenrijk/burgenland/horitschon/7285/weingut-duschanek

Dag 32: dinsdag 24 september.

We scoren een autobaan vignet en duiken de autobaan op. Het weer is wisselend. We rijden op ons gemak via Wenen door Oostenrijk heen. We gaan de autobaan af en stoppen in een dorpje onder de kerk bij zo een authentieke stube en eten daar een heerlijke lunch: soep, gebakken knoedels met ui en spek en als toetje een heerlijk taartje. We maken aardig wat kilometers en stoppen voorbij Neurenberg bij een oud stadje bij een superleuke camperplaats. Zo waar met stroom. We staan daar met vijf andere campers. De camperplaats waar we staan is Cadolzburg. We lopen wat rond met de hondjes. Bekijken de oude burcht en het stadje. Het weer wordt slechter en de  regendruppels vallen. We kijken tv en gaan bijtijds slapen. De volgende dag naar huis. Het is nog 650km. We staan op camperplaats: https://www.campercontact.com/nl/duitsland/bayern/cadolzburg/14885/wohnmobilstellplatz-am-hohbuck

Dag 33: woensdag 25 september. We ontzorgen de camper en rijden na een ontbijtje weg  de plaats waar we stonden heeft ons slechts 1 euro stroom gekost. Hulde aan de gemeente die zo het stadje promoot. Jammer van de camperaars die er een zootje met afval van maken en de hondendrollen niet opruimen. De bewoners klagen hierover. Straks is deze mooie cp weg. We gaan weer op pad voor ons laatste deel van de reis. We rijden op ons gemakje door het gebied van Limburg aan der Lahn en trekken door allerlei leuke plaatsjes. We overnachten op een gewone parkeerplaats en Dag 34 rijden we het laatste stukje van 350 km naar huis.

Thuis aangekomen en terugkijkend hebben we een gigantisch mooie reis gemaakt en hebben we totaal in 5 weken 12 landen doorkruist.

We hebben 7600 km gereden en de camper heeft bijna gemiddeld 1 op 12 gereden. We hebben 25 verschillende overnachtingsplekken aangedaan en hebben ook veel vrij gestaan. De koelkast heeft veel op lpg gedraaid maar er is nog geen tank van 22 liter lpg leeg. Griekenland was superleuk. Het eten in de tavernes lekker en we hebben heel veel contact met mede camperaars gehad. Zelfs een week met een echtpaar samen opgetrokken. Kroatië was een verschrikkelijk schoon en net land. Montenegro is mooi wat natuur betreft, maar de mensen gooien zo veel afval op straat en maken er wat dat betreft een puinhoop van. Albanië is echt het allerarmste land van Europa en heeft duidelijk de laagste levensstandaard. De mensen zijn er echt arm en het wegennet is echt slecht. Het is er ook gevaarlijk om te rijden. Het is een chaos zeker de hoofdstad Tirana tijdens de spits. De natuur op zich is mooi en de mensen die we gesproken hebben allen vriendelijk. Noord Macedonië, Servië en Hongarije zijn arme landen, maar lieve mensen en het wegennet is redelijk tot goed. Ze zijn arm maar proberen er wat van te maken. Geen rommel op straat zoals Griekenland, Montenegro en Albanië.

Griekenland is ons goed bevallen. Je kan er rustig vrij gaan staan al is het aan te raden om dit altijd met een paar campers bij elkaar te staan en eventueel wat afspraken te maken bij onraad. Overal is water te tappen en douchen kan bij de vele stranddouches. Het toilet legen vaak op een camperplaats/taverne of natuurlijk een camping.

We komen zeker een keer terug in Griekenland en zullen weer de route over land nemen.